Wat is Clear?
De Schijf van Vijf, de Voedselzandloper en de Sonja Bakker-methode, van ondernemer Piet Hein van Dam mogen diëten de prullenbak in. Hoe je lichaam op voeding reageert, verschilt namelijk per persoon. Met zijn bedrijf Clear (6 fte) levert hij techniek waarmee je de precieze effecten van voeding op je lichaam kunt meten.
Clear-gebruikers dragen 2 weken lang een sensor op hun bovenarm, die per maaltijd in real-time de bloedsuikerspiegel meet. Telkens krijgen ze de resultaten te zien. Na 2 weken krijgen zij een volledig rapport, met wat zij het beste wel en niet kunnen eten.
Loopt je bloedsuikerspiegel na het eten van een maaltijd bijvoorbeeld sterk op, dan reageert je lichaam er niet goed op, legt Van Dam uit: “Je krijgt dan een zogeheten sugar rush, waarna je weer instort. Je wordt er sloom van en moet onnodig eten om weer extra energie te krijgen. Daar kun je weer door aankomen. Onderhoud je jarenlang een verkeerd eetpatroon, dan kun je er zelfs diabetes 2 door krijgen.”
Van Dam heeft tot dusver driehonderd Clear-deelnemers verwelkomd. Bij de één loopt het bloedsuikergehalte al op na het eten van een banaan of een krentenbol, terwijl de ander pas na een stuk suikerbrood of chocoladereep piekt. Wel geldt dat veel mensen een sugar rush blijken te krijgen van stroopwafels en sushi. Veel mensen, want ook dit gaat lang niet voor iedereen op. Met andere woorden: meten is weten.
Wie zitten erachter?
Clear is afgelopen jaar ontstaan uit het allereerste Nederlandse Antler-programma, een soort ondernemers-Idols waarbij entrepreneurs worden gekoppeld om samen een startup op te richten. Van Dam, een gepromoveerd natuur- en scheikundige, ontmoette daar Georges Janssens (34), in het dagelijks leven bio-wetenschapper aan het Amsterdam Medisch Centrum (AMC). Janssens kwam met de medisch-biologische kennis en Van Dam met de bedrijfs- en ondernemingservaring.
Van Dam werkte jarenlang bij Unilever en leidde verscheidene startups, waarmee hij zelfs twee keer een exit voor elkaar speelde. Van Dam: “De laatste jaren zat ik in fintech-bedrijven. Vroeger was dat het domein van de banken, maar door de PSD2-wetgeving ging dit naar de massa. Zo zie ik het ook met het meten van je bloedsuikerwaardes. Was dit ooit het domein van artsen, nu kun je het zelf doen.”
Janssens is na het 3 maanden durende Antler-programma gestopt met Clear; zijn hart bleek meer bij de wetenschap te liggen dan bij het ondernemen. Zijn plaats is inmiddels ingenomen door Madelon Bracke (49), een gepromoveerd celbioloog met ervaring bij verscheidene startups.
Wie zitten erop te wachten?
“We mikken ons op mensen die eten”, zegt Van Dam gekscherend, ermee verwijzend naar een campagne die zijn startup afgelopen jaar deed. “Het is grappig, maar ook waar”, vervolgt hij: “Iedereen kan ons product gebruiken, want we kunnen voor alle mensen een persoonlijk voedingsadvies geven.”
In praktijk maken vooral ondernemers, sporters, mensen met vermoeidheidsproblemen en mensen die willen afvallen gebruik van het programma. Clear richt zich nog niet actief op patiëntengroepen, zoals mensen met diabetes, omdat het product hiervoor eerst medisch gevalideerd moet zijn. Om het hiervoor benodigde wetenschappelijk onderzoek in gang te zetten, is Van Dam inmiddels met het AMC en onderzoeksorgaan TNO in gesprek. Dit jaar nog wil Van Dam een onderzoek beginnen, dat op zijn vroegst in 2021 afgerond wordt.
Hoever is Clear?
Clear begon vorig jaar meteen met zijn eerste programma’s. Zoals gezegd, heeft het bedrijf tot nu toe driehonderd deelnemers gehad. Van Dam hoopt dat dit er tegen de zomer duizend zullen zijn. Dit aantal is belangrijk, omdat je er significante uitspraken door kunt doen over waarschijnlijke correlaties tussen personen en hun dieet.
Door daar vervolgens een algoritme aan te koppelen, wil Van Dam een aanbevelingssysteem ontwikkelen. Reageer je als deelnemer bijvoorbeeld goed op krentenbollen, dan kan de software bijvoorbeeld zeggen: ‘People like you also respond well to..’ Clear werkt nu nog met enkele apps van derden, maar Van Dam wil over enkele maanden zijn eigen app voor Apple’s app-store lanceren.
Uiteindelijk, zo is het plan van Van Dam, moeten gebruikers die app kunnen koppelen aan die van voedselbezorg-apps, zoals Picnic en HelloFresh. Op die manier hoopt Van Dam vraag en aanbod in gezonde voeding op elkaar aan te laten sluiten. Of dit een voorbode is van een mogelijke exit? Daar is het volgens Van Dam nog veel te vroeg voor, maar hij geeft toe: een exit, oftewel een overname, is op de lange termijn één van de mogelijke groeiscenario’s voor Clear.
Wat is het businessmodel?
Per programma betalen deelnemers 199 euro. Het begin is plenair, waarbij de deelnemers uitleg krijgen en de sensor bevestigd krijgen. Deze werkt 2 weken, waarna de deelnemers hun resultaten krijgen. Tijdens het programma onderhouden de participanten online contact, om ervaringen uit te wisselen.
Van Dam ziet deelnemers graag ieder kwartaal terugkomen. Dit is niet alleen goed voor het businessmodel van Clear, ook voor de deelnemers zelf, meent de ondernemer. Het type maaltijden dat we consumeren, verschilt immers per jaargetijde. De ondernemer ziet verdere mogelijkheden voor groei in het aanbieden van speciale programma’s. Bijvoorbeeld voor mensen die door de juiste voeding hun stressniveau willen laten dalen, er beter door willen slapen of willen afvallen.
De te lanceren Clear-app in de app-store zal daarnaast een abonnementsmodel krijgen, waardoor Clear ook vaste, dus niet periodieke inkomsten zal krijgen. Hoe zo’n abonnementsmodel financieel moet worden vormgegeven, daar is Van Dam nog niet over uit.
Nog geld nodig?
Clear kreeg eind februari een investering van 780.000 euro. Dit groeigeld was afkomstig van investeerdersvehikel Healthy.Capital, startup-programma Antler en verscheidene ondernemer-investeerders. Van Dam wil het geld steken in de ontwikkeling van de app, het algoritme en in het laten toenemen van het aantal gebruikers. Welk belang de ondernemer voor deze investering moest weggeven, wil hij niet delen. Van Dam en zijn mede-oprichters hebben zelf geen financieel kapitaal in het bedrijf gestoken, maar wel werkkapitaal. “We hebben met twee man een jaarlang voor niets gewerkt”, zegt Van Dam.
De ondernemer hoopt van Clear een mondiaal succesvolle gezondheidsapp te maken, om zo bedrijven als Weight Watchers uit te dagen. Toch breidt hij niet te snel uit in het buitenland. Clear houdt het voorlopig op een pilot in het Noorse Oslo en binnenkort een in het Zweedse Stockholm. “Eetpatronen verschillen per land sterk”, verklaart Van Dam. “Om onderzoek te kunnen doen, kunnen we ons beter eerst richten op zoveel mogelijk mensen met vergelijkbare eetgewoonten.”