In de MT/Sprout Startup van het Jaar verkiezing pitchen donderdag 4 startups voor een vakjury om de titel Startup van het Jaar 2021. We destilleerden daarvoor uit een lijst van tegen de 100 kakelverse startups een shortlist met 11 genomineerden, grotendeels startups die in 2020 of 2019 zijn opgezet. De jury (Eva de Mol (Capital T), Florentine Fockema (SHIFT Invest) en Chris Zadeh (oprichter Ohpen en Whangai)) heeft nu De Clique (hergebruik van reststromen), Manufy (marktplaats voor duurzame textielproductie) en Neurolytics (samenstellen van teams met AI video-analyse) aangewezen om als finalist te komen pitchen.
Bekijk alle startups
Publieksfavoriet
Tot het laatste moment was spannend wie als vierde pitchers zou mogen opdraven dankzij een wild card van het publiek. Vorige week tekende zich voor die verkiezing een tussentijdse top 3 af met daarin Manufy, Figo Mobility en Karma Kebab. We beloofden al dat nog alles mogelijk was, en daarmee hadden we niets teveel gezegd. Een slotoffensief heeft BeterBoeken gecatapulteerd als publieksfavoriet, met ruim 40 procent van de stemmen. Well played, Niels Meijssen en team. Hét sympathieke alternatief voor Booking.com en andere platforms heeft een behoorlijke crowd achter zich, is onze conclusie. De nummers 2 en drie waren respectievelijk Naduvi (10 procent van de stemmen) en Figo Mobility (9 procent).
Bekijk hieronder welke finalisten kans maken op de titel en de (lelijke) beker:
De Clique
Met De Clique dagen Anja Cheriakova en Bas van Abel de afvalbranche uit door grondstoffen zo grootschalig en lokaal mogelijk op te werken naar nieuwe producten. Anja Cheriakova, bedacht eerder de circulaire afvalbak Binbang, Bas van Abel kennen we als oprichter van Fairphone.
De Clique haalt met zijn grondstoffenservice gescheiden organisch afval als koffiedik en snij – en voedselresten op bij grote bedrijven, supermarkten en horeca in stedelijke gebieden, te beginnen in Utrecht. Tegelijkertijd ontwikkelt het samen met partners producten waarin de resten worden gebruikt als grondstof voor de productie van onder andere brood, zeep, bier, vleesvervangers, diervoeding en compost. Die producten worden deels terug verkocht aan de service-klanten van De Clique. ‘Zo ontstaat een hyperlokale circulaire keten’, aldus Van Abel.
Manufy
Platform voor duurzame modeproductie, opgericht door Rob ten Hoove, Karel Bosman, Michiel Dicker en Rene van Doren. Ze willen ‘De Europese duurzame Alibaba worden’ door om te beginnen vraag en aanbod van de kledingindustrie binnen Europa bij elkaar te brengen via hun marktplaats. Dicker: ‘Wij staan voor near shoring, duurzame of in elk geval duurzamere productie en een sterke focus op de EU.’
Het platform staat nu klaar met een database van 18.000 Europese producenten. Zeer binnenkort gaat Manufy live voor de ‘merkenkant’ van het platform. ‘Het coronamonster is voor ons een katalysator: door het wegvallen van tradeshows kampt de branche met het probleem dat veel producenten lastig aan nieuwe leads kunnen komen. Wij vullen dat gat door hen online een gezicht te bieden.’
Neurolytics
Met Neurolytics maken Belén Hein, Felix Hermsen, en Marnix Naber sollicitaties en het samenstellen van teams objectiever, met een betere cultural fit, door met AI video’s te analyseren op basis van neuropsychologische modellen.
Dat moet iedereen een gelijkwaardige kans bieden op zijn of haar droombaan, ongeacht leeftijd, geslacht of etniciteit. Tijdens video-assessments analyseert Neurolytics kandidaten of medewerkers op onder meer stressbestendigheid, motivatie en match met het team en de organisatiecultuur. Dat helpt bedrijven om hun organisatie en teams in kaart te brengen en mensen aan te nemen die daarin goed passen.
Video-solliciteren is niet nieuw, en assessment bureaus halen steeds vaker games en AI erbij om werknemers door te zagen. ‘Wij onderscheiden ons door de wetenschappelijk bewezen technologie waarmee we schaalbaar en onbevooroordeeld menselijk gedrag analyseren’, zegt Hermsen. ‘We richten ons bovendien niet op generieke skills of competenties, maar focussen ons op gedrag en de match met het team en de cultuur. We geven de kandidaten tot slot ook feedback voor hun zelfontwikkeling.’
BeterBoeken
Hotelplatform Beterboeken bindt de strijd aan met ‘meedogenloze winstmachines’ als Booking.com en Expedia. Een succesvolle crowdfunding gaf de startup vanaf dag 1 een vliegende start. Toen tegen de zomer van 2020 bekend werd dat Booking.com voor 65 miljoen euro aan coronasteun kreeg, kwam Niels Meijssen in actie. Een boze LinkedIn-post hierover kreeg in no time 36.000 likes – terwijl hij had beloofd bij 1000 likes een crowdfundingcampagne op te zetten voor een alternatief boekingsplatform.
De campagne op CrowdAboutNow bracht 2 miljoen op, in plaats van de benodigde 1 miljoen. Meijssen: ‘De platformeconomie is stuk en in het bijzonder in de reiswereld. Dat moet veranderen en daarom bouwen we een boekingssite waar zowel consumenten als hotels vrolijk van worden: de consument boekt makkelijk en stressvrij een hotel, zonder knipperende kermisknoppen à la ‘er is nog 1 kamer over’.