Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 10 ondernemers zijn dé coronahelden van 2020

Helden van de coronacrisis. Daarbij denk je in eerste instantie aan hulpverleners, artsen, verplegers en politieagenten. Maar er zijn ook ondernemers die zich in dit crisisjaar positief hebben onderscheiden. De lezers van MT/Sprout zette de volgende toppers op een voetstuk.

Harold Goddijn werd in 1960 geboren in Oegstgeest, als zoon van een verzekeringsman en een slagersdochter. Als kind had hij een grote wens: rijk worden. Ook tijdens zijn studie economie aan de Universiteit van Amsterdam uit hij die wens. Het lukte hem. Nog voor zijn veertigste verkoopt hij het door hem opgezette bedrijf Psion aan het Britse moederbedrijf voor 5,4 miljoen euro. Zijn tijd bij Psion levert hem nog iets anders op, hij ontmoet er zijn echtgenote, de Franse Corinne Vigreux, die later ook bij Palmtop aan de slag gaat. Luieren en zeilen Met het geld van de verkoop gaat Goddijn doen waar hij zin in heeft, luieren en zeilen. Maar na een jaar heeft hij er alweer genoeg van. Hij steekt de helft van zijn vermogen in het bedrijf Palmtop, het latere TomTom, dat hij met twee studievrienden Peter-Frans Pauwels en Pieter Geelen had opgericht. In 2005 gaat TomTom naar de beurs. De beursgang maakt hem miljardair. Het levert hem 430 miljoen euro op plus nog eens de waarde van zijn aandelenpakket van 28 procent van de aandelen. Door de VEB wordt hij uitgemaakt voor zakkenvuller. Goddijn reageert hier niet op. Hij houdt sowieso niet zo van de schijnwerpers, al geeft hij later toe dit in huiselijke kring wel te hebben besproken. In de interviews die hij geeft, praat hij vooral over zijn bedrijf. Persoonlijke vragen mijdt hij. Doorzettingsvermogen Goddijns eigen succes zegt hij te danken aan zijn doorzettingsvermogen. ‘Bovendien kan ik snel schakelen tussen korte en lange termijn. Veel managers zijn óf actiemens, óf visionair. Ik ben sowieso een atypische manager. Ik wil weten wat er op projectniveau speelt. Daarvoor laat ik me door de mensen bijpraten. De beslissing dingen niet te doen, is belangrijker dan dingen wel te doen. Als iedereen overal mee aan de gang gaat, wordt het niets.’ Zei hij in 2006 in een interview met de Volkskrant. Ondanks zijn enorme vermogen komt Goddijn nog steeds met de fiets naar zijn werk. Hij rijdt in een Volkswagen Golf. Het transportmiddel waar hij het meeste geld aan uitgeeft is zijn zeiljacht, de 44 meter lange Lion Heart. Goddijn is een fervent zeiler. Met de Lionheart zeilt, en wint hij verschillende zeezeilwedstrijden. Samenwerking Baidu De kritiek die Goddijn de afgelopen jaren kreeg, was dat TomTom te weinig diversifieerde. Met de komst van navigatieapparatuur op smartphones nam de vraag naar mobiele kastjes voor in de auto af. TomTom moest een nieuwe vorm van inkomsten vinden. Deze samenwerking met Baidu richt zich op het verbeteren van HD-kaarttechnologie voor de Chinese markt en is onderdeel van een groter samenwerkingsverband. Het Apollo-project, onder leiding van Baidu bestaat uit ruim vijftig bedrijven die betrokken zijn bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Over deze samenwerking zegt Goddijn: 'Omdat Baidu gebruik maakt van TomToms kaartenplatform voor HD-kaarten creëren we een wereldwijd HD-kaartenplatform voor toeleveranciers en technologiebedrijven die werken aan de toekomst van het autorijden.'

We naderen het absolute slotstuk van 2020 en blikken terug op niets minder dan een rampjaar. Zowel maatschappelijk als economisch gezien, gaat 2020 de boeken in als chaotisch debacle – een zeker Covid-19-virus heeft hier het een en ander mee van doen. In tijden van crises staan echter de ware leiders op. Medio december vroegen we jullie, onze lezers, welke zakelijke leiders zich dit jaar hebben ontpopt tot grootse helden.

En jawel, jullie reageerden en masse (waarvoor dank). Op basis van jullie reacties (en de redactie die de viruswappie-voorstellen er vakkundig uitviste) – presenteren we de publiekslievelingen die zich de coronahelden van 2020 mogen noemen. Onderstaande tien ondernemers toonden zich dit jaar van hun beste kant en inspireerden daarmee heel zakelijk Nederland.

De persoon met de meeste stemmen is met stip TomTom-CEO Harold Goddijn. Al belandde zijn bedrijf omzet-technisch in een diep dal, van coronasteun ontvangen wilde hij niets weten. Die steun zou immers bedoeld moeten zijn voor kleinere bedrijven en ondernemers, voor grote techbedrijven behoort zoiets als corona tot het ondernemersrisico. Goddijn en de overige lieden in deze lijst bevestigen nog maar weer eens dat iedere crisis zijn eigen helden kent. Hulde!

1. Harold Goddijn

Bedrijf: TomTom
Wat hij deed: NOW-steun afwijzen

De coronacrisis zorgt dit jaar bij TomTom voor de nodige blikschade. In het vroege voorjaar gaat de ene na de andere autofabrikant dicht waardoor alleen al in het tweede kwartaal 62 miljoen euro verlies wordt geleden. Omzetdaling? Zeker 40 procent(!). Zo’n stevige aanrijding is ruim voldoende om voor NOW-compensatie in aanmerking te komen. Maar opvallend genoeg laat CEO Harold Goddijn (foto boven) die overheidssteun liggen.

‘Dat leek ons niet correct’, vertelt hij later aan het Parool. ‘We beschouwen deze crisis als ondernemersrisico en dat willen we niet afwentelen op de belastingbetaler.’ Het bedrijf heeft blijkbaar voldoende cash om de harde klappen zelf op te vangen. En dat Goddijn de coronapot om die reden links laat liggen, verdient een diepe buiging.

2. Sam Rohn

Bedrijf: Red je Pakketje
Wat hij deed: bloementelers uit de brand helpen

Van Bol.com tot Greetz, IKEA en Amazon. Ze doen stuk voor stuk zaken met het bedrijf van Sam Rohn, die met Red Je Pakketje zo’n 60 procent van de Nederlandse same day delivery-markt in handen heeft. Maar tussen al die klanten zitten ook de nodige bloemisten, die half maart ineens hun omzet in elkaar zien storten. Tegelijkertijd mogen de ongeveer 120.000 bewoners van verzorgingstehuizen geen bezoek meer ontvangen. Kunnen we die twee problemen misschien samenbrengen, vraagt Rohn zich af? Hij plaats een oproep op Facebook en vanaf dat moment gaat het los.

Al meteen de volgende dag staat de webshop online en zo hebben de gedupeerde bloementelers in één keer een online kanaal tot hun beschikking. Met als resultaat? Binnen vier weken worden meer dan 50.000 boeketten geleverd, à 15 euro per stuk. Let wel: daar verdient Red Je Pakketje geen cent aan. Alles gaat volgens Rohn voor kostprijs. Het levert de ondernemer een terechte vermelding op in deze lijst met coronahelden.

3. Allard Droste

Bedrijf: Aldowa
Wat hij deed: 100.000 euro weggeven

Een ton weggeven aan mensen die je niet kent, omdat ze in de penarie zijn gekomen door de coronacrisis. Wie dat doet, verdient zonder enige twijfel een plekje op deze lijst. Allard Droste, van de bestseller Semco in de Polder, plaatst in maart van dit jaar een opvallende oproep op LinkedIn. Hij belooft honderd keer 1.000 euro weg te geven aan mensen die door de coronacrisis in problemen zijn gekomen. Van ondernemers tot armlastige gezinnen.

Droste krijgt talloze reacties binnen, vertelt hij in april aan – toen nog – Sprout. ‘Er waren ook mensen die het écht konden gebruiken, maar zeiden dat ze het geld niet wilden hebben omdat anderen het nog zwaarder hadden. Dat geeft mij nog steeds kippenvel.’ Een ander goede doelen-initiatief dat Droste later in het voorjaar met Ali B. initieert, mislukt jammerlijk. Toch blijft Droste ondernemer voor MT/Sprout een absolute coronaheld.

4. Bernd Damme, Sywert van Lienden en Camille van Gestel

Organisatie: Hulptroepen Alliantie
Wat ze deden: mondkapjes fixen

Mondkapjes. Wie heeft ze? Hoe komen we eraan? Kunnen we ze ergens vorderen? We lijken het alweer bijna vergeten, maar in maart en april van dit jaar was het een nationale discussie die werd gevoerd aan de talkshowtafels. Bernd Damme, die we nog kennen van Eyewear, Cravatta Pelliano en House of Eléonore, mediapersoonlijkheid Sywert van Lienden en Camille van Gestel (WakaWake en Walinga) besloten om ze gewoon maar zelf te gaan importeren. Zonder tussenkomst van de Nederlandse overheid. En – vandaar het plekje op deze lijst – niet met de intentie om even flink te cashen. Het was een staaltje ondernemen zonder winstoogmerk.

Damme kende nog wel een ondernemer uit Hong Kong, die bij navraag een heel magazijn met mondkapjes bleek te hebben. KLM wilde het transport wel regelen, Coolblue zorgde voor de opslag en distributie. Zo speelden de drie heren datgene klaar waar de Nederlandse overheid in die eerste coronamaanden maar niet in slaagde: zorginstellingen van tientallen miljoenen mondkapjes voorzien. Chapeau!

Update 31-5-2021: De ondernemers achter Hulptroepen blijken wel degelijk winst te hebben gemaakt.

5. Majid Mousavi

Bedrijf: Mudmasky
Wat hij deed: gratis mondmaskers uitdelen

Beddenfabrikant Auping ging mondkapjes produceren. Bavaria haalde bier op bij horecazaken en maakte er ontsmettingsspul van. Een soortgelijk pad bewandelde ook destilleerder Hooghoudt. De lijst met bedrijven die dit jaar corona-gerelateerde producten ging maken is behoorlijk lang. Maar coronaheld worden vereist net iets meer dan dat. We nemen daarbij een voorbeeld aan de Rotterdamse ondernemer met Iraanse roots, Majid Mousavi.

Hij gaf dit voorjaar 100.000 euro aan zogeheten cosmeticamaskers weg. Een cadeautje voor de helden in de zorg, die zo de huid van hun gezicht weer strak in de plooi konden trekken. De hele dag een strak mondmasker op je gelaat laat nu eenmaal striemen achter. Forbes nam Mudmasky zelfs op in een tiplijstje met producten tegen ‘masker-moeheid’. Mooi voor Majid! Al kan die vermelding natuurlijk niet tippen aan het plekje op deze lijst met coronahelden.

6. Salem Samhoud

Bedrijf: &Samhoud
Wat hij deed: geld inzamelen voor de zorg

Ook al begeven we ons in een onzeker jaar, laten we positief blijven. Dat is de boodschap van de campagne #stayfuckingpositive, die &Sanhoud-ondernemer Salem Samhoud begin deze maand lanceert met onder anderen kunstenaar Selwyn Senatori en influencer Thomas van der Vlugt. Het idee: koop voor 25 piek een t-shirt met daarop de tekst #stayfuckingpositive en steun daarmee de Serious Request-actie van 3FM. Dit jaar is het doel van de radiogoden het steunen van zorgpersoneel wereldwijd.

Samhoud zegt erover tegen Adformatie: ‘Positiviteit is een belangrijke eigenschap die we momenteel moeten koesteren. Deze onzekere periode waar de hele wereld zich al bijna een jaar in bevindt, brengt veel mensen in een negatieve spiraal. Daarom is positief blijven juist nú zo cruciaal.’ Een mooie goede doelen-actie, vinden wij.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Peer Swinkels

Bedrijf: Swinkels Family Brewers
Wat hij deed: handalcohol maken

Peer Swinkels van familiebrouwerij Swinkels Family Brewers haalt tijdens de eerste golf maar liefst 650.000 liter pils terug bij horecazaken. Hij hoort dat verplegend personeel met een ernstig tekort aan handalcohol kampt en belt meteen met zijn technische man: kunnen wij dat niet maken? Het blijkt te kunnen met een net aangeschafte machine voor alcoholvrij bier. ‘Dat onttrekt de alcohol uit het bier. Herhaal je dit proces een aantal keer, dan kom je op de alcoholnorm van de WHO voor ontsmettende handalcohol’, legt hij in mei uit aan – toen nog – Sprout. In mei stelt hij al 1.200 zorginstellingen geholpen te hebben.

In de tussentijd werktSwinkels Family Brewers ook nog eens keihard door aan het circulair maken van de eigen activiteiten. Dit jaar moet de helft van alle activiteiten op circulaire wijze hebben plaatsgevonden (vorig jaar was dit nog 40 procent). Om dit nauwkeurig te meten, heeft het bedrijf een eigen index gemaakt, die wetenschappelijk is goedgekeurd door KPMG. Het zorgpersoneel helpen én je bedrijf verduurzamen in crisistijd: Peer Swinkels heeft zijn plek in deze lijst meer dan verdiend.

8. Boudewijn Wijnands

Bedrijf: Deedmob
Wat hij deed: platform voor coronahulp maken

Boudewijn Wijnands was al CEO en oprichter van een platform voor vrijwilligers, Deedmob geheten, maar voor de coronacrisis komt hij belangeloos met iets extra’s: met de website coronahelpers.nl lanceert hij dit een succesvol platform voor vrijwilligerswerk in coronatijden. Je kunt er een hulpvraag doen, of er als vrijwilliger op reageren. Het kan van alles zijn: een boodschapje doen voor een oudere in je buurt, naar de voedselbank gaan voor een arme persoon met een zwakke gezondheid of bijvoorbeeld voor iemand koken. Meer dan 28.000 vrijwilligers sluiten zich aan op het platform, dat tot de dag van vandaag opdrachten telt. Supersympathiek!