Wat is XoSight?
Een AI-dienst die distributiecentra helpt bij het controleren en tellen van voorraden. Het checken van hallen vol voedingsmiddelen en e-commerce-producten is momenteel nog een tijdrovende en handmatige klus. Het werk in zo’n logistieke draaischijf moet er af en toe zelfs een paar dagen voor worden stilgelegd. Bij handmatig controleren liggen fouten op de loer, wat kan leiden tot lege schappen in een supermarkt of een (online) kledingwinkel die niet op tijd kan bezorgen.
XoSight automatiseert die taak met mobiele camera’s, op drones en vorkheftrucks, die de inhoud van een logistiek centrum real time in beeld brengen. Die mobiele camera’s herkennen voorraden dankzij computer vision (beeldherkenning), en bepalen of producten op de goede plek staan.
‘We zorgen voor minder arbeidsintensieve processen, en dat fouten niet doorsijpelen in de rest van de keten’, pitcht oprichter Michaël Ozo (foto derde van links). De logistieke bedrijven waar XoSight momenteel pilotprojecten mee doet hebben wereldwijd honderden distributiecentra.
Waarom er ondanks die omvang nog steeds handmatig wordt geteld? Ozo: ‘Een gemiddeld logistiek bedrijf zal zelf niet snel iets met computer vision doen. We kijken niet alleen naar de barcode, maar ook hoeveel producten er staan op een pallet staan, en of het de juiste type product is.’
Wie zitten erachter?
Oprichter Michaël Ozo (27) studeerde lucht- en ruimtevaarttechniek in Delft, waar hij kennis vergaarde over (autonome) drones en beeldherkenning. Oftewel, hoe laat je een drone z’n omgeving begrijpen? Ozo: ‘Dat wilde ik in de praktijk brengen, want er zijn nog niet veel bedrijven die daar actief in zijn.’
Het tracken van voorraden bleek voor de markt een lastige en grote uitdaging (een probleem dat al door startup-incubator Yes!Delft was gevalideerd). Ozo, die de startup in 2019 oprichtte: ‘Het hielp ook dat we indoor werken, waardoor we geen rekening hoefden te houden met de strenge regels voor outdoor drones.’ De startup werkt inmiddels met een team van zeven mensen in RoboHouse, een verzamelplek voor robotica-startups op de campus van de TU Delft.
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier
Wie zitten erop te wachten?
Distributiecentra kunnen met XoSight jaarlijks een paar honderdduizend euro (per locatie) besparen, claimt de startup. Dat zit ‘m vooral in het elimineren van de tijd die nu nog nodig is voor het handmatig checken van hallen met tienduizenden pallets. Zeker voor logistieke spelers met honderden hallen, waar de marges niet al te hoog zijn, moet dat alvast klinken als een ronkende belofte. Daarnaast belooft XoSight minder verkeerd geleverde producten en out of stock-momenten.
Wat Ozo betreft is de logistieke wereld niet de eindhalte. ‘Waar we goed in zijn is om met behulp van computer vision kleine apparaten hun omgeving te laten begrijpen. Die technologie is geschikt om allerlei uitdagingen in robotics op te lossen.
Hoever is XoSight?
Een usp van XoSight zijn software-algoritmes die efficiënt genoeg zijn om op drones en andere mobiele camera’s zelf (embedded) beelden te analyseren. Dat komt goed van pas in distributiecentra, waar netwerken vaak niet geschikt zijn om grote hoeveelheden visuele data (in 4k) te versturen.
XoSight tekende tot nu toe voor twee betaalde pilotprojecten, waaronder bij een supermarkt. Die houdt met XoSight voorraden in de smiezen waarmee orderpickers verzendingen naar supermarkten klaarzetten. Bij dat bedrijf kan de startup binnenkort volledig meedraaien in de operatie, waarna de slimme camera’s naar meer locaties kunnen worden uitgerold.
De andere pilotklant is een logistieke speler met wereldwijd 800 distributiecentra, die de AI-dienst inzet voor het automatisch bijhouden van voorraden. De grote schaal van dit soort afnemers biedt veel perspectief voor groei, zegt Ozo. Als de startup alle milestones haalt. dan ligt uitbreiding naar honderden locaties voor het oprapen. ‘Dan kun je er vrij zeker van zijn dat als je iets online of in een supermarkt koopt, dat het door een van onze camera’s is gescand.’
Wat is het businessmodel?
Een SaaS-dienst (op jaar- of maandbasis). XoSight houdt daarbij de benodigde hardware (drones en camera’s) in eigen beheer. De pilotklanten dragen al bij aan de omzet, maar om snel op te kunnen schalen naar een paar honderd locaties moet een nieuwe geldbron worden aangeboord.
Nog geld nodig?
XoSight betaalt de rekeningen tot nu toe ook dankzij een aantal (regionale) subsidies. Tijdens de coronalockdown, toen distributiecentra even geen andere partijen toelieten, overwinterde de startup dankzij een COL-lening.
In een klap opschalen naar zoveel (buitenlandse) distributiecentra is voor een relatief jonge startup – die ook een hardware-component heeft – niet haalbaar. Een oplossing is om samen te werken met partijen die al gewend zijn om op grote schaal onderdelen zoals netwerkapparatuur te installeren in distributiecentra. Voor die groeiplannen, en om de oprukkende concurrentie op afstand te houden, mikt de startup binnen een jaar op een nieuwe financieringsronde.
Ozo: ‘We zitten nu in de positie dat we al inkomsten krijgen uit pilots. Daarmee zou je, als je een minder ambitieus groeipad kiest, kunnen bootstrappen. Maar we denken dat het beter is om te accelereren, ook omdat andere spelers je kunnen inhalen. Alle logistieke bedrijven zijn op zoek naar soortgelijke oplossingen.’