Wat is GoodUp?
Bedrijven vragen zich steeds vaker af hoe zij met hun core business het verschil kunnen maken op de wereld om hen heen. In deze missie moeten medewerkers en klanten zich direct herkennen en bij kunnen aansluiten. GoodUp levert de software om deze purpose van medewerkers (kennis, tijd en passie) te matchen aan die van het bedrijf. En, nog belangrijker, om te zetten in concrete actie en impact.
“Uit onderzoek blijkt dat acht op de tien medewerkers niet écht betrokken is bij een bedrijf”, zegt mede-oprichter Bart Lacroix. “Echte bevlogenheid of de wil om een stapje extra te doen, ontbreekt. Dat gat tussen werkgever en werknemer proberen wij te verkleinen. Dat levert meer betrokken medewerkers op en betere bedrijfsresultaten.”
Wie zit erachter?
Acht op de tien medewerkers is niet écht betrokken bij een bedrijf
In 2008 startten Lacroix en Anna Chojnacka een online marktplaats waar iedereen met een goed idee voor de wereld 1 procent van zijn of haar tijd, kennis en geld met elkaar kon delen: de 1%Club. Vele projecten stroomden binnen en werden gerealiseerd op het platform; meer dan 1.200 initiatieven in 80 landen. In 2016 besloten ze hun kennis en expertise te delen. Door samen te werken met bedrijven, gemeentes en andere organisaties bieden ze een platform waar medewerkers, klanten, inwoners en andere belanghebbenden direct kunnen bijdragen aan maatschappelijke projecten: GoodUp.
Lacroix: “Er kwamen al tal van bedrijven naar ons toe met de vraag hoe ze de betrokkenheid van medewerkers konden vergroten. Booking.com was in die periode onze launching customer. Hun medewerkers wilden hun expertise lokaal inzetten, op het gebied van duurzaam toerisme. Wij hebben toen een kopie van de 1%Club op maat gemaakt voor Booking.com. Daar is GoodUp eigenlijk door ontstaan.”
Wie zitten erop te wachten?
GoodUp levert een softwareplatform aan bedrijven, gecombineerd met diverse services. Grote bedrijven als Unilever, DSM, Accenture, Booking.com, Transavia en Deloitte hebben GoodUp inmiddels weten te vinden.
“Purpose-gedreven organisaties winnen de war for talent, hebben loyalere klanten en presteren beter”, aldus Lacroix. “Daarom is het hot. Steeds meer bedrijven formuleren hun missie, maar hun traditionele top-down communicatiestijl leidt niet tot significante verandering. Samen met ons slagen ze er toch in om hun purpose te implementeren en om te zetten in positieve maatschappelijke impact. En dat zien we terug in onze groei.”
Hoe ver is GoodUp?
Ook wij kwamen in het klassieke founders-dilemma terecht
GoodUp is klaar voor de fase van internationale uitrol. Het bedrijf heeft zich al die jaren grotendeels gericht op grote Nederlandse multinationals, maar nu is het tijd om ook over de grens te kijken. Duitsland en Scandinavië komen qua bedrijfscultuur het meest overeen met Nederland, dus die landen staan op pole position om veroverd te worden. Maar niet meer met Lacroix en Chojnacka aan het roer.
“Nu GoodUp op het punt staat om een grote sprong te maken naar internationale scaleup, moet het leiderschap meeveranderen”, klinkt een realistische Lacroix. “Ook wij kwamen in het klassieke founders-dilemma terecht: zijn de oprichters nog de meest geschikte personen om het bedrijf te leiden? Eind vorig jaar hebben Anna en ik elkaar in de ogen aangekeken en de knoop doorgehakt om op zoek te gaan naar onze opvolger.”
Vorige maand werd die nieuwe chief executive officer gepresenteerd. Via een management buy-in neemt Diana Krieger het stokje over. Ze heeft ruime ervaring in het schalen van techbedrijven, zoals Monsterboard, TDC Lighthouse en Savision. Lacroix en Chojnacka blijven betrokken bij GoodUp in de raad van advies.
Wat is het businessmodel?
Wij zoeken nu een geldschieter met SaaS-ervaring
GoodUp biedt een platform aan die bedrijven op basis van software-as-a-service (SaaS) kunnen implementeren in de organisatie. Klanten betalen een maandelijkse fee voor de licentie en de aanvullende medewerker engagement activatie-services van GoodUp.
Nog geld nodig?
Social Impact Ventures stapte zo’n drie jaar geleden in GoodUp. Het Nederlandse investeringsfonds stopte 1,5 miljoen euro in de sociale onderneming. GoodUp wil na deze Serie A-investeringsronde voor de internationale uitrol naar Duitsland en Scandinavië een nieuwe financieringsronde opstarten.
“Nu we een nieuwe chief executive officer aangesteld hebben, is de volgende stap een Serie B-investeringsronde opzetten”, legt Lacroix uit. “Daarbij staren we ons niet zozeer blind op een bepaald bedrag wat we willen binnenhalen. Voor GoodUp is het belangrijk dat we nu een investeerder aan boord halen met ervaring op het gebied van SaaS-based market places en die tevens de internationale groei mogelijk kan maken.”