Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Waarom bekende angel-investeerders plotseling in de rij stonden voor Oneteam

Na twee maanden zoeken werden Ruben Wieman en Guido Schmitz plotseling getrakteerd op een stormloop van angel-investeerders die in wilden stappen bij hun communicatie-app Oneteam. De keuze viel uiteindelijk op de oprichters van Mollie, Otrium, Harver, Recruitee, VonQ en NLgroeit.

Oneteam Oneteam
Je leest nu: Waarom bekende angel-investeerders plotseling in de rij stonden voor Oneteam

Ruben Wieman (26) en Guido Schmitz (26) bewezen twee jaar geleden al dat ze investeerders warm konden maken voor Oneteam. Dat is een communicatie-app waarmee zo’n honderd klanten, waaronder H&M en een aantal grote franchisers van Jumbo en Albert Heijn, contact houden en kennis delen met hun frontline (nondesk-)medewerkers.

Onder andere Arco van Nieuwland (Exact) en Michiel Mol (Lost Boys) staken 8 ton in de Rotterdamse startup, die tot begin dit jaar Flex-Appeal heette. Toen het einde van de spreekwoordelijke runway in zicht kwam, ook met het oog op internationale groei, werd het eerder dit jaar tijd voor een nieuwe bedevaart door angel-land.

Het doel was ‘maar’ 300.000 euro, om de targets te kunnen halen die de startup wilde scoren om in aanmerking te komen voor een volgende, grotere Series A-ronde.

Licht op groen

Maar na twee maanden pitchen merkten Wieman en Schmitz dat de ogenschijnlijke ‘overvloed’ aan groeikapitaal niet per se gaat naar startups in de seed-fase. Totdat de ondernemers groen licht kregen bij de eerste twee angels, Otrium-oprichters Max Klijnstra en Milan Daniels.

‘Toen ging het hard’, zegt Wieman. Het nieuws van de openstaande startup-ticket bereikte al snel ook Adriaan Mol, de oprichter die zijn fintech Mollie naar unicorn-status pitchte, en die een week geleden ook opdook als investeerder in online grondstoffenplatform Vesper.

Toen ging het hard

Het spontane angel-collectief werd daarna in rap tempo aangevuld met Perry Oostdam en Pawel Smocyzk (Recruitee), Barend Raaff en Matthijs Metzemaekers (Harver), Wouter Goedhart en Tycho van Paassen (VonQ), Roel Jansen (Usabilla) en Kees de Jong (NLGroeit).

Lees ook: Anyways verleidt vip-angels met ‘Netflix’ voor auto’s

Selectie

Wieman: ‘Binnen twee weken zorgde een sneeuwbaleffect ervoor dat we ruim voorbij de miljoen euro zaten.’ De ondernemers, die ook weer niet te veel groeigeld en een te grote groep investeerders wilden, besloten een selectie te maken. Op basis van het bedrag dat angels bereid waren te investeren, en de ervaring, kennis en het netwerk dat zij zouden kunnen toevoegen.

De les die Wieman hieruit trekt: ‘Richt je vooral op de eerste een of twee goede namen, in plaats van direct op het vullen van de hele ronde. Ook al zijn die eerste twee angels maar goed voor 20 procent, de rest van de 80 procent heb je bij wijze van spreken zo binnen. Laat je niet ontmoedigen als het in het begin lastig gaat.’

Richt je vooral op de eerste een of twee goede namen

Dan helpt het wel als je kan aantonen dat je ‘een grote pijn’ oplost, zoals Wieman het zegt. ‘We hebben de afgelopen twee jaar geen enkele customer churn (klanten die opzeggen, red.) gehad. Dat is vrij uniek voor een SaaS-bedrijf. Van de gebruikers is 92 procent wekelijks actief, en 70 procent dagelijks. Dat is al meer dan WhatsApp.’

Sceptisch

Maar ook al heb je goede cijfers, investeerders zijn zeer sceptisch als ze de eerste angel zijn in een ronde, weet Wieman. ‘Ik zei tegen mezelf: je gaat eerst bij 60 investeerders preken voordat je conclusies mag trekken. Al is het maar om je pitch te oefenen, en contacten voor later te hebben. Maar dan nog ga je na de eerste twintig afwijzingen toch een beetje aan jezelf twijfelen.’

Een investeringsfonds aanboren had (in theorie) wat hoofdbrekens kunnen schelen. En zo’n fonds lijkt ook voor de volgende investering van Oneteam een voor de hand liggende route.

Lees ook: Nederlandse startups willen vaak te snel groeigeld ophalen

Maar voor je eerste groep aandeelhouders kun je wat Wieman betreft beter mikken op ervaren ondernemers. ‘Als je nu een tech-uitdaging hebt, dan kun je bijvoorbeeld met de CTO van Recruitee afspreken, voor zakendoen in New York ga je naar Harver, Usabilla of VonQ. Zoek je een compensation plan voor je sales-medewerkers? Dat kan ik zo’n beetje aan iedereen vragen.’

‘Wanneer je nog alles aan het ontdekken bent – van je culture tot go to market-strategie en funding – dan is het fijn om er praktijkervaring bij te hebben. In plaats van een investeerder die het misschien twintig jaar geleden een keer heeft gedaan als ondernemer, en die misschien vooral goed is in finance, terwijl dat pas later belangrijk wordt.’

Uit je comfortzone

Met de groter dan verwachte angel-ronde wil Oneteam sneller in meer landen voet aan de grond krijgen. ‘De afgelopen jaren waren we vooral in Nederland actief, daar moeten we ons echt uit wringen. We voelen aan alles dat we ons als global bedrijf neer moeten zetten. Dat je social media en marketing bijvoorbeeld beter in het Engels kan doen. Daarvoor moet je uit je comfortzone.’

Oneteam heeft dankzij relaties met Domino’s en Jumbo-franchisers al een paar klanten in België en in het Caribisch gebied. De startup verkent nu ook de markt in Groot-Brittannië, als springplank naar de VS.

Lees ook: Sloepenkoning Meindert Wolfraad zoekt het hogerop met snelle jacht

De plas over

Wieman: ‘Er is een kans dat ik volgend jaar mijn koffers pak naar de VS, om daar een nieuw team op te zetten. Mijn visum is net goedgekeurd. Er zijn nog een paar doelen die we willen behalen, zoals salesmensen aannemen, en we zijn op zoek naar een VP Sales voor Europa. Zodra dat geregeld is kunnen we naar de US.’

Hoe Oneteam daar als Nederlandse nieuwkomer het verschil kan maken? ‘De markt is daar zó groot’, zegt de ondernemer. ‘Ik denk dat we een uniek product in handen hebben, een platform waar je als hr-manager je medewerkers kan bereiken, trainen en om feedback vragen. We merken dat de behoefte daaraan het grootste is bij bedrijven tussen de 250 en 10.000 medewerkers. Daar zijn er in de VS heel veel van.’