Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Ex-medewerkers Hiber en Usabilla laten werknemers shoppen bij Coolblue en Swapfiets

Florian Gendrault verliet IoT-startup Hiber vier maanden geleden om een al langer sluimerend idee groot te maken: een marktplaats waar je als werknemer zelf kan winkelen met een budget van de baas. Met hulp van investeerder Dutch Founders Fund heeft de startup de Europese markt in het vizier.

YourCampus YourCampus
Je leest nu: Ex-medewerkers Hiber en Usabilla laten werknemers shoppen bij Coolblue en Swapfiets

Een bedrijf dat iedere medewerker dezelfde cursus, sportabonnement of andere secundaire arbeidsvoorwaarde geeft? Een tikkie ouderwets, vindt Florian Gendrault. De voormalige commercieel directeur van Hiber liep al een paar jaar rond met het idee voor een online marktplaats waar medewerkers hun eigen pakket kunnen samenstellen.

Bij het net gelanceerde YourCampus shoppen werknemers met een budget van de baas bijvoorbeeld bij Helpling, Uber Eats, Felyx en ClassPass. Dat gaat via een app, waardoor de doelgroep ook bestaat uit ‘non-desk-medewerkers’, van een restaurant of winkelketen bijvoorbeeld.

Gendrault bouwde het platform met co-founders Sven Cune (ex-Hiber), George Visniuc en Adil Bougamza (ex-Usabilla). Voor de expertise op het gebied van employee benefits zorgt Ruben van den Boogaard, die in Nederland een vergelijkbare dienst uitrolde voor het Zweedse Benify.

Dutch Founders Fund

YourCampus kan nu doorpakken dankzij een investering van een half miljoen euro. Geldschieter is Dutch Founders Fund, waarmee ondernemers zoals Laurens Groenendijk (Hiber) en Patrick Kerssemakers techbedrijven helpen opschalen. Ook stapt een aantal angel-investeerders op persoonlijke titel in, onder wie recruitment-expert Anouk de Wolff (Scale Force Talent) en Easytobook-oprichter Omri Amir.

Gendrault: ‘Met de eerste drie getekende klanten onder de arm hebben we die investering opgehaald. Dat was het bewijs dat ik wilde zien. Ook voor mezelf. Ik ging toch een goede baan opzeggen bij een heel tof bedrijf. Toen de investering viel kon ik iedereen overtuigen om z’n baan op te zeggen.’

Lees ook: Deze 11 angel-investeerders maken van Nederlandse startups wereldspelers

Je eerste klanten zorgen voor omzet, maar dat is in die fase lang niet de enige winst, vindt Gendrault. Misschien nog wel belangrijker is het bewijs van je product market fit en dat je de kans krijgt om je product snel aan te kunnen passen. Gendrault: ‘Het is eigenlijk de motor waarmee je je product verder ontwikkelt.’

Met YourCampus bouwt Gendrault naar eigen zeggen iets wat hij als medewerker zelf had willen hebben. Maar een net zo belangrijk onderdeel van de pitch is het verminderen van de administratieve rompslomp voor de afdeling hr, die met meerdere aanbieders van secundaire arbeidsvoorwaarden (prijs)afspraken moet maken.

Dat hr-takenpakket werd door de coronapandemie nog wat uitgebreid met de opmars van de thuiswerkplek. (Waarvoor YourCampus onder meer startup van de week Workwize aanhaakte als aanbieder).

Payroll

Bedrijven kunnen het platform koppelen aan bestaande payroll-diensten zoals Nmbrs. Daardoor krijgen nieuwe medewerkers automatisch toegang tot het platform, en hoeft ook een vertrekkende medewerker niet handmatig te worden opgezegd. Om het proces voor de werkgever nog wat verder te stroomlijnen bundelt de dienst alle transacties in een factuur.

De startup strikte tot nu toe tien werkgevers (met 25 tot 1000 medewerkers). Namen die gedeeld worden zijn flitsbezorger Zapp, data-analist Owlin en restaurantketen Spaghetteria,

Het verdienmodel leunt vooralsnog op een maandelijkse fee per medewerker. Als de volumes groot genoeg zijn, zou dat aangevuld kunnen worden met kickbacks van de aanbieders op het platform.

Swapfiets

Om de dienst zo schaalbaar mogelijk te maken, ook buiten Nederland, zoekt YourCampus het liefst aanbieders die in meerdere landen actief zijn, zoals ClassPass, Swapfiets en SafetyWings, een verzekeraar voor remote-medewerkers. Maar het aanbod verschilt hoe dan ook per land, zegt Gendrault, bijvoorbeeld op het gebied van aanvullende pensioenen. Voor dat lokaliseren van zijn aanbod bereidt de startup zich alvast voor op een nieuwe investeringsronde.

De angels en investeerders achter Dutch Founders Fund zijn als veteranen op internationaal gebied alvast een prima partner, merkt Gendrault. ‘Een van de belangrijkste dingen die ik van hun meekrijg, is: groot denken. Daardoor worden je grenzen verlegd, ook met concrete tactieken hoe je dingen snel kan valideren. Onze investeerders hebben grote ambities, maar zoiets rol je niet in een keer wereldwijd uit.’