Wil je doorgroeien met je bedrijf, dan heb je meestal nieuwe medewerkers nodig om die groei te kunnen realiseren. Maar welke mensen moeten dit dan zijn?
Waak er in ieder geval voor dat je op zoek gaat naar mensen die op jou lijken, of een kopie zijn van die geweldige collega. Dat is niet realistisch, en het zijn vaak niet de mensen die je nodig hebt. In tegendeel. Zoek mensen die jou en je team aanvullen, ook al zijn dat compleet andere types.
Mentaliteit als ondernemer
Als ondernemer ben je vanuit een bepaalde visie gestart. Je wilt iets neerzetten met je bedrijf, je weet goed wat je wilt en daar werk je keihard voor. Dit kan nog best lastig worden wanneer je mensen wilt aannemen die bijdragen aan jouw groeiambitie. Hoe komt dat?
- Jij bent ondernemer, en dat zijn de mensen die jij gaat aannemen niet. Zij hebben vaak niet dezelfde drive of mentaliteit die jij hebt als ondernemer;
- Je hebt verkeerde verwachtingen van je medewerkers. Je hoeft niet dezelfde mindset en ondernemersmentaliteit te verwachten. Wees daar duidelijk en reëel in. Mensen die voor je werken dienen van toegevoegde waarde te zijn vanuit hun rol. En dat betekent niet dat ze minstens drie keer in de week moeten overwerken om daaraan te kunnen voldoen.
- Je zoekt kopieën van onszelf. Het kan verleidelijk zijn, maar dat zijn in de regel niet de mensen die je nodig hebt en ook niet die je gaat vinden. Zoek mensen die complementair zijn aan jou en je team. Zodat jullie elkaar als een puzzel aanvullen.
Bevestiging
Een reden om mensen om je heen te verzamelen die precies denken zoals jij, en die het vaak met je eens zijn, is veiligheid. Het geeft je de bevestiging dat je goed bezig bent.
Maar het kan ook zorgen voor een blinde vlek. Wanneer je weinig tot geen andere inzichten krijgt, of je bekijkt zaken zelden vanuit een ander perspectief, dan kan dit je groeiambitie in de weg zitten. ‘Andersdenkenden’ kunnen juist de mensen zijn die je nodig hebt.
Voortkabbelen
Ik herinner me een ondernemer die letterlijk het profiel van een van zijn beste medewerkers omschreef en zei: ‘Dit is wat ik nodig heb. Dan weet ik zeker dat het goed komt.’
Deze medewerker, een salesmanager, werkte al tien jaar voor hem en was een heel stabiele factor in het bedrijf. Hij deed altijd goed zijn werk en deed alles wat de ondernemer hem vroeg. Deze medewerker was het ook altijd met hem eens en dat vond die ondernemer wel prettig.
Vanuit zijn perspectief was dat logisch, maar het hielp hem niet in de verdere ontwikkeling of groei van zijn bedrijf. Ze kabbelden al een aantal jaar een beetje voort en doelen werden steeds bijgesteld. Naar beneden welteverstaan.
Wat die ondernemer eigenlijk nodig had, was niet een nieuwe salesmanager die mee ging kabbelen en het ook overal mee eens was. Maar iemand die juist kritisch durfde te zijn en actief mee zou denken over hoe die doelen wél behaald konden worden.
Kies niet voor de veilige weg
Daar moet je als ondernemer wel voor openstaan en iemand niet als een bedreiging zien. Naast een kritische blik heb je een gezonde dosis zelfverzekerdheid én zelfreflectie nodig om te bepalen wat voor mensen je nu écht nodig hebt. Ook al zijn dat totaal andere mensen dan jij.