Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse ondernemers beschermen natuur voor 1,20 euro per vierkante meter

Een groep Nederlandse ondernemers maakt natuurbescherming digitaal door vierkante meters natuur te veranderen in adopteerbare 'units of impact'. Met impact-startup EarthToday willen ze binnen een maand de eerste miljoen vierkante meters natuur veiligstellen.

natuur beschermen bedrijven

Verdeel alle natuur op aarde in vierkante meters

Willen we straks nog kunnen genieten van een gezond klimaat, oerbossen en biodiversiteit, dan moet in 2050 minstens de helft van het aardoppervlak een beschermde status krijgen, waarschuwen wetenschappers. Een van ondernemers die dat noodsignaal oppikte is NU.nl-oprichter Kees Zegers.

Hij bedacht tijdens een wereldreis een concept om een gigantische uitdaging terug te brengen tot een meer behapbare omvang: verdeel alle natuur op aarde in vierkante meters, zodat je die kunt laten sponsoren door consumenten en bedrijven.

Zegers haakte na zijn terugkeer in Nederland een aantal ondernemers aan, onder wie Bas Verhart, Winston Gerschtanowitz (beiden van reclamebureau DFFRNT) en Chiel Liezenberg, een van de bedenkers van iDeal. Drie jaar na de eerste plannen presenteert EarthToday, een club met inmiddels meer dan dertig vaste medewerkers, zich op de op de Dag van de Aarde voor het eerst aan de buitenwereld.

Geolocatie

Een vierkante meter natuur beschermen kost 1,20 euro, waarna kopers kunnen pronken met een digitaal ‘bewijs van bescherming’ (de blockchain komt er vooralsnog niet aan te pas). Daar zit een geolocatie bij, waarmee je de vierkante meter virtueel kan bezoeken.

Het micro-natuurgebiedje wordt beschermd door een van de internationale natuurorganisaties die zich bij EarthToday hebben aangesloten, waaronder Rewilding Europe, WILD Foundation, en Justdiggit. Voor elke transactie voegen die natuurbeschermers een vierkante meter toe aan de gebieden die ze al beschermen.

Het project wordt uit de grond gestampt met steun van zo’n honderd financiers, die als een soort angel-investeerders vanaf 2.000 euro in kunnen stappen.

Boegbeelden zijn onder anderen bn’ers Humberto Tan, John Ewbank, Twan van Steenhoven (The Opposites) en Frederique van der Wal. Het project staat onder leiding van Constance Scholten, die we ook kennen als startup-investeerder bij Slingshot Ventures, en Remy Kurpershoek (DFFRNT, XXS Amsterdam).

Met deze spot pitcht EarthToday vanaf deze week ook bij tv-kijkers:

For purpose

Om zijn missie ook juridisch te verankeren sleutelde EarthToday een nieuw soort BV in elkaar. Deze ‘for-purpose venture’ garandeert dat 83 procent van elke euro wordt doorgesluisd naar het beschermen van de natuur. Met de overige 17 procent worden de kosten gedekt.

Eventuele winsten worden weer geïnvesteerd in meer vierkante meters. ‘We zijn ‘s werelds eerste, maar hopelijk volgen er meer’, zegt Scholten over het raamwerk van die nieuwe BV.

Binnen een maand moeten de eerste miljoen vierkante meters zijn aangekocht, is het doel. Met als ultieme stip op de horizon 50 procent van het aardoppervlak in 2050. ‘Als we 50 procent van de aarde beschermen, zal alles zich herstellen, qua biodiversiteit en schone lucht en water’, zegt Scholten. ‘Op dit moment is nog maar 10 procent van de planeet beschermd.

Daar hebben we zo’n 100 jaar over gedaan. Dus als we blijven doen wat we doen, dan komen we er niet.’ De helft van het aardoppervlak – inclusief water – komt neer op een slordige 250 biljoen vierkante meter.

Een paar uur na de lancering van het platform stond het aantal beschermde meters donderdag op bijna 130.000. Die teller kan nog een stuk harder gaan ratelen wanneer bedrijven het concept omarmen. Bijvoorbeeld door een vierkante meter natuur aan te bieden als loyaliteitspunt bij een winkelwagen met boodschappen, of als een maandelijks extraatje voor werknemers.

Concrete namen kan Scholten nog niet noemen, maar EarthToday is volgens haar bezig met ‘vergevorderde gesprekken’ met een aantal bedrijven. 

Bewustzijn over de staat van de planeet verbreden

Meer vierkante meters natuur beschermen, voorkomt niet (direct) dat er buiten die beschutte gebieden alsnog bossen worden gekapt, voor palmolie- en veevoerplantages bijvoorbeeld.

‘Daarom heeft EarthToday ook als missie om het bewustzijn over de staat van de planeet te verbreden.’ Scholten doelt op de website van EarthToday, die moet uitgroeien tot een invloedrijke ‘purpose portal’ voor kennis en nieuws over de natuur. Want, zegt Scholten: ‘Als je meer weet, ga je anders handelen.’

Maar prioriteit is nu dat zoveel mogelijk mensen ‘voor minder dan een kop koffie’ instappen. Scholten: ‘Dan geven we 1 miljoen meter terug aan moeder aarde, en zetten we Nederland op de kaart als land waar meetbare impact wordt gecreëerd.

Zeker tijdens de coronapandemie is het belangrijk dat je het heft in handen kan nemen om iets goeds te doen. Even een ander verhaal dan dat de wereld op slot zit.’

Update 17:07 uur: Uitzender YoungCapital stapt met 250.000 vierkante meter natuur als eerste bedrijf in bij EarthToday, meldt CEO Ineke Kooistra op LinkedIn. ‘Wij staan opgesteld voor jong talent, en juist voor hen en de generaties die volgen is het zo belangrijk om nu keuzes te maken die de aarde leefbaar en groen houden’, schrijft Kooistra. De bijdrage van YoungCapital vertegenwoordigt een bedrag 300.000 euro.  

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Update vrijdag 10:10 uur: Landal Greenparks investeert samen met architect Roberto Meijer (MVSA), 360.000 euro in EarthToday, waarmee 300.000 vierkante meter natuur kan worden beschermd.