Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Giganten ABP en Shell investeren in de Groningse solar-broers van enie.nl

Milan en Patrick van der Meulen bouwden hun zonne-energieleverancier enie.nl helemaal zelf op. Nu halen ze investeerders aan boord, en niet de minsten: Shell en ABP stappen met hun venture capitalfirma's in. 'We groeien goed, en we groeien slim.'

enie.nl milan patrick van der meulen
Klant In Zicht/Bart Lindenhovius
Je leest nu: Giganten ABP en Shell investeren in de Groningse solar-broers van enie.nl

De broers Milan (27) en Patrick (30) van der Meulen zijn goed bezig met enie.nl, het bedrijf waarmee ze zonnepanelen verkopen én verhuren in Nederland en Zuid-Afrika.

Shell Ventures en ABP

MT/Sprout had ze al op de radar in 2016, toen de broers nét naast de titel meest veelbelovende jonge ondernemer grepen tijdens de 25 onder de 25-pitches. In 2020 werd enie.nl wel MT/Sprout Challenger. Met een omzet van 20 miljoen euro was het toen al een van de grotere spelers uit de lijst met uitdagers.

Fast forward, voorbij corona: deze week maakt enie.nl bekend dat het voor het eerst in zijn bestaan nieuwe aandeelhouders verwelkomt. Shell Ventures en pensioenfonds ABP stappen in. Dat klinkt als twee partijen met behoorlijk diepe zakken: ABP is het grootste pensioenfonds van Nederland, Shell is een energieconcern dat zijn miljardeninvesteringen ombuigt richting hernieuwbare bronnen.

Shell in transitie

Maar helaas: Patrick van der Meulen wil en mag niets zeggen over hoeveel de twee giganten hebben overgemaakt voor een minderheidsbelang. Wel dat het niet gaat om tonnen. Oké dan: miljoenen of, laten we nog een 0 erbij doen: tientallen miljoenen? ‘Ik ga het echt niet zeggen. Denk maar vooral richting optie twee.’

Nice. Maar het gaat natuurlijk niet in de eerste plaats om die nullen. Enie.nl haalt twee partijen aan boord met een fenomenaal netwerk, waarbij dat van Shell helemaal spot on lijkt. ‘Het is actief in zonneparken, in laadpalen, in de opslag van elektriciteit, in waterstof. Een bedrijf dat volop in transitie is en heel interessant vindt wat wij in de consumentenmarkt en mkb-markt doen.’

Verhuur zonnepanelen groeit

En bedenk wel: Van der Meulen was niet echt op zoek naar een nieuwe aandeelhouder voor het bedrijf dat hij in 2013, op zijn 21ste dus, startte. ‘Dat stond niet direct op onze routekaart. We hebben alles de afgelopen jaren uit de cashflow opgebouwd, maar we wilden onze groei versnellen door extra te investeren in marketing, sales, internationale uitbreiding en natuurlijk ook installateurs.’

Lees ook: Deze bedrijven zijn door broers opgericht

Inmiddels haalt enie.nl in Nederland 80 procent van de omzet uit de verkoop van panelen, 20 procent komt uit de verhuur. ‘Die verhouding verschuift richting verhuur, en dat zien we graag.’  In Zuid-Afrika, waar enie.nl sinds 2020 actief is, komt zelfs 90 procent uit de verhuur. Dat betekent een kapitaalsintensieve business: als je je aanmeldt voor panelen op je dak. Die kunnen er binnen 4 weken liggen, zonder aanbetaling. Mede met dank aan financiering door Triodos.

Getipt over Shell en ABP

Maar dat extra kapitaal was daar dus niet voor bestemd. ‘Dat was echt voor onze organisatie zelf. Via via werden we getipt dat Shell, en later ook ABP, interesse zouden hebben om te investeren in enie.nl. Dat balletje is toen vanaf de zomer gaan rollen.’

Dat is best een poosje geleden, bevestigt Van der Meulen. ‘Het is voor ons ook de eerste keer, hè? En dan nog wel met niet de eerste de beste investeerders. Dat was een behoorlijk intensief traject met due diligence, een plan opstellen over wat we samen gaan doen in de toekomst. Dat wil je als ondernemer allemaal zorgvuldig afhandelen.’

Groningen en Kaapstad

Energieconcern en pensioenfonds worden aandeelhouder in een bedrijf met 55 mensen op het hoofdkantoor in Groningen, 75 installatiemedewerkers die zorgen dat de panelen en alle randapparatuur worden gemonteerd en 10 mensen in Kaapstad, waar de installatie-activiteiten zijn uitbesteed aan lokale spelers.

De broers zijn nog steeds in charge, de directie is sinds kort versterkt met een cfo. En ook vader Richard (57) is nog steeds actief betrokken. (‘Thuis noemen we hem pappa, op de zaak is het Richard.’)

En vergis je niet in de slagkracht die dat team heeft, zegt Van der Meulen. ‘We groeien goed, en we groeien slim. We hebben het hele proces van de eerste lead tot en met de oplevering zo goed gedigitaliseerd, dat wij installeren waar sommige concurrenten een veelvoud van de mensen voor nodig hebben.’

Verhuurders van zonnepanelen als concurrent

‘In deze markt is het niet moeilijk om een groot bedrijf op te bouwen dat zonnepanelen verkoopt. Er zijn 1500 aanbieders schat ik, en ze komen en gaan. Maar een dat verkoopt én verhuurt, en dan ook nog winstgevend is: dat zie je minder vaak. Onze bedrijfsvoering is zo efficiënt, dat we niet eens zoveel nieuwe operationele mensen aannemen voor onze nieuwe groei, maar vooral marketing en sales uitbreiden.’

Als Van der Meulen enie moet vergelijken met concurrenten, kijkt hij liever naar verhuurders van zonnepanelen, in binnen- en buitenland dan naar de vele energiemaatschappijen die ook actief zijn op zijn markt. ‘Wij willen een verandering bereiken in de manier waarop energie wordt opgewekt. Op de daken, op weg naar een decentrale wereld. Dat past niet binnen de definitie van veel energiemaatschappijen, die willen uiteindelijk vooral een maandelijkse nota blijven sturen.’

Leveren ondanks corona en Suezblokkade

Loopt het niet storm bij enie.nl met de huidige gas- en stroomprijzen? ‘Het is verschrikkelijk wat er in de wereld gebeurt, maar mensen gaan inderdaad om zich heen kijken en we merken een positief effect op onze aanvragen. Wij hoeven geen nee te verkopen: we hebben voldoende mensen, al kunnen we er altijd meer gebruiken. En een tweede uitdaging was de afgelopen tijd de beschikbaarheid van panelen, omvormers en andere technologie. Wat dat betreft hebben we hele ruime posities: tijdens de coronacrisis, en zelfs toen het Suezkanaal dicht zat, konden we altijd leveren.’

Foto: Klant In Zicht/Bart Lindenhovius