Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 5 duurzame koeriers maken van iedere retailer een flitsbezorger

Op de booming markt voor pakketbezorging hebben PostNL en DHL het rijk al lang niet meer alleen. Deze week in De Vijf: logistieke uitdagers die snel bezorgen tot (duurzame) kunst verheffen.

packaly
Foto: Packaly

Hoe meer mensen vanuit hun luie stoel bestellen, des te harder bezorgers moeten rennen om al die pakketjes af te leveren. In zo’n groeimarkt hebben niet alleen grote spelers als PostNL en DHL hun handen (te) vol. Nieuwkomers, waaronder ook buitenlandse spelers zoals Budbee, staan te popelen om marktaandeel de gevestigde orde af te snoepen (een van die buitenlandse spelers nam onlangs Red je Pakketje over).

Deze vijf startups doen dat met een combinatie van e-commerce, technologie en logistiek. Zodat niet alleen Bol.com en Coolblue, maar een nog veel grotere groep ondernemers hun producten razendsnel kunnen bezorgen. Bring it on:

1. Packaly

Packaly-oprichter Axel Dekker weet dat hij die bezorging binnen een uur makkelijk gaat halen

Dat kan sneller, dachten Packaly-oprichters Axel Dekker, Adrik Elzing en Niels Nijhof toen zij door een winkelstraat in Utrecht liepen. Want bestel je iets bij een winkel in de buurt, dan duurt het bezorgen alsnog een dag (of twee). Met Packaly bouwden de drie een last-mile bezorgdienst met een netwerk van ongeveer 1200 fietskoeriers in ruim 50 steden in Nederland, België en Duitsland. Die bezorgen schoenen, boeken en andere bestellingen voor retailers zoals Decathlon, Keck & Lisa en wijnwinkel Neleman, desgewenst binnen een uur.

De Utrechtse bezorger benadert fysieke winkels niet als een uitstervende diersoort, maar als een warehouse met lokale voorraad. Om die voorraad online te brengen sluit Packaly winkels aan op zijn eigen cloudsoftware. Voor Samsung regelt de dienst het transport van smartphones die gerepareerd moeten worden.

Om fietskoeriers snel uit te kunnen betalen ging de bezorger vorige maand in zee met ABN Amro, die voor gig-werkers een nieuwe dienst ontwikkelde. Daarmee kunnen fietsbezorgers na een klus zelf bepalen wanneer ze hun vergoeding op hun bankrekening gestort krijgen.

Lees ook: Waarom Sam Rohn Red je Pakketje verkoopt aan het Zweedse Instabox

2. Bringly

Bringly
Bringly-oprichter Rajiv Laigsingh blijft ondanks groei down to earth 

Oprichter Rajiv Laigsingh, die als werknemer van Suitsupply gegrepen werd door de wereld van logistiek, rolde zijn last mile-bezorger Bringly tot nu toe uit naar veertig steden. Lokaal en duurzaam, oftewel per fiets of elektrische bus. Laigsingh en co-founder en CTO Anton Liulichev mogen onder meer The Body Shop, Rituals en Scotch & Soda tot hun klantenkring rekenen. Bringly heeft geen bezorgers in dienst, maar benut met slimme software ongebruikte capaciteit van fietskoeriers en elektrische vervoerders.

De bezorger kreeg het tijdens de coronalockdown ondanks een tekort aan bezorgers voor elkaar om snel retailers te onboarden. Bringly combineerde zijn netwerk van 1500 aangesloten bezorgers met ritjes die door winkelpersoneel zelf werden uitgevoerd. De logistieke startup haalde eerder dit jaar een onbekende hoeveelheid groeigeld op bij Ponooc, het investeringsfonds van autobedrijf Pon (dat eerder ook een belang nam in Trunkrs). Met die investering timmert de dienst inmiddels ook in België aan de weg.

In de serie De Vijf licht MT/Sprout startups uit die je in de gaten moet houden. Lees ze hier allemaal.

3. Trunkrs

De wandelende boardroom van Trunkrs, met Marc Kooiman (cco) en oprichters Hidde Stokvis (cto), Jan Wijn (ceo) en Dimitri Balai (coo)

Het laten bezorgen door consumenten (met tijd en ruimte over) bleek vijf jaar geleden geen succes, maar een eigen – en snelle – bezorgdienst pakte voor Trunkrs veel beter uit. Met een goede bezorgdienst help je webshops om zich te onderscheiden, is de insteek van oprichters Jan Wijn, Dimitri Balai en Hidde Stokvis. ‘Reviews van webshops gaan voor 70 procent over de levering en niet over het product’, zegt Wijn tegen Quote.

Trunkrs speelde in op webshops die door de groeiende vraag naar Next Day Delivery steeds meer nachtwerk voor de kiezen kregen. De dienst verlichte die last door late bestellingen de volgende ochtend op te halen (en nog wel dezelfde dag te bezorgen). Trunkrs bezorgde zichzelf bijna zes miljoen euro groeigeld, afkomstig van investeerders SET Ventures, Ponooc en AKEF. Het bedrijf heeft een eigen distributiecentrum in Nieuwegein, waar 5.000 verzendingen per uur kunnen worden gesorteerd. Trunkrs bezorgt sinds begin dit jaar ook in België.

4. Homerr

Homerr-oprichters Juriaan Matthijssen en Mark-Jan Pieterse

Opvallend bij Homerr is dat de dienst niet aan huis bezorgt, maar enkel naar – deels particuliere – afhaalpunten. De bezorger van Mark-Jan Pieterse en Juriaan Matthijssen heeft inmiddels 1600 van dit soort particuliere pakketpunten verdeeld over het land. Die ‘HomerrPunten‘ nemen in ruil voor een kleine vergoeding (35 cent per pakketje) bestellingen in ontvangst, en verdelen die in hun buurt. Ook nemen ze voor retourzendingen in ontvangst. Sommige van die particulieren verwerken 500 tot 1.000 pakketten per maand. Homerr opende ook pakketpunten bij winkels, waaronder koffietentjes en bakkers.

Over efficiënte businessmodellen gesproken: Homerr rijdt niet met eigen busjes, maar maakt gebruik van bestelwagens die al door de straten rijden, bijvoorbeeld om winkels te bevoorraden. Daarmee bespaart het Amsterdamse bedrijf naar eigen zeggen tot 79 procent CO2-uitstoot per pakket. De bezorger waagde net als Bringly en Trunkrs dit jaar de sprong naar België.

Lees ook: Deze startup steekt 1 miljoen groeigeld in een sociaal netwerk voor pakketjes

5. Brenger

Brenger
Brenger-oprichters Wisse Koedam en Derk van der Have staan bij uitzondering voor een dichte deur

Is voor collega’s België het beloofde land, met hun transportplatform voor meubels en andere grote spullen Brenger trekken Derk van der Have en Wisse Koedam nu naar Duitsland. Dankzij een investering van enkele miljoenen euro’s (het precieze bedrag wordt niet gedeeld) staat ook Spanje op het whiteboard van het Amsterdamse bedrijf. De ondernemers boorden met het bezorgen van meubels – die voor PostNL vaak te groot zijn – een ‘comfortabele niche‘ aan, met klanten als Marktplaats, BVA Auctions en meerdere meubelzaken.

Net als Trunkrs slaat Brenger een eigen vloot busjes over, en koppelt het verzendingen als een transportplatform aan 350 aangesloten koeriersbedrijven. Brenger verdient 25 tot 30 procent van de verzendkosten, en betaalt het resterende deel aan de koerier. De bezorgdienst werd afgelopen mei samen met onder andere Wundermart en CodeSandbox door Techleap geselecteerd voor het groeiprogramma Rise.

Lees ook: Deze 10 ondernemers delen elkaars groeigeheimen bij Techleap

Bonus: Cargoloop

Noem het science fiction (of gewoon buizenpost), maar de Delftse startup Hardt Hyperloop heeft alvast een suggestie hoe je pakketjes van pak ‘m beet Nederland naar Frankrijk kan sturen: met autonome voertuigen die met 700 kilometer per uur door lagedrukbuizen zoeven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De markt lijkt er rijp voor. Van alle online bestellingen in Europa gaat inmiddels ruim een derde de grens over, en dat aandeel wordt de komende jaren waarschijnlijk nog een stuk groter. Met een ‘Cargoloop’ (visiedocument) zouden verkopers binnen enkele uren, en vanuit één distributiecentrum, heel Europa kunnen bevoorraden. Door voertuigen te bundelen in ‘pelotons’ stijgt de capaciteit van een buis naar honderdduizenden pakjes per uur.