Philip de Roo is mede eigenaar van het bedrijf Pole Track en nam deel aan verschillende expedities naar de poolgebieden. Zo stak De Roo in 2008 de Groenlandse ijskap over van Zuid naar Noord. Een tocht van ruim 2500 kilometer waarbij gebruik gemaakt werd van klimaatneutrale energiebronnen als zon, wind en biobrandstoffen. Als 15-jarige jongen ging De Roo al naar Antarctica. Hij trekt parallellen tussen zijn poolreizen en het ondernemen. Een van de lessen die hij trok uit zijn poolexpedities: wees gedisciplineerd en houd geloof. “Ook als andere mensen je voor gek verklaren, ga je door. Elke dag wil ik nieuwe dingen doen, zaken bedenken en dingen ontwerpen”, zegt de ondernemer.
Het grote idee is leading
Rik Vegter van Barnyard hield zijn toehoorders voor dat het bij ondernemen vooral gaat om het doen. “Je moet ermee aan de slag gaan voordat het idee dat je hebt sterft in je handen. Het grote idee is leading, de rest van de valkuilen lost zich vanzelf wel op. Je moet nu eenmaal fouten maken om te leren”, zegt de ondernemer. Vegter is in zijn carrière meerdere ondernemingen gestart, waaronder Legally Yours, een bedrijf dat bemiddelt in juristen die worden ondergebracht bij andere kantoren. Vegter schoolde zich een paar jaar eerder om tot advocaat en was werkzaam in het vak. Vegter wilde iets ondernemen en zegde zijn baan als advocaat op om met Legally Yours van start te gaan. Op dit moment is de ondernemer druk bezig met Barnyard, dat andere ondernemers helpt hun weg te vinden in China.
Passie volgen
Ook muziekondernemer Carlo Banning liet zich omscholen. De van huis uit bedrijfskundige volgde zijn passie en deed het conservatorium nadat hij eerder had besloten dat als muzikant geen droog brood te verdienen valt. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon en nu is de saxofonist eigenaar van BeatsClassics, een bedrijf dat de balans vindt tussen geld verdienen en doen wat het leukste is: muziek spelen. “Het volgen van mijn passie was belangrijk. Ik wilde niet op mijn 65ste zeggen ‘als ik toen toch eens’…”
Ideale wereld
Ondernemer Geraldo Vallen richtte Jointhepipe.org op omdat hij de wereld wil verbeteren. Zijn drijfveer is de droom om het drinkwater op aarde gelijkwaardiger te verdelen. Daartoe startte hij de social community Jointhepipe.org op. Zijn tip aan de zaal was dat je als ondernemer zoveel mogelijk gebruik moet maken van free publicity. Hij gaf dan ook voorbeelden hoe hij zijn initiatief onder de aandacht heeft gebracht zonder een omvangrijk marketing budget te hebben.
Geef nooit op
Je hebt als ondernemer een geweldig idee. Maar hoe breng je je product op de markt? Dat was de vraag die Rob Katers van Brick Blocks stelde. In 1986 had hij al het idee voor zijn product – bouwstenen waarmee je bijvoorbeeld makkelijk een muur voor in je keuken neer kunt zetten – maar de techniek was er niet om het te produceren. Inmiddels is er een website, het product is gepatenteerd en belangrijk: het kan geproduceerd worden. Het is bijna 25 jaar nadat zijn idee ontstond, maar Katers is nog altijd op zoek naar een investeerder. Zijn tip: geef nooit op, blijf geloven.
Bekijk ook de hele lijst met de 50 Sprout Challengers van 2010
Meer weten van de winnaar?