Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Impact-investeerder DRK brengt Silicon Valley-aanpak naar Den Haag

Impact-investeerder DRK Foundation opent vandaag in Den Haag zijn een eerste vestiging in Europa. Met een nieuw fonds van 80 miljoen euro wil de Amerikaanse geldschieter de komende vier jaar honderd ondernemers helpen opschalen, geheel volgens het playbook van Silicon Valley. 

Je leest nu: Impact-investeerder DRK brengt Silicon Valley-aanpak naar Den Haag

DRK Foundation, een stichting uit het Californische Menlo Park, financiert ondernemers die ‘sociaal impactvolle ideeën’ hebben met giften en leningen. Die ondernemers worden vervolgens drie jaar intensief begeleid om hun organisatie op te bouwen en aantoonbare impact te creëren. 

De impact-investeerder, voluit Draper Richards Kaplan Foundation geheten, werd in 1994 opgericht door Bill Draper en Robin Richards. Draper maakte als een van de eerste succesvolle Silicon Valley-investeerders naam met Sutter Hill Ventures. DRK is de filantropische venture-tak van Drapers en Richards’ latere investeringsfonds Draper Richards. 

De Amerikaanse investeerders wilden met (investerings)technieken uit het bedrijfsleven sociale problemen oplossen. ‘Onze due dilligence komt direct uit de vc-wereld’, zegt Lisa Jordan (foto onder rechts), die als directeur vanaf nu de scepter zwaait over de nieuwe Haagse vestiging van DRK.

Geen subsidie (meer)

Dat kantoor in Den Haag is de eerste in Europa, na locaties in India en Afrika. DRK financiert momenteel 176 impact-bedrijven, waaronder het Nederlandse Safi Sana, en bedrijf dat in Ghana werkt aan een afvalfabriek die energie en meststof oplevert. Jordan: ‘Zij hebben een financieel model waarbij subsidies niet belangrijk meer zijn, en een fabriek waar geen overheidsgeld meer voor nodig is. Het is prachtige Nederlandse techniek voor een wereldwijd probleem.’

Voor een Europese vestiging keek DRK ook naar Zwitserland en Groot-Brittannië, maar Nederland kwam beter uit de bus als vruchtbare bodem voor impact-ondernemers, zegt Jordan. Het voordeel is volgens haar ook dat Den Haag een beter betaalbaardere plek is voor de ondernemers die met DRK samenwerken, en die in de nabijheid van het fonds willen zitten.

Jordan: ‘Nederland heeft een open en unieke sfeer qua impact-ondernemen, en de sector groeit hard. Je hebt hier innovatie en mensen met ambitie, en sociale ondernemers die ‘gek’ en optimistisch durven denken.’   

DRK overwoog ook om neer te strijken in steden als Amsterdam of Rotterdam, maar dankzij de aanwezigheid van ngo’s, overheden en het platform Impact City kreeg Den Haag de voorkeur.   

Post pilot

DRK is op zoek naar bedrijven die al verder zijn dan de conceptfase, zegt Jordan. ’Met nIet alleen prachtige ideeën, maar ook met een businessmodel dat we kunnen schalen.’ Oftewel, in goed Nederlands: post pilot, pre scale

Het fonds onderscheidt zich volgens haar door drie dingen. Ten eerste dat ondernemers zelf kiezen hoe ze het geld besteden, oftewel, het kapitaal is niet ‘geoormerkt’. Ten tweede verstrekt DRK verschillende soorten geld, waaronder subsidies, equity en leningen.

‘Het derde punt is dat geld niet het allerbelangrijkste is’, zegt Jordan. ‘Maar vooral dat we drie jaar lang een operationele partner zijn. We hebben een plek als bestuurder in de raad. Een ondernemer kan ons elke dag bellen wanneer er een probleem is zoals met financiering, productie of medewerkers. Omdat we samen met hen een oplossing zoeken kunnen we in snel tempo opschalen en creëren we de meeste impact. We voelen daarom dat we hier (in Nederland, red.) een rol kunnen spelen, omdat we echt iets unieks doen.’

Net zoals andere groeiprogramma’s profiteren DRK-ondernemers van een flink netwerk, in dit geval van de bijna 180 ondernemingen in het fonds. Jordan: ‘En we hebben 41 medewerkers met expertise in verschillende domeinen. En er zijn 70 donor-partners, die geld hebben gegeven en die followup-funding kunnen doen.’ 

Opschalen

Impact-bedrijven kunnen net zo goed als reguliere startups uitgroeien tot internationale groeikampioenen, denkt Jordan. ‘We hebben zes domeinen waar we een organisatie mee kunnen laten schalen, zoals je medewerkers en het leiderschap. Heb je een goede raad van bestuur waarmee je kan schalen? Kun je qua fondswerving een Serie C opzetten en heb je daar een goed plan voor? We kijken ook naar je financiële kant: weet je precies wat je cost per unit is, en kun je dat toelichten aan een investeerders?’  

‘En tot slot, wat is schaalstrategie? Dat is een belangrijke discussie, over je missie, visie en endgame. Na drie jaar willen we weten hoeveel mensen je in het begin hebt bereikt, vergeleken met het derde jaar. Had je bijvoorbeeld drie contracten toen je begon, en zijn dat er nu 24, dan kun je dat meten en is er sprake van aantoonbare groei. Die domeinen spelen in alle gebieden van de wereld, of je nu in Chili, India of Amsterdam zit.’ 

Corona-pivots

Ook de portfoliobedrijven van DRK voelden de gevolgen van de coronacrisis, zegt Jordan. ‘We hebben honderden uren ge-Zoomd met ondernemingen over zaken als hun cash runway, wegvallende contracten en opties qua overheidssteun. Meer dan de helft van de bedrijven heeft een pivot gemaakt in hun businessmodel. Zoals een organisatie die voedsel verstrekte aan schoolkinderen die ineens thuis kwamen te zitten, en die nu aan huis bezorgt. Of een onderwijsdienst in India die nu 250.000 leraren leert om les te geven via WhatsApp.’

De coronapandemie laat volgens Jordan zien dat de huidige economie niet voor iedereen werkt. ‘Maar we kunnen nu een versnelling maken naar een nieuwe economie.’