Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hallo unicorn: Bill en Melinda Gates pompen 600 miljoen in Picnic

Bill en Melinda Gates maken een unicorn van Picnic. Met hun foundation leiden ze een geldronde van 600 miljoen euro. Het geld gebruikt de online super van Michiel Muller om verder uit te breiden in Europa.

Picnic maakte de enorme geldronde donderdagochtend bekend. Opmerkelijk: de beroemde Bill & Melinda Gates Foundation schenkt zelf vooral veel geld ter bestrijding van armoede en ziekte in de derde wereld. Maar het is waarschijnlijk ook de bedoeling dat er extra geld wordt gegenereerd voor het miljardenfonds. Daarvoor hebben Bill en Melinda een aparte Trust opgezet die het fondsvermogen beheert. Hoeveel de Gates’ (die nét gescheiden zijn) exact in Picnic pompen, is niet bekend. Ook de bestaande investeerders lappen bij. Eerder stak de Bill & Melinda Gates Foundation Trust al geld in de Amerikaanse supermarkt Walmart en pakketbezorger FedEx.

Duurzaam model

Bij de versnelde uitrol legt Picnic nu vooral de nadruk op Duitsland en Frankrijk. Ook doet het investeringen in gerobotiseerde fulfilment centers, elektrische voertuigen en een team van software-ontwikkelaars. De software die Muller c.s. inzetten, moet ook worden uitgebreid en vernieuwd. Er werken inmiddels 200 programmeurs en nog eens 100 data scientists, die onder meer de bezorgersdata analyseren, voor Picnic. ‘Het duurzame model van Picnic, waarbij boodschappen met elektrische wagentjes gratis aan de deur worden bezorgd en voedselverspilling wordt voorkomen, is uniek in Europa’, aldus Picnic in het persbericht.

Rijke families

Duidelijk is dat het Europese offensief van de kersverse unicorn geld vreet. En dat geld kwam al grotendeels van vermogende (supermarkt)families. Al vroeg na de oprichting in 2015 strikten de Picnic-oprichters Muller, Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys  grote namen als NPM Capital, de investeringsmaatschappij van de familie Fentener van Vlissingen, die ooit goed boerde met de Makro. Ook de broers Van der Wal van Boni-supermarkten zijn aan boord, net als De Hoge Dennen  het family office van Kruidvat-familie De Rijcke. De eerste geldronde onder de families leverde al 100 miljoen op, in 2019 haalde Muller nog eens 250 miljoen euro op bij zijn aandeelhouders – toen een recordbedrag voor een Nederlandse scaleup.

Europese ‘Picnics’
De bezorgauto’s van Picnic racen in Europa in een groeiend peloton. Zo rolt Rohlik (1,2 miljard waardering) vanuit Tsjechië zijn boodschappenkarren ook uit naar Duitsland, Hongarije en Frankrijk. In Scandinavië timmeren Oda, en Mathem aan de weg, geholpen door investeringsrondes dit jaar van respectievelijk 265 miljoen en 108 miljoen euro. In het Verenigd-Koninkrijk is Ocado al een tijdje een household name (met 2,7 miljard euro omzet).

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Omzet richting miljard

Picnic heeft inmiddels 9.000 werknemers en is buiten Nederland ook in Duitsland en – sinds deze zomer – in Frankrijk actief. Mede dankzij corona gaat het met zijn omzet keihard. In 2020 zou die weer zijn verdubbeld, van 232,7 miljoen euro in 2019 naar 470 miljoen euro. Althans: dat meldden ‘bronnen’ aan het Duitse Lebensmittel Zeitung. Zelf mikt Picnic tegen het eind van 2021 op ‘run rate’ sales van 1 miljard euro: dat betreft ruwweg de decemberomzet maal 12. Dat er een stevig verlies wordt gemaakt bij die snelle expansie, laat zich raden. Het laatst gedeponeerde jaarverslag meldt een min van 44 miljoen euro over boekjaar 2019, tegenover 36,7 miljoen euro het jaar ervoor.

Fun fact: in 2015 riep Sprout Picnic uit tot Challenger van het Jaar. Daarmee is de scaleup van Muller c.s. ook de eerste unicorn waar de (lelijke) Challenger-beker een jaar heeft gelogeerd.