Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Startups halen overal minder geld op, behalve in Afrika. Daar verdubbelt men juist. Hoe kan dat?

Startups weten dit jaar wereldwijd minder groeigeld op te halen. Uitzondering op de regel is de Afrikaanse startup-branche, waar men juist twee keer zoveel geld inde. Beleeft het economisch achtergestelde continent nu dan eindelijk zijn welverdiende startup-doorbraak?

afrika startups
Getty Images
Je leest nu: Startups halen overal minder geld op, behalve in Afrika. Daar verdubbelt men juist. Hoe kan dat?

Het is opvallend: op ieder continent halen startups in het eerste half jaar van 2022 minder geld op dan in dezelfde periode in 2021, maar Afrika is de grote uitzondering op de regel. Afrikaanse startups slagen er juist in om meer dan twee keer zoveel kapitaal los te peuteren bij investeerders. Wat is het geheim van de Afrikaanse ondernemers? MT/Sprout legt het uit.

Hoeveel geld halen Afrikaanse startups op?

In de eerste zes maanden van dit jaar weten Afrikaanse startups in totaal 3,14 miljard dollar binnen te harken bij geldschieters. Dat meldde onderzoeksbureau Africa: The Big Deal begin augustus. Het gaat om een stijging van afgerond 140 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021, toen Afrikaanse groeibedrijven 1,3 miljard dollar ophaalden.

In geheel 2021 wisten Afrikaanse startups al een recordbedrag van ruim 5 miljard dollar op te halen. Als het groeitempo doorzet, kunnen startups uit Afrika dat record dit jaar opnieuw breken.

Hoe doet de rest van de wereld het?

Zeer matig. Startups op ons eigen continent Europa doen het nog relatief aardig, met een daling van 3,7 procent in het eerste half jaar van 2022. Amerikaanse startups haalden daarentegen liefst 11,4 procent minder groeigeld op.

Aziatische startups deden het nog beroerder, met een daling van 25,7 procent, maar in Latijns-Amerika en de Caraïben zit men echt op zwart zaad. Geldschieters investeerden er liefst 43 procent minder kapitaal in lokale startups.

Hoe is dit verschil te verklaren?

Door onder meer de stijgende inflatie, de oorlog in Oekraïne en de aanhoudende leveringsproblemen zit de wereldeconomie in een dipje. Er is nog groei, maar het IMF verlaagde zijn groeiverwachting voor 2022 eind vorige maand al met 0,4 procentpunt tot 3,2 procent. Analisten en beleggers vrezen zelfs voor een mondiale recessie, iets waar de Verenigde Staten officieel al in zitten.

Door het negatieve sentiment over de economie houden meer geldschieters de hand op de knip. Ze zijn bang nu geld uit te geven dat ze morgen nodig blijken te hebben om een eventuele crisis door te komen. Geldschieters willen daarnaast voorkomen dat ze te veel geld in een bedrijf stoppen, terwijl dat een paar maanden later door economisch gure tijden minder waard blijkt te zijn. Zo zag fintechbedrijf Klarna uit Zweden zijn waardering afgelopen maand met wel 85 procent dalen.

Lees ook: strijdbare Klarna-ondernemer vindt media te kritisch

De Afrikaanse startup-markt zou minder te lijden hebben onder de economische malaise, omdat de markt nog stukken minder ontwikkeld is. Breedbandinternet is nog geen vanzelfsprekendheid in heel Afrika, om maar wat te noemen. Er is dus ruimte voor groei.

‘Macrotrends die van invloed zijn op technologienamen uit de ontwikkelde markten zullen minder impact hebben op Afrika’, zegt de Zweedse partner Lexi Novitske van het op Afrika gerichte technologiefonds Norrsken22 tegen het Amerikaanse persbureau Bloomberg. ‘Klarna, Paypal en andere bedrijven worden getroffen door de angst voor inflatie en wat dat betekent voor consumententransacties. Het verhaal van Afrika gaat meer over het online brengen van de onvoldoende gepenetreerde markt.’

Is Afrika daarmee the next big thing?

Dat ook weer niet helemaal. De 3,14 miljard dollar die Afrikaanse startups dit jaar ophaalden staat in schril contrast met de 123 miljard die Amerikaanse startups ophaalden en de meer dan 50 miljard die Europese startups binnenharkten. Klein bier dus.

Toch is het glas voor investeerders eerder halfvol dan halfleeg. Zo zegt investeerder Amrish Narrandes van het uit Kaapstad afkomstige private-equityfonds Futuregrowth Asset Management tegen Bloomberg: ‘De Afrikaanse durfkapitaalmarkt is veel minder geavanceerd dan die van de ontwikkelde markten. Hieruit kan men opmaken dat er meer groei te verwachten is op de Afrikaanse markt.’

Afrikaanse techbedrijven profiteren er tot slot ook van dat de gemiddelde leeftijd op het continent 18 jaar is. Jongeren zijn vaker geïnteresseerd in internet- en technologieproducten. Ter vergelijking: de gemiddelde leeftijd in Europa is 42 jaar. The next big thing lijkt dus iets te voorbarig geformuleerd, maar een solide groeimarkt is Afrika zonder meer.

Lees meer over startups en financiering: