Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe je met een duidelijke ‘waarom’ het verschil maakt in een krappe arbeidsmarkt

Natuurlijk is het goed om te weten wat je doet met je bedrijf, maar waarom doe je dat? Voor veel nieuwe medewerkers is dat nog veel interessanter, schrijft columnist Kirsten de Roo.

Kirsten de Roo Kirsten de Roo
Je leest nu: Hoe je met een duidelijke ‘waarom’ het verschil maakt in een krappe arbeidsmarkt

Hoe trek jij nieuwe medewerkers aan met jullie purpose? Met een mooie marketingtruc of een oprecht verhaal?

Waarom je bestaat, bepaalt steeds meer of mensen voor je willen werken. Zeker voor de generatie millennials en de generatie die daarna komt, wordt dat steeds belangrijker. ‘Impact hebben’, ‘de wereld een beetje beter maken’ en ‘verschil willen maken’ zijn veelgehoorde uitspraken van deze generaties.

Ze willen van waarde zijn en een bepaalde maatschappelijke bijdrage leveren. Het imago van een bedrijf speelt daarin een steeds belangrijkere rol. Mensen moeten voor je willen werken en dat is niet zo vanzelfsprekend. Zeker niet in deze krappe arbeidsmarkt waar vrijwel elk bedrijf in dezelfde vijver vist naar dezelfde vissen.

Valkuil

Het klinkt natuurlijk hartstikke mooi, zo’n purpose, en het staat prachtig op de website. Dat is tegelijk een valkuil, want je moet je ‘waarom’ wel waar kunnen maken. Het moet niet alleen een mooi verhaal blijven en goed zijn voor je marketing.

Wees daarom authentiek. Kijk wat bij je past en waar je voor staat. Denk in kleine stappen. Met je waarom hoef je niet de hele wereld te verbeteren. Het allerbelangrijkst is dat het echt is wat je doet en dat je geen sprookje vertelt. Want het gaat er niet om dat je op zóek gaat naar een purpose, maar een purpose hébt.

Kleine stappen

Wees authentiek. Kijk wat bij je past en waar je voor staat. Denk in kleine stappen. Met je purpose hoef je niet de hele wereld te verbeteren.

Denk in kleine stappen. Je hoeft niet meteen de wereld te verbeteren.

Wat levert je ‘ waarom’ op als het gaat om je medewerkers? Uit onderzoek van E&Y blijkt dat:
• 40% van de mensen zich meer betrokken voelt;
• 70% meer tevreden is over zijn werkgever;
• En er is een 300% grotere kans dat ze blijven.

Lees ook: 5 recruitment-startups die uitblinken in een krappe arbeidsmarkt

Om te voorkomen dat (nieuwe) medewerkers komen en gaan is een duidelijke purpose dus geen overbodige luxe in een arbeidsmarkt waarin veel bedrijven kampen met grote personeelstekorten. En waarin de strijd om de juiste mensen voorlopig nog niet voorbij is.

Enthousiast maken

Hoe zorg je dat (potentiële) medewerkers enthousiast worden van jullie purpose? Vertel consistent waarom jullie de dingen doen zoals jullie doen. En waar jullie voor staan. Wát je doet is niet het belangrijkste, het gaat om je waaróm.

Ik zie vaak bedrijven die heel goed kunnen aangeven wat ze doen en waar ze zo goed in zijn: ‘We verkopen e-bikes.’ ‘We verkopen dameskleding.’ ‘We geven financieel advies.’

Natuurlijk is het goed om te weten wat je doet met je bedrijf, maar waarom doe je dat? Dat is namelijk nog veel interessanter. Niet alleen voor je klanten, maar juist ook voor het enthousiasmeren van mensen die bij je willen werken.

Lees ook: Hoe je de juiste mensen aan boord houdt: 5 clichés die vaak niet worden toegepast

Consistent verhaal

Zo neem je jullie ‘waarom’ consistent mee in het verhaal dat je vertelt:

  • Laat dit altijd terugkomen in je vacatureteksten en social media.
  • Zorg dat medewerkers ambassadeurs worden, en hun verhaal delen met vrienden, familie en hun social media.
  • Deel resultaten. Wat bereiken jullie vanuit jullie hogere doel?

Kracht van herhaling

Doe dit alles regelmatig, in plaats van een of twee keer per jaar. Het is de kracht van herhaling die het doet. Zodat (potentiële) nieuwe medewerkers jullie purpose écht leren kennen en dus ook enthousiast worden, bij je willen komen werken én ook blijven.

Daarmee verklein je de kans dat je met veel moeite en pijn mensen binnenhaalt die na drie maanden weer met een grote teleurstelling vertrekken. Omdat de praktijk toch behoorlijk tegenvalt, en ze bij een ander bedrijf kunnen werken waar ze wél oprecht het verschil kunnen maken.