Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

25 onder de 25 van 2021

Bash

bash

Joris Oudejans, Elise Mol, Joost Carpay, Max Mijnheer en Shane Koppers stoten met Bash Facebook Events van de troon.

Wat: ‘Tikkie’  voor events
Wie: Joris Oudejans (25), Elise Mol (25), Joost Carpay (25), Max Mijnheer (26), Shane Koppers (25)
Sinds: 2019
Funding: 400.000 euro
Website: Bash.social

Facebook Events is op z’n retour, en dat is een gouden kans voor Bash, een app waarmee je in een handomdraai een event aanmaakt en gasten uitnodigt. ‘Over vijf jaar zitten in Nederland net zo veel mensen op Facebook als nu op Hyves’, zegt co-founder Joris Oudejans. Met zijn app nodig je ook je vrienden uit voor festivals als Lowlands en Coachella. Qua laagdrempeligheid is Bash vergelijkbaar met betaaldienst Tikkie, die ook zonder (geïnstalleerde) app door iedereen kan worden gebruikt.

Oudejans en zijn compagnons Elise Mol, Joost Carpay, Max Mijnheer en Shane Koppers slaagden er tijdens de coronalockdown in om een seed-investering van 400.000 euro op te halen. Dat kapitaal verzamelden zij via angel-platform Leapfunder, en bij drie ondernemers die tegelijk hun kennis en ervaring investeren. En dat zijn niet de minsten: Sjuul Berden en Thijs Slijkhuis (United Wardrobe) en Niels van Deuren (HousingAnywhere).

Bash overwoog tijdens de lockdown een paar opties, maar zag bewust af van een pivot naar bijvoorbeeld online events. Die zijn ‘vreselijk’, zegt Oudejans. ‘Dus we hebben ingezet op een uiteindelijke terugkeer naar offline events. De tijd die we hebben gekregen, benutten we om de app zo soepel en simpel mogelijk te maken. En om ons voor te bereiden op het kapitaalgedreven groeipad dat voor ons ligt.’

Jong ondernemen

Als jonge ‘tech-nerd’ is vertrouwen van de buitenwacht meestal geen probleem,, zegt Oudejans, die al sinds zijn veertiende bezig is met ondernemen. ‘Het is waardevol om onbevooroordeeld te zijn binnen een gebied dat zich zo snel ontwikkelt. Daarbij zitten we in de initiële doelgroep van 16 tot 32, waar een klassieke ondernemer alleen maar bang wordt van marketing via Snapchat en TikTok.’

Het mooie van jong ondernemen is dat hij constant dingen doet ‘die ik nooit eerder heb gedaan’, zoals op het gebied van onderhandelen, juridische documenten, pr, slechtnieuwsgesprekken en het omgaan met investeerders. ‘Je successen en fouten hebben direct invloed op je onderneming, wat het een stuk spannender maakt.’

Begin met het team

Droom je van een bedrijf, besef dan dat het idee niet briljant hoef te zijn, zegt Oudejans. ‘Ik heb al van tientallen mensen gehoord dat ze op het idee van Bash zijn gekomen.’

Het geloof in je concept en de uitvoering ervan zijn wat hem betreft doorslaggevend. Begin daarom met het samenstellen van een goed team, is zijn belangrijkste tip. ‘Denk goed na welke vaardigheden je nodig hebt om je idee een realiteit te maken en zoek mensen die net zo gemotiveerd zijn als jij. De rest gaat vanzelf, bij wijze van spreken.’

[artcle_card]Lees ook: Waar is dat feestje? Niet meer op Facebook, zegt Bash[/article_card]

👇🏽 STEM HIER VOOR DE PUBLIEKSPRIJS 👇🏽