Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Startup van de Week Kinfill maakt luxe schoonmaakmiddelen die milieuvriendelijk zijn

De Rotterdamse startup Kinfill wil schoonmaken niet alleen duurzamer, maar ook chiquer maken. Eerst in Nederland, nu ook in 24 andere landen. 'Wij combineren design en esthetiek met planet-friendly producten.'

kinfill reda jouahri
Je leest nu: Startup van de Week Kinfill maakt luxe schoonmaakmiddelen die milieuvriendelijk zijn

Wat is Kinfill?

Als home care brand wil Kinfill duurzaam leven toegankelijker maken middels design. De startup trapte af met een schoonmaaklijn: verfijnde geuren, een duurzaam verpakkingssysteem en biologisch afbreekbare producten in een designersjasje.

‘Mijn vriendin shopte bij de duurzamere supermarkten van Rotterdam. Daar betaalde zij premium prijzen voor basic schoonmaakmiddelen. Een premiumprijs, zonder premiumbeleving? Dat moest anders, dacht ik twee jaar geleden’, zegt oprichter Reda Jouahri (32).

Vandaag de dag staat er een duurzame schoonmaaklijn, ontworpen door designers en parfumeurs. ‘Ik vergelijk ons product graag met het Trojaans paard. Hoe kunnen we iets ontwerpen waardoor iemand, zoals mijn moeder die gek is op Rituals en de Bijenkorf, onbewust duurzamere keuzes maakt door design te kopen? Duurzaamheid is het startpunt. Design ons excuus.’

Startup van de week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier.

Wie zit erachter?

Reda Jouahri studeerde Advertising aan de Willem de Kooning Academy en solliciteerde daarna bij Fabrica, een soort denktank van Benetton voor jong creatief talent in het Italiaanse Treviso. ‘Er werden maar 25 talenten aangenomen. Ik kwam binnen, zonder kunst- en designopleiding, maar met een brief vol ideeën. Hier leerde ik mijn ideeën serieus te nemen, wat mij het zelfvertrouwen gaf om later te ondernemen.’

Er zijn winkels in Singapore die Kinfill verkopen, zonder dat wij daar zelf ook maar iets voor deden

Na vier jaar als creatief directeur bij het Rotterdamse schoenen- en kledingbedrijf Premium Inc besloot Jouahri de markt te bestormen met zijn eigen merk: Kinfill. Hij kwam erachter dat wereldwijd maar 5 procent van al het plastic gerecycled wordt. En dat de meeste schoonmaakmiddelen voor meer dan 90 procent uit water bestaan.

‘Het creëert een illusie van waarde, maar functioneert om afval te creëren. Want elke druppel van dat water moet verpakt, gedistribueerd, verhandeld en vervoerd worden. Dat moest toch slimmer en duurzamer kunnen?’

Het resultaat? De ‘forever bottle’, waarin je 10 milliliter zeer geconcentreerd Kinfill-extract aanvult met een halve liter kraanwater.

Wie zitten erop te wachten?

De doelgroep is breed, want iedereen maakt schoon. Toch richt Kinfill zich voornamelijk op jonge vrouwen (en ook mannen) die net hun eerste huis kochten/inrichten. ‘Deze vrouw (of man) staat modern in het leven, wil duurzame, minimalistische keuzes maken en vindt het daarom belangrijk dat zij iets in huis haalt wat mooi staat.’

Hoever is Kinfill?

In 2020 leverde de startup voor het eerst uit in Nederland. Dat begon, dankzij een groot artikel in het AD, behoorlijk lekker. Inmiddels verkoopt Kinfill ook in Scandinavië, China, Japan en IJsland.

Opvallend is dat Kinfill pas sinds kort een eigen salesafdeling heeft. ‘Sinds onze lancering ontstond er een pull-effect. Wereldwijd merkten retailers ons op, waardoor we van overal en nergens aanvragen binnenkregen. Er zijn zelfs winkels in Singapore die Kinfill verkopen, zonder dat wij daar zelf ook maar iets voor deden.’

kinfill
De schoonmaakproducten van Kinfill.

Op dit moment zit Kinfill in de goedkeuringsprocedure van B Corp: hét duurzaamheidscertificaat dat sinds 2006 wordt uitgegeven door de Amerikaanse non-profitorganisatie B Lab. Die beoordeelt niet het product, maar de gehele bedrijfsvoering.

‘Daardoor zijn wij voor het eerst proactief bezig met een eigen strategie en beleid. Inmiddels telt ons team tien man. Dit jaar willen we vooral die tien man blij houden, de B Corp binnenslepen én onze productlijn uitbreiden.’

De stip op de horizon? ‘Een merk worden waar je alles kunt kopen dat met care te maken heeft, duurzaam is én er mooi uitziet. Op dit moment kijken we met onze retailers en distributeurs naar de (internationale) mogelijkheden. Daar zijn we druk mee, maar tegelijkertijd wil ik ook niet té ver in de toekomst kijken, want ook vandaag is er nog genoeg te doen.’

Wat is het verdienmodel?

Het verdienmodel steunt op e-commerce, met sinds kort ook een abonnementsmodel. Een compleet Kinfill-startpakket kost 24,95 euro. Daarin zit één glazen ‘forever bottle’ en een ampul met geconcentreerd schoonmaakmiddel. De navullingen koop je in een set van twee (9,95 euro) of vier (17,95 euro).

Ik wil iets bouwen voor de komende dertig, misschien wel honderd jaar

Sluit je aan abonnement af? Dan krijg je voor 149 euro per jaar iedere acht weken een brievenbuspakketje thuisgestuurd met daarin refills. ‘De aanschaf van onze designfles is een investering, maar de ampullen zijn heel gangbaar geprijsd.’

In de afgelopen twee jaar verdubbelde Kinfill de omzet. De verwachting voor dit jaar? Een omzet van een miljoen euro. Over de winst wil Jouahri (nu) nog niets kwijt.

Nog geld nodig?

Voor MT/Sprout maakt Jouahri graag een uitzondering, maar normaliter noemt hij Kinfill liever geen startup. ‘Ik noem Kinfill altijd een klein, groeiend bedrijf. Dat doe ik met een reden. Ik wil iets bouwen voor de komende dertig, misschien wel honderd jaar. Daarom ben ik niet bezig met investeringsronden of onze exit. Soms spreek ik ondernemers die al na twee jaar over hun exit praten. Dan denk ik: dude, kom op, dan begint het pas leuk te worden!’

Op de hoogte blijven over Startups & Scaleups? Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven!