‘Ik doe mijn best om de nachtmerrie van het bankwezen wereldwijd te zijn!’, omschrijft Klarna-oprichter Sebastian Siemiatkowski (foto boven) zichzelf in zijn biografie op Twitter.
Of Klarna in de financiële sector voor slapeloze nachten zorgt valt nog te bezien. Feit is wel dat de Siemiatkowski’s dienst dankzij een investering van 527 miljoen euro nu – op papier althans – ruim zeven keer zoveel waard is als ABN Amro, en niet zo gek veel minder dan ING, dat op de beurs 44 miljard waard is.
Voor een vergelijking spieken we ook bij ‘onze’ Adyen (waardering: 59 miljard), dat ook een betaal later-dienst heeft, en Mollie, dat naar verluidt iets meer dan 3 miljard euro waard is. De opgehoogde waardering maakt van Klarna de op vier na meest waardevolle unicorn van de wereld, oftewel een private startup met een waardering van minimaal een miljard dollar. Op die ranglijst prijkt concurrent Stripe met een waardering van 78 miljard euro overigens op de tweede plek.
Vier vragen over deze Zweedse fintech-gigant.
Wat is Klarna?
Met Klarna kunnen webwinkels klanten hun aankoop later (of in termijnen) laten betalen. Daarmee helpt de dienst online retailers aan een felbegeerd doel, het verlagen van de ‘frictie’ bij een aankoop. Klarna vraagt geen rente van consumenten die later betalen, een strategie waarmee het bedrijf ook marktaandeel afsnoept van creditcards en andere geldleners.
In ruil voor het kredietrisico verdient Klarna een fee per transactie. Inkomsten komen ook uit een commissie op (te) late betalingen en rente op leningen. Belangrijke concurrenten van Klarna zijn Afterpay, Affirm en Paypal, dat sinds kort ook een buy now, pay later-dienst aanbiedt.
Klarna probeert consumenten naar zichzelf toe te trekken met een eigen winkel-app, die toegang biedt tot alle 250.000 bij Klarna aangesloten winkels. Gebruikers kunnen daarmee ook hun uitgaven bijhouden, favoriete items bewaren, notificaties krijgen bij prijsveranderingen en bestellingen volgen. Om trouwe gebruikers te kweken heeft de app zijn eigen loyaliteitsprogramma (Vibe).
In die app breidde Klarna de optie voor uitgesteld betalen (zonder rente) deze maand in Groot-Brittannië uit naar alle online retailers, ook winkels die geen gebruik maken van Klarna. De app werd volgens Klarna tot nu toe 18 miljoen keer gedownload.
Hoe werd Klarna groot?
Oprichters Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth en Victor Jacobsson bedachten Klarna in 2005 op de Handelshogeschool van Stockholm, zeg maar het Nyenrode van Zweden. De ondernemers pitchten hun idee in een soort Dragons’ Den, maar eindigden als laatste. Dat ze het bijltje er niet bij neergooiden was mede te danken aan iemand die de drie ondernemers na hun pitch aanmoedigde en stelde dat banken hun idee ‘nooit zouden oppakken’.
Het kostte de drie een paar jaar om de groeimotor aan te zwengelen. Het kantelpunt kwam in 2010, met een internationale uitrol naar onder meer Nederland en een investering van Silicon Valley-geldschieter Sequoia Capital. In 2013 nam Klarna de Duitse betaaldienst Sofort over.
Inmiddels heeft de Zweedse dienst 90 miljoen gebruikers, bij elkaar goed voor twee miljoen transacties per dag. Het bedrijf heeft nu 4.000 medewerkers in ongeveer 20 landen.
Lees ook: Waarom Adriaan Mol eigenlijk te veel winst maakte met betaaldienst Mollie
Waarom staan investeerders in de rij?
Klarna was voor de coronapandemie al flink gegroeid, maar beleefde door de lockdown net als veel andere onlinebedrijven een groeispurt. De dienst verwerkte in het eerste kwartaal 18 miljard aan betalingen, bijna twee keer zoveel als een jaar eerder.
Investeerders zoals Softbank, Sequoia Capital en Ant Group zijn sowieso dol op nieuwe betaaldiensten die marktaandeel veroveren in de financiële sector. Die techbedrijven kunnen in vergelijking met banken snel (wereldwijd) opschalen.
Wat de interesse bij investeerders (waaronder ook rapper Snoop Dogg) kan aanwakkeren is de verwachting dat Klarna binnen afzienbare termijn naar de beurs gaat, wat de urgentie om op tijd in te stappen nog wat verhoogt. Tegelijk is er door lage rentestanden veel kapitaal op zoek naar bedrijven. Zoals Mollie-oprichter Adriaan Mol het eerder deze maand verwoordde in het FD: ‘Er is crazy veel interesse vanuit de hele wereld in Mollie.’
Wat doet Klarna met de nieuwe investering?
De Zweden willen het groeigeld vooral gebruiken om de VS te veroveren. Volgens de dienst groeide het aantal gebruikers daar van 10 miljoen in het derde kwartaal van vorig jaar naar 18 miljoen nu. De VS is van oudsher het land van de creditcard, maar vooral onder jongeren neemt het gebruik daarvan af, zei Siemiatkowski eerder.
Klarna was de eerste 14 jaar winstgevend, maar dat doel verdwijnt met de nieuwe groeiplannen weer naar de achtergrond, aldus Siemiatkowski tegen TechCrunch. ‘We hebben onze investeringen in groei en technologie gigantisch opgeschaald, maar verlies draaien voelt vreemd voor ons. We zullen snel terugkeren naar winstgevendheid.’