Vanavond deelt Jeroen Derwort zijn ondernemerslessen tijdens de finale van de Young Business Award en het gelijktijdige 25 onder de 25-event in Emmen. De ondernemer vertelt daar over de ervaring die hij opdeed bij Online Soccer Manager. Het bedrijf daarachter, Gamebasics, bouwde hij vanaf zijn zolderkamer, samen met compagnon Frank Tijhuis, uit tot een bedrijf met 45 medewerkers. Het spel is nog altijd goed voor zo’n 4,5 miljoen actieve deelnemers per maand, die samen virtuele teams managen en (echt) geld uitgeven om nieuwe spelers te kopen.
De belangrijkste dingen zou je zelf controle over moeten hebben
Dat Derwort zijn kennis deelt is niet verwonderlijk, de ondernemer helpt studenten met ondernemersambities graag verder, geeft gastcolleges en jureert in een minor ondernemerschap van de Haagse Hogeschool. “Gek genoeg was ik zelf blij dat ik zo snel mogelijk van school was. Maar ik miste toch een netwerk. Achteraf bleek het ondernemerschap wel bij me te passen, alleen had ik dat lange tijd helemaal niet door.”
Een van de dingen die Derwort opvallen bij de jonge (IT-)ondernemers die af en toe bij hem aankloppen: “Mensen weten niet hoe ze iets willen ontwikkelen. ‘Dat ga ik laten doen, of ik gebruik een gratis dienst’, zeggen ze dan. Maar dat is een rare koers. Over de belangrijkste dingen zou je zelf controle moeten hebben.”
Geen funding
Derwort geeft ruiterlijk toe dat hij met Online Soccer Manager aanvankelijk ook de nodige fouten maakte. “Ik had niet het juiste netwerk, geen funding en we hadden geen focus. Maar wat we wel hadden, was het geloof dat het zou lukken. We gingen gewoon door, ook al ging het slecht. De belangrijkste reden dat het toch gelukt is, is dat we met een klein team er vol voor gingen en keken wat er nodig was om het groter te maken.”
Ondanks – of juist vanwege – de groei van Online Soccer Manager trok Derwort eind 2016 de deur achter zich dicht bij zijn bedrijf. Nadat Tijhuis door ziekte uitviel, kwam Derwort amper nog toe aan zijn favoriete bezigheid programmeren en ontwikkelen. “Ik stond er alleen voor en kreeg er veel andere taken bij, op hr-gebied bijvoorbeeld. Dat vind ik geen ramp om te doen, maar ik weet dat ik daar niet het beste in ben.” Derwort stelde een nieuw managementteam aan – verkoopgesprekken liepen op niets uit – en nam een tijdje vrijaf.
Luchtvaart
Halverwege vorig jaar vond hij onderdak als technisch directeur (cto) bij RosterBuster, waar hij zich aansloot bij oprichter en ceo Richard Versluis. Versluis maakte een internationaal succes van een door twee British Airways-piloten bedachte app waarmee piloten en cabinepersoneel hun roosters (online) kunnen inzien.
Toen Versluis het roer overnam lag de ontwikkeling al een tijdje stil en gebruikers waren boos. Versluis trok de dienst uit de modder en slaagde erin om de app te laten groeien naar wereldwijd momenteel zo’n 50.000 maandelijks actieve gebruikers. Die kunnen behalve roosters zien bij welke gate hun vliegtuig vertrekt, hoe laat ze daar moeten zijn, hoe het weer is op hun bestemming en welke collega’s ze daar tegenkomen. Eerder dit jaar werd ook een chatfunctie ingebouwd.
Jeroen Derwort en Richard Versluis
Betaald
Die gebruikers betalen bijna allemaal voor de app, ongeveer een euro per maand. Dat relatief lage bedrag heeft ook met concurrentie te maken, legt Derwort uit. “Piloten zijn technisch onderlegd en bouwen hun eigen tools, zoals die twee piloten die de basis legden voor RosterBuster. Er zijn een aantal huis-tuin-en-keukenproducten waar we mee concurreren. We willen wel een passende beloning voor de waarde die we bieden. De waarde die de airline eruit haalt is nog hoger, daar zit een mooie kans.”
Daar zit voor RosterBuster de volgende groeifase: zorgen dat luchtvaartmaatschappijen de dienst standaard aanbieden aan hun personeel. “Het mooie aan RosterBuster is dat het echt van onderaf is gekomen. Piloten hadden een probleem en hebben dat opgelost. Mensen betalen er nu zelf voor, hun werkgever heeft er niets over te zeggen. Maar het is het mooiste als een werkgever het omarmt en aanbiedt aan het personeel. Dat is veel krachtiger. Nu gebruikt 30 procent van de crew van sommige luchtvaartmaatschappijen RosterBuster, maar nog altijd 70 procent gebruikt het niet.”
Beter geïnformeerd
En: “Wat ik heel apart vind, is dat op dit moment de reiziger vaak beter geïnformeerd is dan het luchtvaartpersoneel. Reizigers hebben mooie apps en websites over het weer en bestemmingen, maar de crew heeft vaak te maken met achtergebleven systemen van soms 30 jaar oud.”
Derwort is als aandeelhouder alleen nog op afstand betrokken bij Online Soccer Manager. Hij sluit niet uit dat het door hem opgerichte bedrijf op den duur alsnog wordt verkocht aan een grotere speler. “Ik heb in ieder geval mijn handen vrij om te doen waar ik goed in ben.” Omdat RosterBuster een startup is, hoeft Derwort zich niet te beperken tot de techniek en kan hij zijn tanden ook zetten in zaken als strategie, productontwikkeling en growth hacking.
RosterBuster is genomineerd voor een landelijke innovatieprijs. We gaan ervoor! Met Gamebasics werd ik ooit 13e. Eens kijken of dat nog beter kan… https://t.co/hzp3Y4ZXih
— Jeroen Derwort (@jderwort) 15 mei 2018
Afhankelijkheid
De ondernemer ziet nog een voordeel in het op afstand zetten van zijn bedrijf, in plaats van het te verkopen. “Je hoeft dan geen earn out te doen en een jaar of drie, vier verbonden te blijven. Misschien word je dan gedwongen een kant op te gaan die niet goed voelt en ben je afhankelijk van anderen, daar hou ik niet van.”
Bij RosterBuster werken nu zo’n acht mensen fulltime, en dankzij de aanwas van nieuwe gebruikers loopt die teller stiekem op. Onlangs werd een kantoor geopend in India, met het oog op ontwikkelaars.
Hands-on
Voorlopig kan Derwort bij RosterBuster weer heerlijk hands-on ondernemen, zoals hij het zegt. “Dat miste ik toen ik bij Online Soccer Manager wegging. In een bedrijf met 45 man personeel duren besluiten langer. Bij RosterBuster kan ik nu iets verzinnen en morgen is het er. Ik bedacht vorige week bijvoorbeeld dat het leuk zou zijn om ook easter eggs (verstopte grapjes, red.) te hebben in de app.”
Daardoor kan het je als gebruiker van de de app nu overkomen dat je tussen steden zoals Tokio en New York ineens stuit op de bestemming ‘Death Star’, het gigantische ruimteschip uit Star Wars. Met het ontstaan van ruimtetoerisme is dat misschien niet eens zo’n heel erg vergezochte grap van een ondernemer die weer ambitieus vooruit kijkt.