De inleidende en achterliggende stappen voor 101%Ik vind je in dit verhaal. Bekijk hier alle afleveringen. Roel Wolbrink is oprichter van New Tailor.
Met het verkopen van ringtones stortte Joris Toonders zich op zijn 15e op het ondernemerschap, toen nog met behulp van zijn ouders die mee moesten tekenen bij de Kamer van Koophandel. Terwijl zijn website de nummer 1 Google-positie claimde voor de term ‘ringtones’ besloot Toonders op zijn 17e te stoppen met school – en had hij alle tijd om te ondernemen.
De doorbraak van Yonego, het bedrijf dat hij daarna oprichtte, kwam toen het bedrijf online marketing-partner werd van Cheaptickets, waardoor Toonders al snel zijn eerste medewerkers kon aannemen. In 2010 prijkte de ondernemer in de 25 onder de 25 van Sprout.
Yonego werd in 2011 ook actief in België, later gevolgd door kantoren in Madrid en Londen. Het bedrijf met 90 medewerkers was in 2016 een van de eerste die vier weken vaderschapsverlof invoerde. Twee jaar geleden besloot Toonders uit de dagelijkse leiding te stappen, en twee sterke directieleden te zoeken om verder te groeien.
Wat typeert jouw karakter?
“Ik houd van groei, de dynamiek die dat met zich meebrengt, snelheid en het dagelijks boeken van progressie. Meetbare progressie welteverstaan, want als je iets kunt meten, kun je het ook verbeteren.
Ik houd van de dynamiek die groei met zich meebrengt
Andersom geldt dat ook. Subjectieve argumenten vind ik vreselijk. Dat is niet tastbaar, daar kun je over blijven discussiëren en wordt het alleen maar traag van.
Uit een persoonlijkheidstestje wat ik een keer deed voor een boek over ondernemers bleek dat ik een aversie had voor drie dingen: getreuzel, afwezigheid van succes en beperkt worden. Ik geloof dat dat wel aardig klopt. Volgens het 101%Ik model ben ik een leider met karaktertrekken van een rebel.”
Waar ligt jouw kracht?
Ik zou mezelf niet aannemen als directeur
“Werk geeft me energie waardoor het niet voelt als werk. Het bedrijf groeit en ik doe simpelweg gewoon wat ik het aller-, allerleukste vind om te doen: ondernemen. Ik zou mezelf ook niet aannemen als directeur.
Plezier haal ik uit de eerste 10 en laatste 10 procent van dingen, daar ligt ook mijn kracht. Ik wil vooral niet te veel overleggen. Ik wil mijn collega’s en klanten inhoudelijk challengen en alles scherp tegen het licht houden. Mijn toegevoegde waarde ligt niet in implementatie. Wel weer in het laatste duwtje om steeds weer de concurrentie slimmer af te zijn.”
Lees ook: Deze ondernemer geeft zijn werkboek waarmee je doelen kan stellen gratis weg
Welke merken spreken je aan en waarom?
“Google en SpaceX. Google om wat het in de afgelopen 20 jaar voor de wereld heeft betekend. Stel je eens een wereld voor zonder die kleine balk. Dát is een andere wereld. SpaceX om de mentaliteit achter het merk. Het bedrijf wil een interplanetair transportsysteem ontwikkelen en mars koloniseren. Hoe gaaf is dat? Een bedrijf wat dingen doet die velen onmogelijk achten.”
Denk jij na over jouw persoonlijke merk?
“Mensen associëren Yonego met mij en mij met Yonego, dus vanzelfsprekend ben ik mij daarvan bewust. Ondernemer zijn is voor mij geen rol of functie. Het is gewoon wat ik ben. Als we mensen aannemen, letten we vooral op vier dingen: ondernemerschap, een data gedreven aanpak, de ‘laten zien dat het wél kan mentaliteit’ en primair die twinkeling in iemand zijn ogen.
Heb je een soort kompas waar je voor jezelf alle beslissingen langs legt?
“Resultaten waar je blij van wordt krijg je alleen wanneer je blije collega’s én blije klanten hebt. Toen we bijvoorbeeld besloten 4 weken betaald vaderschapsverlof te introduceren, was de eerste vraag van velen wat dat dan wel niet kost.
Ik heb niet zoveel met regels en kaders
In mijn overtuiging kan ik collega’s echter met weinig andere dingen zo blij maken dan hen in die mooie en belangrijke periode in hun leven de tijd en ruimte geven om thuis te zijn. Verder heb ik niet zoveel met regels en kaders, maar is er 1 richting altijd doorslaggevend: doe wat goed is voor Yonego (en dus ook voor klanten en collega’s).
Wat is jouw why en je grote doel (BHAG)?
“Ondernemen is geen sprint, maar een marathon. Yonego bestaat nu 15 jaar – de helft van mijn leven – en is heel hard gegroeid, maar gelukkig voelt het nog steeds alsof we net begonnen zijn. Dat gevoel wil ik behouden én versterken, het gevoel dat we net begonnen zijn en nooit écht volwassen worden. Dat is toch veel leuker?
Veel klanten groeien daarnaast al erg hard. Daar geniet ik van. Dat moet altijd harder, en dat kan ook; want alleen een huis kent een plafond. Samenwerken met Yonego moet een ‘garantie voor groei’ zijn.”
Hoe zorg je ervoor dat jouw ‘verpakking’ past bij je merk en dus bij wie je bent?
“De huisstijl is bij ons niet in beton gegoten, net als de markt moet het dynamisch zijn. Het scheelt veel onnodige energie als je geen rol hoeft te spelen. Aanpassen is niet mijn sterkste kant. Ik ben gewoon wie ik ben.
Het liefst draag ik een goed overhemd, vaak een jasje en een broek. Daar voel ik me lekker in. Maar alles kan altijd beter natuurlijk. Zelf geloof ik standaard dat het wél kan. Waarom? Gewoon, omdat dat leuker is.”
Lees ook het persoonlijke merk van:
Femke Furnée (Fest Amsterdam)
Lotte Leufkens (CloudCuddle)
Merijn Everaarts (Dopper)
Maartje Daamen (Dag1)
Chris Zadeh (Ohpen)