Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Van bier naar handalcohol: een kijkje in de circulaire missie van familiebedrijf Swinkels

Zeshonderdvijftigduizend liter bier haalde Swinkels Family Brewers terug bij horecazaken. Het doel: de alcohol filteren om daarmee handalcohol voor de zorg te maken. Hoe dat in zijn werk ging, vertelt ceo Peer Swinkels in de podcast Reset van MT/Sprout.

Peer Swinkels, ceo van Swinkels Family Brewers
Je leest nu: Van bier naar handalcohol: een kijkje in de circulaire missie van familiebedrijf Swinkels

In de podcastserie Reset gaat de redactie van MT/Sprout in gesprek met ondernemers,
leiders en professionals over het runnen van bedrijven in uitdagende tijden.
Mis geen enkele aflevering door je gratis te abonneren
via Spotify, Apple Podcasts of de MT Nieuwsbrief.


Na zestien jaar in de groepsdirectie te hebben gezeten, is Peer Swinkels krap een jaar eindverantwoordelijk bij familiebedrijf Swinkels Family Brewers. Het bierconglomeraat achter onder meer Bavaria en Palm ontving in 2018 het predicaat Koninklijk. De crisis gaat ook de toeleverancier aan vele horecazaken niet voorbij. Van de 1.800 medewerkers zit 250 man op dit moment nog zonder werk. ‘In deze tijd is het belangrijk om als leider zo vaak als kan te communiceren’, zegt Swinkels.

Handalcohol

De slimme lockdown is amper aangekondigd als Swinkels van een bekende ziekenhuisbestuurder te horen krijgt dat de voorraad ontsmettende handalcohol bijna op is. Hij besluit direct de telefoon te pakken en de technische man te vragen wat de brouwer daarin kan betekenen. Eenvoudig blijkt het niet te zijn, maar een crisisteam onderzoekt de mogelijkheden. Een gloednieuwe machine die het bedrijf had aangeschaft voor de productie van alcoholvrij bier blijkt de uitkomst. ‘Dat onttrekt de alcohol uit het bier. Herhaal je dit proces een aantal keer, dan kom je op de alcoholnorm van de WHO voor ontsmettende handalcohol. Inmiddels hebben we 1.200 zorginstellingen kunnen helpen.’

Swinkels / Bavaria handgel

Hulpvraag

Het bier dat nodig is om de machine te vullen, haalt het bedrijf op bij cafés en restaurants. Deze bedrijven zitten met tanken vol bier, dat door de horeca-sluiting over de datum dreigt te gaan. Ruim 650.000 liter bier wordt er teruggehaald. ‘Het gaf voor de medewerkers een enorme kik om mensen écht te kunnen helpen. Na aanleiding van een post die ik hierover plaatste op LinkedIn schoten diverse andere bedrijven ons belangeloos te hulp: de een kwam met de verpakking om de handalcohol mee te vullen, de ander distribueerde het naar de zorginstellingen. De les daarin in: als je open en transparant communiceert over wat je wil en welk probleem je wilt oplossen, dan dienen zich vanzelf andere mensen aan die jou daarbij helpen.’

Meetbaar mvo-beleid

Het project draagt ook bij aan de grotere missie van het bedrijf: volledig circulair ondernemen. Swinkels Family Brewers wil ondanks de crisis dit jaar groeien van 40 procent naar 50 procent circulair. Het ontwikkelde daarvoor de Swinkels Circularity Index. ‘Een crisis helpt niet per definitie bij maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar schaarste creëert wel creativiteit. Bovendien dwingt het je om keuzes te maken en wie niet kiest, verliest per definitie. Dat geldt ook voor mvo-vraagstukken. Wij kunnen de grootste impact maken door te focussen op circulariteit. Het grootste probleem met circulariteit is dat het verdraaid lastig meetbaar te maken is. Daarom hebben we een jaar besteed om een eigen index te ontwikkelen met een stevige wetenschappelijke onderbouwing. KPMG heeft de index inmiddels gecertificeerd. Je mvo-beleid moet meetbaar zijn, anders weet je niet of je successen boekt.’

Terug naar de basis

Inzichten om te ondernemen in crisistijd haalde Swinkels onder meer uit het buitenland. ‘Dat de horeca gesloten werd, hebben we niet meegemaakt sinds de Tweede Wereldoorlog. Je weet dan dat het een enorme impact gaat hebben op de economie en ook op je eigen bedrijf. Ik ben daarop gaan lezen hoe bedrijven het in China hadden aangepakt, toen een paar maanden eerder daar sociale activiteiten op slot gingen. Daaruit kwam allereerst dat je snel moet schakelen: snelheid boven perfectie. Ook moet je als ondernemer je als cfo gedragen. Waar je normaal focust op het creëren en benutten van kansen, is cash plotseling de hoofdprioriteit. Ga terug naar de basis en houd grip op cashflow en liquiditeit.’

Nieuw businessmodel?

Ondanks de succesvolle uitrol van de handalcohol is Swinkels niet voornemens er een bedrijfsmodel van te maken: ‘De tekorten in de zorg lopen snel terug, het bier bij de horecazaken is op en onze tijdelijke vergunning van de overheid loopt bijna af. We zullen doorgaan als er weer grote problemen dreigen te ontstaan.’