Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 digitale marketingvaardigheden die je in 2020 moet beheersen

De uitgaven aan digitale marketing nemen in 2020 nog verder toe. Hierdoor wordt het steeds duurder om op te vallen tussen de concurrentie. Groeibedrijven moeten het dus slimmer spelen. Hoe? Dat legt Sarah Bacom van Growth Tribe uit.

Volgens Statista nemen de uitgaven aan digitaal adverteren in Nederland in 2020 met 9,9% toe tot $ 4,1 miljard. Dat komt neer op $ 255 per Nederlandse internetgebruiker. Deze uitgaven zijn logischerwijs onevenredig verdeeld, het gros wordt uitgegeven door grote merken met veel resources. Gelukkig is veel digitaal adverteren niet noodzakelijk om de concurrentie voor te blijven.

Tegenwoordig verwacht de consument dat digitale interactie met een merk frictieloos, gepersonaliseerd en relevant is. Slimme bedrijven zetten hun expertise en technologie in om aan deze verwachtingen te voldoen, omdat dit aanzienlijk concurrentievoordeel oplevert. Maar welke digitale marketingvaardigheden maken in 2020 daarbij het verschil? Hoe creëer je die optimale digitale ervaring en een blijf je de concurrentie een stap voor?

1. Digitale psychologie

95% van onze aankoopbeslissingen nemen we onbewust, volgens Harvard-professor Gerald Zaltman. Je kunt dit onbewuste gedrag beïnvloeden door middel van digitale psychologie. Dit relatief jonge vakgebied combineert psychologie en gedragseconomie om ons online gedrag beter te onderzoeken.

Als marketeers zijn we geneigd te focussen op het gedrag van gebruikers door middel van analytics. We vergeten hierbij wel eens het waarom achter dit gedrag – en dat is precies digitale psychologie om draait. Waarschijnlijk ben je – onbewust – al wel eens blootgesteld aan deze principes. Zo gebruikt Amazon price anchoring om hun prijzen relatief goedkoop en aantrekkelijk te laten lijken. En Booking.com, de meester van de digitale psychologie, gebruikt loss aversion, social proof en urgentie om meer boekingen binnen te halen.

Het principe van een ‘need to complete’ kom je ook tegen op de meeste betaalpagina’s. Volgens de site digitalpsychology.io vinden wij mensen het niet prettig om dingen onafgemaakt te laten. We zijn gemotiveerd om taken af te ronden, zelfs als daar geen verdere beloning tegenover staat.

Meer lezen over digitale psychologie? 
Lees meer over  digitale psychologie op digitalpsychology.io. Check ook het boek How Customers Think: Essential Insights into the Mind of the Market geschreven door Gerald Zaltman. Dit boek helpt je om de verborgen 95% van klanten hun brein te onthullen. Tenslotte kun je ook het boek Predictably Irrational van Dan Ariely erbij pakken – dit boek gaat over de verborgen krachten die onze beslissingen beïnvloeden.

2. Klantervaring (Customer Experience, oftewel CX)

Gartner voorspelt dat 89% van de bedrijven vooral op klantervaring zal gaan concurreren en dat organisaties hun investeringen steeds meer op innovaties in klantbeleving richten. Onderzoek van Bain laat ook zien dat een customer experience promotor een lifetime value heeft van 600% tot 1400% ten opzichte van een customer experience detractor.

In dit digitale tijdperk verschuift de mindset van bedrijven van het verkopen van producten naar het verkopen van ervaringen. Deze ervaring moet in ieder touchpoint centraal staan.
Het goed in de vingers krijgen van CX-marketing is dé manier om onderscheidend te blijven. De ervaring van je klanten moet consequent, prettig en zo soepel mogelijk verlopen tijdens iedere fase van de klantreis.

Een goede klantervaring is de brandstof voor jouw groeimotor, omdat het helpt klantloyaliteit te vergroten en een grote groep terugkerende klanten creëert. Het werkt via mond-tot-mondreclame en zorgt voor de benodigde ‘social proof’. Sterker nog, groeistrategieën die geweldige CX niet als focuspunt hebben, zouden wel eens gedoemd kunnen zijn om te mislukken.

Zelf met Customer Experience aan de slag? 
Hotjar heeft een zeer interessante gids met betrekking tot CX en trends en statistieken. Als je je digitale klantervaring nog verder wil verbeteren, bekijk dan ook eens het onderzoek van Google naar Micro-moments. Zet daarnaast de volgende boeken op je leeslijst: Hug Your Haters: How to Embrace Complaints en Keep Your Customers van Jay Baer en The Effortless Experience: Conquering the New Battleground for Customer Loyalty van Matthew Dixon, Nick Toman en Rick DeLisi.

3. Front-endprogrammering

De beste marketeers weten ook het een en ander van de talen die onze digitale wereld in stand houden. Front-end is daarbij een goed startpunt. Bekijk het op deze manier; je kunt de Google vertaalhulp gebruiken om met een Fransman te communiceren. Maar als je de taal echt spreekt, kun je veel betere gesprekken voeren.

Vaak lopen complexere digitale marketingprojecten vast, omdat de hulp van development nodig is. Dit team heeft het al druk genoeg en jouw issues met betrekking tot de opmaak van de website staan waarschijnlijk niet erg hoog op hun prioriteitenlijstje. Kennis van programmeren is daarom een aantrekkelijke vaardigheid op een marketing-cv. Dit zorgt voor onafhankelijkheid en flexibiliteit om zelf aan digitale projecten te werken.

Naast dat je sneller kunt schakelen, is het ideaal om als marketeer zelf specifieke wijzigingen in landingspagina’s te kunnen maken. Je krijgt meer inzicht in hoe zaken als trackingprogramma’s en -pixels werken, en je bent niet langer beperkt tot het gebruik van web- en e-mailtemplates. Je kunt zelf aanpassingen op maat maken.

Leren front-endprogrammeren? 
Programmeerscholen zijn er genoeg. Er zijn zelfs een hoop gratis alternatieven. Een aantal aanraders zijn: W3schools.com, CodeAcademy en Treehouse.

4. Videomarketing

Video is hard op weg om het krachtigste format voor contentmarketing te worden. Volgens Hubspot gebruikt 85% van de bedrijven video als een marketinginstrument. Cisco verwacht dat meer dan 82% van al het internetverkeer in 2022 uit video zal bestaan. En uit onderzoek door Social Media Today blijkt dat 90% van de consumenten aangeeft dat een video ze helpt met het maken van een aankoopbeslissing. Video zal binnenkort dus zo essentieel zijn voor een sterke contentmarketingstrategie dat marketeers die deze vaardigheid niet onder de knie hebben, een stuk minder aantrekkelijk zijn.

Videomarketing is een uitstekende manier om social engagement, bereik en shares te verhogen. Maar ook om autoriteit uit te stralen, voorop te lopen en SEO-resultaten te verbeteren – zoekmachines zijn immers dol op videocontent. Een video op een landingspagina zorgt voor hogere conversies tot wel 80%, aldus Unbounce. En videocontent in de vorm van gebruikerservaringen of productdemo’s helpt sales sneller grotere deals te converteren.

Videomarketing onder de knie krijgen? 
Bekijk de gidsen van Hubspot. Daarnaast worden videomarketinginstrumenten steeds makkelijker verkrijgbaar, toegankelijker en krachtiger. Tools zoals Vidyard en 23 stellen je in staat krachtige functies aan video’s toe te voegen en de tracking en analyse te verbeteren.

5. Digitale analytics

In een tijdperk van datagedreven marketing vissen digitale marketeers zonder ervaring met digitale analytics spoedig achter het net. Waar digitale psychologie zich richt op het ‘waarom’, richt digitale analytics zich op het ‘wat’. Goede marketeers hebben inzicht in beiden. Dit leidt tot effectievere datagedreven besluitvorming en helpt marketeers beter te voorspellen waar en wanneer potentiële klanten opduiken in de buyer journey.

Avinash Kaushik – Schrijver en digitale marketinggoeroe voor Google definieert digitale analytics als “de analyse van kwalitatieve en kwantitatieve data vanuit jouw bedrijf en je concurrenten, om de online ervaring van klanten en potentiële klanten continu te verbeteren, wat zal leiden tot de door jou gewenste resultaten.”

Digitale analytics helpt inzicht te krijgen in welke digitale touchpoints het meest effectief zijn en wat er beter kan, de kosten van het binnenhalen van klanten via verschillende online kanalen en de effectiviteit van marketingcampagnes en marketingcontent.

Digitale analytics zelf ontdekken?
De meest gebruikte, populaire en krachtige tool voor digitale analytics is Google Analytics, dus zorg dat je die in ieder geval onder de knie hebt. De Google analytics academy biedt cursussen op het gebied van GA, Tag manager, data studio en 360 ongeacht je ervaring. Lees ook eens het boek Web Analytics: An Hour a Day van Avinash Kaushik.

Conclusie

Hoewel je als kleine onderneming, startup of scaleup niet kunt concurreren met de middelen en budgetten die grote bedrijven tot hun beschikking hebben, kun je wel kiezen voor een slimmere aanpak. In plaats van agressief steeds meer te investeren in digitale advertentiekanalen, richt je je op het ontwikkelen van de juiste vaardigheden en kennis die voor een betere digitale ervaring zorgen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de auteur:
Sarah Bacom is Product Owner van de zesweekse avondcursus bij Growth Tribe. Haar expertise ligt in onderzoeksmethoden, customer development en het implementeren van agile en scrummethodes om projecten en campagnes te optimaliseren. Sarah verdeelt haar tijd momenteel tussen Growth Tribe en maatschappelijk gerelateerd onderzoek. 

Foto: Patrick Perkins via Unsplash