Op 21 juni lanceerde MT/Sprout zijn jaarlijkse 25 onder de 25, de lijst met jonge ondernemers tot 25 jaar die de ambitie hebben om de gevestigde orde te laten zien hoe het anders en beter kan. De jongens van Table du Sud schalen keihard met hun tafels, de meiden van Ziemi vonden het fietslampje opnieuw uit en gaan wat dat betreft de wereld echt veiliger maken, terwijl de jonge ondernemers achter Bash Facebook alvast dood verklaren met hun event-tool.
Bekijk de 25 onder de 25 en stem!
Hit rate
Ambitie volop, de plannen klinken ook veelbelovend en aan talent ontbreekt het niet. Maar zoals elke ondernemer weet: de garantie dat je business plan uitgroeit tot een miljoenenbedrijf krijg je nooit. Nu is deze editie van de 25 onder de 25 alweer de 16de: we stellen de toplijst al vanaf 2006 samen. Elk jaar weer 25 bedrijven met vaak meerdere oprichters, we hebben dus een massa aan veteranen in ons archief. En dat maakt nieuwsgierig: wat is de hit rate van onze 25’ers als het gaat om groot succes? We stellen je even voor aan de hoogvliegers van de afgelopen jaren.
United Wardrobe
Wat een verhaal: met United Wardrobe, in 2015 nog de winnaar van de 25 onder de 25-award, bouwden Sjuul Berden enThijs Verheul een flinke marktplaats voor vintage kleding. Daarmee waren ze niet de enigen (denk aan The Next Closet, die is ook goed bezig), maar ze wisten hun platform ook internationaal flinke schaal te geven. En dan zul je zien: in een markt waar investeerders dol op zijn, klotst het geld tegen de plinten en komt er steevast een buitenlandse partij langs met diepe zakken die je bedrijf wil overnemen. Dat werd dus in 2020 Vinted, de Europese gigant met Litouwse roots, maar met – dat praat makkelijk – een Nederlandse ceo. Hoeveel miljoenen de 25-veteranen opstreken weten we niet. Wel dat ze het geld niet laten rotten: Sjuul Berden investeerde onlangs uitgerekend in Bash, class of 2021!
Otrium
Nog een stel jonge ondernemers in kleding: Milan Daniels en Max Klijnstra schitterden in de lijst van 2016 met Otrium, een platform dat grote kledingmerken kunnen inzetten als online outlet. Denk vette korting, lekker graaien in overstock, maar dan in een gecontroleerde online omgeving. Otrium groeide de afgelopen jaren uit tot een van de best gefunde scaleups van Nederland: de teller staat na een ronde dit voorjaar van een whopping 120 miljoen dollar al over de 150 miljoen. Daarmee kunnen de jongens – in 2016 waren ze nog blij met 2 ton van een stel goede angels -uitbreiden naar de VS.
CodeSandbox
Een nulletje minder misschien, maar Ives van Hoorne en Bas Buursma haalden wel in totaal ruim 15 miljoen dollar op bij de grootsten der aarde: Kleiner Perkins en EQT Ventures onder meer. Dat krijg je als je een super populaire tool voor developers hebt ontwikkeld, waarmee ze online spelenderwijs code kunnen delen en testen (vandaar die zandbak in de naam). Met meer dan 500.000 gebruikers en veel internationale aandacht (Forbes nam ze op in zijn eigen talentenlijst Under 30) kunnen er alleen maar nullen bijkomen als Codesandbox toe is aan een volgende geldronde.
PeelPioneers
Investeerders kijken (gelukkig) niet alleen naar marktplaatsen en andere online lekker internationaal schalende business. Bij Peel Pioneers, in 2019 in de lijst, draait het zelfs om circulaire business: sinaasappelschillen als basis voor geur- en smaakstoffen. Dat is een productiebedrijf, en daar moet stevig wat geld bij voordat de fabricage een behoorlijk volume krijgt. Die 10 miljoen van onder meer Rabobank, Stichting Doen en de Brabantse regio-investeerder BOM helpt dan. Met dat geld wordt, als alles volgens plan verloopt, volgend jaar een nieuwe fabriek in gebruik genomen met een capaciteit van 120.000 kilo schillen per dag, grofweg een olympisch zwembad vol.
Mollie
En tot slot de elephant in the room: Mollie! Uitgerekend in de week dat de 25 onder de 25 live gaat, maakte Adriaan Mol bekend dat hij 665 miljoen dollar heeft opgehaald voor zijn payment provider. Vorig jaar kreeg hij nog 90 miljoen van geldschieters. Daar kunnen we alleen maar stil van worden. In 2007 was Mol al een paar jaar op weg, met sms-diensten als grootste omzetmaker, naast zijn betaalbedrijf. Die sms-provider splitste hij later af tot MessageBird, dat onder de vleugels van Mols compagnon Robert Vis ook gaat als een raket. Wat heet: daar staat de teller op 830 miljoen aan vc-geld. 23 jaar was Adriaan Mol toen we hem opnamen in de lijst. Nu is hij dus miljardair. En we horen het hem nog zeggen: ‘Altijd leuk, een interview. Of heeft de Sproutwebsite micropayments nodig?’