Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Waarom Sam Rohn Red je Pakketje verkoopt aan het Zweedse Instabox

Red je Pakketje wordt Zweeds. Oprichter Sam Rohn verkoopt zijn last mile delivery-startup aan Instabox, dat zich zo toegang verschaft tot Nederland. 'Schrikbarend hoe we in cultuur en filosofie op elkaar lijken.'

Red je Pakketje Red je Pakketje
Je leest nu: Waarom Sam Rohn Red je Pakketje verkoopt aan het Zweedse Instabox

Dat wordt (nog meer) dringen geblazen met alle pakketbezorgers die Nederlanders snel, sneller, snelst hun bestelde goederen komen brengen. Na Budbee, dat in 2019 arriveerde in ons land om als last mile delivery-specialist, komt  nu ook diens landgenoot Instabox de Nederlandse markt veroveren.

Combinatie met lockers

Met één groot verschil. De Zweedse rivaal doet dat via een overname: die van Red je Pakketje. Inderdaad, Sam Rohn (foto boven links), die de laatste jaren keihard groeide met zijn last mile deliverybedrijf en inmiddels met 700 bezorgers actief is, zag het wel zitten om op te gaan in het grotere Instabox. Het overnamebedrag wordt niet gedeeld.

Die Zweedse partij heeft zelf 800 mensen voor zich werken, maar zet anders dan Red je Pakketje in op pakketkluizen. Dat zijn de lockers waar je je pakketje zelf uithaalt, nadat de bezorgdiensten het er vanuit de webshops hebben afgeleverd. Het maakt de Zweden in aantallen leveringen een keer of drie, vier groter dan Red je Pakketje, zegt Rohn zelf. Ze zijn ook al actief in Noorwegen en Zweden.

Lees ook: Deze challenger daagt PostNL en DHL uit 

Juist die combinatie van lockers met zijn bestaande diensten is goud. Maar Rohn heeft nog meer goede argumenten om met Instabox in zee te gaan. ‘Ik was helemaal niet op zoek naar een strategische koper, en we hebben de afgelopen tijd prima funding kunnen ophalen. Maar nadat ze ons hadden benaderd omdat ze in Nederland wilden samenwerken, ontstond er een enorm goede klik. Tussen onze mensen op alle niveaus eigenlijk. Het is schrikbarend hoeveel overeenkomsten er zijn in onze filosofie en cultuur.’

Niet vanuit ego

De Zweden zetten, net als Rohn, die bijvoorbeeld zijn vloot volledig wil elektrificeren, stevig in op duurzaamheid. Beide partijen denken volgens hem allereerst vanuit de ontvanger. ‘Daarna pas gaan we nadenken hoe we onze dienst efficiënt kunnen vormgeven, en we zetten ook allebei stevig in op data en technologie.’

De bezorgers staan allemaal op de payroll, en krijgen dus per uur betaald, niet per levering. De cultuur wordt aan beide zijden van de tafel tegelijkertijd gekenmerkt door trots en loyaliteit. ‘We zijn enorm trots op wat we met Red je Pakketje bereiken, maar we werken niet vanuit ego. We gunnen elkaar graag de eer en stellen een collegiale samenwerking voorop.’

Rohn vloog een keer naar Zweden voor een tweedaags bezoek aan Instabox, Alexis Priftis, CEO van de Zweedse koper en rechts op de foto, kwam een keer naar Nederland. ‘Dat was niet voor de lol, kan ik je vertellen. We hebben allebei kleine kinderen, en tijdens zo’n reis wordt je aan alle kanten lek geprikt voor coronacontroles. Maar het is echt belangijk om elkaar echt te zien voor zo’n deal. Het meeste contact hebben we natuurlijk via video gehad.’

Diepe zakken

De Zweden nemen alle aandelen van Red je Pakketje over, waarbij Rohn en zijn compagnons Kay Rohn en Tijs van Driel zelf een deel van de opbrengst herinvesteren in de nieuwe combinatie. Dat betekent dat zijn investeerders en andere aandeelhouders cashen. Vorige jaar regelde Rohn nog 12,5 miljoen om zijn vloot te elektrificeren, en door de onstuimige groei in het coronajaar sloot bij ook een COL-lening af om zijn cashflow op orde te krijgen.

Maar, om de indruk te vermijden dat hijzelf voor het snelle geld kiest: ‘Ik heb al eerder een exit gemaakt met een webshop en de opbrengst daaruit geïnvesteerd in Red je Pakketje. Dat gaf me een wat ruimere positie, waardoor ik nu niet hoef te verkopen om maar te kunnen cashen.’

Lees ook: Red je Pakketje schiet bloemisten te hulp 

Afgezien van die goede klik is natuurlijk ook belangrijk dat Instabox diepe zakken heeft. ‘Ik had niet te klagen over funding, maar het is in Nederland heel moeilijk om als scaleup de  bedragen op te halen die nodig zijn voor snelle internationale expansie. Dan heb je het over een orde van grootte van 100 miljoen.’

En dat terwijl Instabox afgelopen februari nog 75 miljoen ophaalde, met een kapitaalronde geleid door de Zweedse investeerder EQT. Genoeg om Red je Pakketje af te rekenen en in Nederland de komende 2 jaar 2000-3000 kluisjes te planten.

Hard doorgroeien

En dat is goed nieuws, want Nederland liep een beetje achter met die lockers, zegt Rohn. Terwijl sommige landen zoals Polen en Duitsland 10-30 kluisjes per 100.000 inwoners hebben, telt Nederland met in totaal slechts een paar honderd kluisjes minder dan 2 kluisjes per 100.000 inwoners.

En nog even over Budbee: ‘Dat was lange tijd de grootste in Zweden, maar die is inmiddels ingehaald door Instabox, dat gewoon veel harder groeit. Die is op weg de nummer twee te worden in eigen land, en ik ben ervan overtuigd dat ze ook hier een dominante speler kunnen worden.’

België

Rohn blijft intussen vooral hard doorgroeien in Nederland, en er wordt hard aan hem getrokken om ook in België actief te worden. De naam Red je Pakketje blijft in het Nederlandse taalgebied behouden. ‘Maar vanaf Wallonië wordt het dan al lastig.’

Maar of Red je Pakketje voor de Zweden de basis wordt om heel Europa te veroveren, of dat de Zweden en Nederlanders het landje-pik onderling verdelen, dat staat allemaal nog te bezien. ‘Er moet nog heel veel uitgedacht worden, we hebben echt niet alles tot in detail uitgedokterd. Voorlopig hebben we het hier druk genoeg met keihard doorgroeien en daarbij de kwaliteit vasthouden.’

Lees ook: Deze last mile startups zijn de redding van gesloten winkels