Wat: Zonne-energiesystemen voor particulieren en bedrijven
Wie: Milan (l) en Patrick van der Meulen
Sinds: 2013
Omzetverwachting: 20 miljoen euro (2020)
Werknemers: 50
Daagt uit: fossiele leveranciers als Vattenfall en Essent
Website: www.enie.nl
De broers Milan (26) en Patrick (29) van der Meulen grepen vier jaar geleden al nét naast de titel 25 onder de 25-award voor meest veelbelovende jonge ondernemers van het jaar. Terwijl ze van de lichting 2016 toch de grootst gegroeide scaleup hebben neergezet met enie.nl, leverancier van zonne-energiesystemen voor particulieren. In Nederland én in Zuid-Afrika. Hoe dat begon: de Van der Meulens zagen als middelbarescholier de befaamde documentaire van Al Gore, An Inconvenient Truth en werden gegrepen. Als student ging Patrick eerst aan de slag met een elektrisch automerk, maar in 2013 richtte hij met Milan en vader Richard ze enie.nl op, om zonne-energie voor iedereen beschikbaar te maken.
Inmiddels struikel je over aanbieders van zonne-energie, waaronder ook de grooste stroombedrijven als Vattenfall en Essent, die de jongens zeggen uit te dagen. Maar er is in de groeimarkt plek genoeg, weten ze. ‘Er zijn wel 1500 leveranciers en de Nederlandse zonne-energiemarkt groeit met zo’n 40% per jaar. De traditionele energiebedrijven stappen in de zonne-energie markt maar hebben moeite om met hun oude organisatiemodellen en denkwijze een markt te vernieuwen.’ Vernieuwend was bijvoorbeeld de opbrengstgarantie die enie.nl gaf voor zijn zonnepanelen. ‘Daar waren we in 2013 de eerste mee in Nederland. We verhuren ook aan consumenten en bedrijven, waardoor we de overstap op zonnepanelen een zekere keuze maken, zonder initiële investering.’
In Nederland heeft enie.nl inmiddels 15.000 klanten, maar ook in Zuid-Afrika boeken de broers sinds dit voorjaar succes, met de lease van zonnepanelen in combinatie met accu’s. Het gaat om huizen, scholen, bedrijfsgebouwen en wijnboerderijen. ‘Hierdoor kunnen Zuid-Afrikaanse bedrijven loskomen van het onstabiele energienet, dat vrijwel dagelijks uitvalt, en de stijgende energiekosten. De lessen die we in Zuid-Afrika hebben geleerd nemen we nu mee naar Nederland.’ Vooral in de MKB-markt ziet Van der Meulen goede kansen voor een vergelijkbaar aanbod. ‘Binnenkort starten we met de uitrol van zonnepanelen, laadpalen en accusystemen aan ondernemers, tegen een maandelijkse bedrag dat gelijk of iets voordeliger zal zijn dan hun huidige stroomkosten. Dus toekomstproef, duurzaam en voordelig.’
Hoe verantwoord de Van der Meulens aan hun bedrijf werken, blijkt uit het feit dat ze een (redelijk streng) B Corp-certificaat hebben gekregen. in 2018 regelden ze een groeifinanciering van 1,35 miljoen euro via NLInvesteert en Neos en de coronacrisis zijn ze tot dusver goed doorgekomen. ‘We hebben versneld geïnvesteerd in onze ‘modern workplace’ waardoor al onze collega’s in Nederland en Zuid-Afrika anytime, anyplace en anywhere kunnen werken. Ons klantcontact is digitaal, terwijl het grootste gedeelte van de concurrentie nog steeds bij klanten langs moet komen om daken te inspecteren. Dat doen wij al een paar jaar voor 100 procent op afstand met de nieuwste software en data. De aanvoer van zonnepanelen en omvormers hadden we op orde, zodat we geen tekorten hebben gehad toen de Chinese fabrieken begin dit jaar een tijd gesloten waren en de aanvoer stokte.’
Foto: Klant In Zicht/Bart Lindenhovius