Wie dacht dat de wereld verbeteren saai en zwaar is, is nog niet op SoCap geweest. SoCap is de grootste conferentie ter wereld voor impact-investeerders en sociale ondernemers. Hier in San Francisco vind je enkel ondernemers die naast financiële ook maatschappelijke, sociale en ecologische waarde willen creëren – oftewel: iedereen die met een bedrijf de wereld wil verbeteren.
SoCap
De wereld verbeteren saai? Welnee
Op alweer de tiende editie van SoCap strijken ruim 3500 man uit alle windstreken neer in de optimistische, maar ook zakelijke Bay Area. Workshops bruisen van de energie en hoewel we soms concurrenten zijn, willen we ook vooral van elkaar leren: een brede waaier aan onderwerpen passeert de revue. Zo zijn er sessies over financial inclusion, de onbenutte potentie van vrouwen in ontwikkelingslanden en hoe blockchain-technologie impact kan meten.
De stemming is informeel en ‘unassuming’. Bezoekers eten gezond en ‘local’ op bio-degradable bordjes, ondernemers in T-shirts en hoodies praten met collega’s in mantelpakken. De ondernemers verzamelen zich in de fabriekshallen van Fort Mason, maar na een tijdje weet je dat de picknicktafels buiten dé plek zijn waar iedereen elkaar ontmoet. Hier netwerkt men, worden contacten gelegd en wordt de basis gelegd voor een groot aantal impact-deals. De social entrepreneurs en impact-investeerders komen op mij over als gedreven, slimme, maar ook geestige mensen.
De picknicktafels buiten vormen dé plek zijn waar iedereen elkaar ontmoet, signaleert Warner Philips.
Tony’s Chocolonely
Ons bezoek aan SoCap is onderdeel van de eerste Nederlandse handelsmissie voor social entrepreneurs ooit, die ik samen organiseer met partners. Met ons reizen tien Nederlandse social entrepreneurs van bedrijven als Tony’s Chocolonely en The Dutch Weed Burger.
Nederland is het Europees epicentrum voor social entrepreneurs
Op SoCap hebben we een eigen sessie over de Nederlandse impact-sector, die wij opvallend succesvol vinden. Ons land is het Europese epicentrum voor social entrepreneurs en impact-investing. Nederland kent nu snel groeiende impact-sectoren, zoals gezondheidszorg, energie en circulariteit. De gezamenlijke winsten van alle impact-sectoren groeiden de afgelopen vijf jaar met 75 procent tot 3,5 miljard dollar per jaar. Dit staat gelijk aan 3 procent van de groei van het Nederlandse bbp in diezelfde periode.
Nederlands succes
In onze sessie lichten we onze toehoorders verschillende aspecten van het Nederlandse succes toe. Willemijn Verloop (Social Enterprise NL & Social IV) vertelt over de opbouw van het ecosysteem vanuit de ondernemers. Ze legt uit hoe lokale overheden, onderwijsinstellingen en de financiële wereld steeds steviger aanhaken, waardoor een succesvolle multistakeholder-aanpak ontstaat.
Stef van Dongen (Enviu) vertelt over het Nederlandse start-up-klimaat en hoe zijn bedrijf al vele jaren met succes sociale innovaties helpt ontwikkelen en op de – internationale – markt brengt. Zelf laat ik mijn licht schijnen over het opschalen van sociale ondernemingen en over de ontwikkelingen en lessen van het Nederlandse impact-investeringsveld.
Humanistische waarden
We hebben een open samenleving met humanistische waarden
Het Nederlandse succes is gebaseerd op drie sterke pilaren: een open samenleving met diepgewortelde humanistische en sociale waarden, een rijke geschiedenis van internationale handel en ondernemingszin en een internationaal vermaard financieel ecosysteem waarin lange termijn-investeringen de boventoon voeren. Bovendien hebben we een kleine interne markt, waardoor succesvolle ondernemingen gedwongen worden om snel internationaal op te schalen.
Gaaf om te merken dat ons verhaal over de Nederlandse impact-economie resoneert: we krijgen talloze vragen van mensen uit uiteenlopende landen als Peru, Tsjechië en Zuid-Afrika.
Kan minder, dat uitzicht in San Francisco. Een foto van Warner himself.
Meer impact
Als één overtuiging social entrepeneurs en impact-investeerders verbindt, is het dat impact en business hand in hand gaan. Sterker: ze versterken elkaar. Bigger, better, faster business betekent ook bigger, better en faster impact.
Bigger business? Dan ook bigger impact
Ons fonds, Social Impact Ventures, investeert dan ook uitsluitend in schaalbare ondernemingen waar impact en business onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. We gaan alleen in zee met ondernemingen die echte, substantiële impact kunnen maken. Die impact leggen we vast in de statuten, het businessplan en de beloningsmodellen, zodat alle neuzen dezelfde richting op staan.
Als investeerders worden we uiteraard financieel beloond voor onze inzet. We delen in de successen van onze investeringen, maar alleen als die naast een gezond financieel rendement ook hun impact-doelstellingen realiseren. Dit is essentieel, want alleen dan krijgt kapitaal de ziel en de positieve kracht – impact – die wij willen creëren.
Investeringen
De Bay Area liep ooit voorop, maar nu maken wij een inhaalslag
Op SoCap en in SF ontdek ik dat waar de Bay Area ooit voorliep op gebied van impact-investeringen we nu toch een grote inhaalslag maken, en dat ons Social Impact Ventures model ook hier bijzonder is, en velen willen leren hoe wij onze impact-doelstellingen echt inbakken in de investeringen die we doen. En we delen die kennis graag.
Misschien is dat wel de kern van onze missie: we willen dat het impact-investeringsveld groeit en we willen met onze succesvolle investeringen laten zien dat sociale ondernemingen renderen, zodat er meer kapitaal beschikbaar komt voor sociale ondernemers.
Impactfeestje
We stuiteren op een energieopwekkende dansvloer
Goed, genoeg gepraat – let’s dance! Want we zouden geen Hollanders zijn als we niet ook een feestje weten te bouwen. In de Greens Bar op het conferentieterrein organiseren we met het Consulaat een Dutch party met geweldige pitches van onze Nederlandse social entrepreneurs, mooie presentaties van de Greenchallenge & City of Amsterdam en als klap op de vuurpijl hebben we een energieopwekkende dansvloer van Energy Floors gebouwd.
De halve conferentie stuitert mee met de Nederlandse consul-generaal. We toppen het feestje af met een Silent Disco, waarbij iedereen met funky, oplichtende hoofdtelefoons in stilte danst.
Zoals ik al zei: de wereld redden, hoeft niet zwaar of saai te zijn.
Warner Philips schreef eerder in deze reeks Je verhaal moet kristalhelder zijn en Ondernemers zijn activisten’.