Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Chocoladegigant Tony’s Chocolonely vergroot omzet en winst, strikt Pharrell Williams

Corona slaat vooralsnog geen deuk in de financiën van chocolademerk Tony's Chocolonely. De B Corp noteerde het afgelopen boekjaar zowel meer winst als omzet.

Pharrell Williams
Foto: Daniel Gregory | Flickr

Dat meldt de chocoladegigant vandaag in zijn jaarverslag over het boekjaar 2019-2020, dat tot eind september dit jaar liep.

Het bedrijf van CEO Henk-Jan Beltman vierde donderdagavond met een groot evenement in Amsterdam zijn 15e verjaardag. Op dat feestje waren onder meer ook acteur Idris Elba en muzikant Pharrell Williams aanwezig. Williams wordt ook aandeelhouder Tony’s Chocolonely (het bedrag waarmee hij instapt wordt niet gedeeld).

Tony’s Chocolonely noteerde het afgelopen boekjaar een omzet van afgerond 88,4 miljoen euro, een groei van 27 procent ten opzichte van het vorige boekjaar. Het concern boekte een nettowinst van 263.300 euro. Ook dat is een stijging ten opzichte van afgelopen boekjaar, toen het bedrijf slechts afgerond 2.600 euro winst maakte. Het boekjaar daarvoor bedroeg de nettowinst dan weer afgerond 2,4 miljoen euro.

Schaalvoordeel

De brutowinst bedroeg dit boekjaar afgerond 37,5 miljoen euro. De EBITDA, dus de brutowinst minus overheadkosten was afgerond 1,9 miljoen euro. De EBIT, dus het totaalplaatje voor aftrek van rente en belasting bedroeg afgerond 0,6 miljoen euro. De brutomarge, dus de opbrengst per verkocht product, steeg met 2 procentpunt naar 42,4 procent.

De kosten per verkocht product namen volgens het bedrijf af, onder meer omdat Tony’s profiteerde van schaalvoordelen, maar ook van lagere grondstofprijzen; de prijs voor chocoladecouverture was dit jaar gunstig, schrijft het bedrijf.

Toch was de omzet minder hoog dan de 100 miljoen euro waarop het bedrijf pre-corona had gehoopt. Ook Tony’s Chocolonely ondervond hinder vanwege de coronacrisis. Door de lockdowns reduceerde de omzet op bijvoorbeeld vluchthavens begin dit jaar tot vrijwel nul. Online wist Tony’s wel een slag te slaan. Het bedrijf zag zijn online verkopen verdriedubbelen.

Inkomsten

Het gros van de inkomsten (69 procent) haalt Tony’s nog altijd uit thuisland Nederland, waar het bedrijf afgelopen jaar een marktaandeel van 8,2 procent stelt te hebben gehad. Toch nam ook de groei in andere landen toe, met name in de VS en het VK. Zo wist Tony’s in de VS zijn verkopen te verdubbelen van omgerekend 5,6 miljoen naar 10,3 miljoen euro. In het VK, waar de chocoladereus nu twee jaar actief is, verdubbelden de inkomsten van omgerekend 3,2 miljoen euro naar 8,7 miljoen euro.

Uit de Duitse markt haalde het bedrijf 3,2 miljoen euro en uit België, Scandinavië en vluchthavens haalde het bedrijf 6 miljoen euro omzet, een bescheiden stijging ten opzichte van de 5,7 miljoen euro afgelopen jaar. Buiten Nederland heeft Tony’s nu het grootste marktaandeel in de VS, met 1,5 procent.

Kosten

Niet alleen de inkomsten, ook de kosten namen bij Tony’s Chocolonely afgelopen boekjaar toe. De operationele kosten, waaronder de kosten voor onder meer logistiek, marketing en sales, stegen ten opzichte van het vorige boekjaar met bijna 6 miljoen euro tot afgerond 23,2 miljoen euro. De personeelskosten namen met bijna 3 miljoen euro toe tot afgerond 12,3 miljoen euro. Er werken nu 129 mensen op contract bij Tony’s, van wie 95 werknemers een vast contract hebben.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De totale kosten die Tony’s onder de noemen ‘impact’ schaart, bedroegen afgelopen boekjaar zo’n 5 miljoen euro, een stijging van zo’n 7 ton ten opzichte van het jaar ervoor. Denk hierbij aan kosten voor CO2-reductie, de extra betalingen aan cacaoboeren in derdewereldlanden om de chocolade naar de bedrijfsopzet zo ‘slaafvrij’ als mogelijk te krijgen en management- en coachinglessen aan de boeren. Tony’s stelt net als vorig jaar al zijn CO2-uitstoot te hebben gecompenseerd.

Foto: Daniel Gregory | Flickr