Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Deze 5 startups willen Nederland diverser en inclusiever maken

Een land zonder discriminatie, racisme en uitsluiting: kunnen we die kant op bewegen? Deze week in De Vijf: vijf startups die strijden voor een diverser en inclusiever Nederland.

Je leest nu: Deze 5 startups willen Nederland diverser en inclusiever maken

Vanwege onze nieuwe lijst Inclusive30 staat MT/Sprout deze week in het teken van diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. Bedrijven en organisaties staan voor de uitdaging om mensen aan te nemen van verschillende achtergronden, bijvoorbeeld op het gebied van sekse en etniciteit. Niet alleen om daar zelf beter van te worden, ook om meer verschillende groepen aan je te binden, is het idee. Geef dus niet zomaar iedereen een fles wijn als attentie met kerst, en ga er niet vanuit dat iedereen sinterklaas viert. Rekening houden met elkaar, ingewikkelder is het eigenlijk niet.

In de serie De Vijf licht MT/Sprout startups uit die je in de gaten moet houden. Lees ze hier allemaal.

Toch lijkt diversiteit nog allerminst een prioriteit te zijn voor het bedrijfsleven. Uit een enquête onder bijna 2.000 hr-professionals afgelopen jaar bleek dat slechts 20 procent een actief diversiteitsbeleid voert. Zonde, want zo krijg je minder snel diverse teams en die teams heb je juist nodig om de mondiale innovatieslag te winnen. Immers: mensen met diverse achtergronden komen met een verscheidenheid aan ideeën. Zo voorkom je als bedrijf de alom gevreesde tunnelvisie.

McKinsey berekende afgelopen jaar dat diversiteit op de werkvloer de winstgevendheid van bedrijven stuwt. Gelukkig hebben we de startups nog. Deze week stellen we ons in De Vijf dan ook – net als bij het samenstellen van de Inclusive30 – de vraag: welke vijf startups bevorderen diversiteit en inclusiviteit in Nederland?

1. Trickle

Roos Aduagyei en Nica Renoult.

De uitdagingen rondom diversiteit beginnen al bij het uitschrijven van een vacature. Sollicitanten met een buitenlands klinkende achternaam maken vaak minder kans om uitgenodigd te worden. Sad, but true. Roos Aduagyei en Nica Renoult proberen dit probleem te tacklen met vacaturesite Trickle. Op deze site kun je anoniem solliciteren, dus zonder daarbij je naam en andere voor het werk irrelevante kenmerken prijs te geven. Het idee is dat werkgevers zich hierdoor puur kunnen richten op ieders unieke capaciteiten, in plaats van dat ze al dan niet onbewust worden beïnvloed door zaken als sekse of etniciteit.

Het Amsterdamse bedrijf Trickle staat in onze nieuwe 25 onder de 25-lijst, waarin we bedrijven nomineren met één of meerdere oprichters die maximaal 25 jaar oud zijn. Aduagyei zei er recent over tegen MT/Sprout: ‘Mijn grootste drijfveer is dat ik impact wil blijven maken en wil zorgen voor een inclusieve arbeidsmarkt. Daarbij focus ik me naast de corporates, mkb-bedrijven en startups ook op de jongeren. Ik vind het belangrijk dat zij stagediscriminatie of arbeidsdiscriminatie niet hoeven mee te maken als ze eenmaal een baan gaan zoeken.’ Mooi streven, zouden wij zeggen. Gaan we ongetwijfeld nog veel van horen.

2. Speaksee

Inclusief zijn betekent dat je iedereen erbij wil betrekken. Dat levert dikwijls uitdagingen op. Hoe betrek je bijvoorbeeld die ene dove oom of tante bij een groepsgesprek op een familie-avond? Welnu, daar heeft ondernemer Jari Hazelebach wat op gevonden. Zijn beide ouders zijn doof en Hazelebach heeft er zijn levenstaak van gemaakt om doven gemakkelijker te laten communiceren. Ooit werkte hij met Silicon Valley-ondernemer Pieter Doevendans aan Ava, een app voor slechthorenden die individuele gesprekken omzet in tekst.

Sinds 2017 werkt Hazelebach met compagnon Marcel van der Ven aan de Rotterdamse startup Speaksee. Hierbij krijgen alle mensen in een groepsgesprek een microfoontje. Wat zij zeggen verschijnt in tekstvorm op de smartphone van de dove of slechthorende. Iedere spreker krijgt een eigen kleur, zodat de gebruiker direct ziet wie wat zegt. Hazelebach haalde al anderhalve ton op voor zijn innovatie. In 2019 stond hij in de 25 onder de 25-lijst van – toen nog – Sprout. Hij schopte het dat jaar zelfs tot de Europese editie van de Forbes 30 under 30. Het mooiste aan zijn ondernemersavontuur, zo zei hij indertijd tegen ons, vond hij ‘het in tranen van geluk zien uitbarsten van verschillende doven en slechthorenden, die inzagen welke mogelijkheden er wel niet zijn met de technologie die we hebben ontwikkeld’.

3. Equalture

Charlotte en Fleur Melkert.

Net als het eerder genoemde Trickle probeert ook de Rotterdamse startup Equalture solliciteren eerlijker te maken. Of: unbiased, zoals ondernemers en zussen Charlotte en Fleur Melkert het noemen. Met hun recruitmentsoftware richten ze zich niet op iemands cv, maar op data. Die vergaren ze van de LinkedIn-pagina van een sollicitant, maar ook laten ze sollicitanten games spelen.

Door te zien hoe mensen zich tijdens het spelen van die game opstellen, leer je veel meer over een werkzoekende dan wanneer je zo iemand een vragenlijst voorschotelt, zei Charlotte eerder dit jaar tegen MT/Sprout. ‘In traditionele tests zit te veel bias. We ontwikkelen onze games zelf, en valideren ze door ze naast erkende tests te leggen.’ Onbewuste vooroordelen ontstaan volgens haar allang voordat je als bedrijf kandidaten gaat screenen. ‘Je zult daarom eerst de objectieve eigenschappen moeten kennen van teams en de mensen die goed presteren. Want anders sluipen er meteen vooroordelen in: ik denk dat we zo of zo iemand nodig hebben.’ Equalture stond in 2019 in de 25 onder de 25-lijst van – toen nog – Sprout. Afgelopen jaar haalden de zussen een investering van 1 miljoen euro op.

Lees ook: Weg met dat cv: deze HR-tech-startups maken de werkvloer diverser

4. Envision

Karthik Mahadevan en Karthik Kannan.

Wat Speaksee doet voor doven, doet de Haagse startup Envision voor blinden en slechtzienden. Ondernemers Karthik Kannan en TU Delft-alumnus Karthik Mahadevan ontwikkelden software die teksten om kan zetten naar gesproken woord. Ziet de software gezichten van bekenden of persoonlijke objecten, zoals sleutels, dan geeft het systeem deze weer met een gesproken bericht. Aanvankelijk was Envision alleen als app te gebruiken, maar sinds kort is er ook een soort Google Glass-achtige variant. Stukken handiger, want als blinde een smartphone bedienen is geen sinecure – al stelt het bedrijf de app zo te hebben ingericht dat deze voor blinden goed te gebruiken is.

Het lijkt Envision voor de wind te gaan. In 2019 waren ze Startup van de Week bij – toen nog – Sprout en datzelfde jaar kregen ze een seed-investering van een kwart miljoen. Deze maand werd bekend dat ABN Amro via zijn nieuwe 425 miljoen tellende impactfonds geld in Envision heeft gestoken. Hoeveel precies is niet bekend gemaakt maar de bank zegt bedragen van een half tot 4 miljoen euro in startups te steken.

5. Oma’s Soep

Max Kranendijk (links).

Inclusiviteit draait niet alleen om sekse, etniciteit en geaardheid, ook leeftijd is een pijler. We vergeten het nog wel eens, maar ouderen zijn dikwijls eenzaam. De partner is bijvoorbeeld overleden en de vriendengroep is uitgedund. Robert Croese merkte dat al toen hij voor zijn studie geneeskunde bij een arts werkte. ‘Ik zag dat oudere mensen eigenlijk steeds vaker voor een gesprekje bij een arts kwamen en niet omdat ze ziek waren’, zei hij eerder

Samen met Max Kranendijk richtte hij daarom startup Oma’s Soep op, een bedrijf dat ouderen samen met jongeren soepen laat bereiden. Die soepen verkoopt het bedrijf weer aan cateraars, restaurants, bedrijven en via supermarkten. Een deel van de omzet vloeit door naar een stichting, die sociale activiteiten opzet voor ouderen. De groenten voor de soepen zijn afkomstig van restpartijen uit supermarkten.

Oma’s Soep regelde voor ouderen tot dusver ruim 34.000 ontmoetingen, organiseerde ruim 360 kookdagen en redde meer dan 36.000 kilo groente, lezen we op hun website. Afnemers zijn niet de minsten: van Albert Heijn tot Picnic en van Felyx tot Vandebron.