Kinder, het platform waarmee Mathys van Abbe donateurs helpt om de meest effectieve goede doelen te selecteren, ging in juli van dit jaar failliet nadat onderhandelingen met een nieuwe aandeelhouder waren afgeketst. Binnen een maand slaagde Van Abbe, ook bekend als oprichter van Mobypicture, erin de rechten op Kinder en zijn IP te kopen van de curator.
Doorstart voor Kinder
Hij zag namelijk goede kansen voor een doorstart met Kinder, legde hij destijds uit aan MT/Sprout. ‘Het is geëvolueerd van een donatie-app naar een data-platform waarmee we goededoelenorganisaties analyseren op hun impact. We willen de sector naar een hoger plan tillen: organisaties moeten zo impact gedreven mogelijk opereren. Dat zijn ze verplicht aan de donateurs die hen ondersteunen.’
Maar Van Abbe moest min of meer uit eigen zak de kosten van de doorstart voor Kinder voorschieten: investeerders waren nog niet aangehaakt. ‘Wat er gebeurd is: voor het faillissement was ik in gesprek met enkele informals over in totaal bijna anderhalf miljoen euro. Eén van hen haakte af, maar met drie andere investeerders heb ik altijd goed contact gehouden.’
Lagere waardering
‘Na het faillissement ben ik gaan kijken: hoe realistisch is het om in no time anderhalf miljoen op te halen, voor een bedrijf dat ook nog eens failliet is gegaan? En het moest snel, want anders loopt je team weg. Terwijl: tot zes weken na het faillissement betaalde het UWV de lonen, maar na de deal met de curator stopt dat natuurlijk.’
‘Daarom besloot ik: laat ik nu ophalen wat minimaal nodig is om voldoende tractie te krijgen met alles waar we de afgelopen jaren aan hadden gebouwd. Want er stond een geweldig platform, vooral de sales moest nog serieus worden opgetuigd om tractie te krijgen.’
Vier ton bleek nodig voor een uitgekleed scenario waarmee Kinder binnen 12 maanden break-even moet kunnen draaien. En drie investeerders zagen het ook zitten. ‘Tegen een veel lagere waardering kwam het snel rond, de deal moest passend zijn bij de situatie van dat moment. Maar nadat we het eens waren over de verdeling van de bedragen over de drie informals, was het heel snel rond, binnen een week of drie.’
Money in the bank
Maar na hun toezegging heeft het nog maanden geduurd voordat Van Abbe, zoals hij dat zelf noemt ‘money in the bank’ had. ‘En toen begon alle ellende. Dat was echt bizar: mijn juriste die het papierwerk rond eerdere investeringen voor me had geregeld, zei dat het drie tot vier maanden zou gaan duren. En ik” ‘Hoe kan dat zo lang duren? Ik heb hier een team klaarstaan dat moet worden betaald, de investeerders staan ook klaar om het over te maken!’
Helaas kreeg de juriste gelijk. Een term sheet, een aandeelhoudersovereenkomst, een investeringsovereenkomst en een Stichting administratiekantoor oprichten: het is een abc’tje. Maar de notaris moet wel tijd voor je hebben. En een bankrekening krijg je als ‘nieuw’ bedrijf pas na een screening door de bank. ‘Triodos had al op de website staan: voor het einde van het jaar kunt u geen nieuwe bankrekening meer openen. Dan maar een andere bank.’
Frustrerend en stressvol
‘Al met al ongelofelijk frustrerend. Het waren zware, stressvol maanden tot het geld vorige week op de rekening stond. Mijn team – ik heb zeven van de dertien mensen kunnen aanhouden – was vol goede moed aan het werk intussen, maar mensen zaten toch te wachten of alles wel rond zou komen.’
Maar de doorstart is dan toch echt gelukt nu. Kinder heeft zelfs een verse commerciële man aangetrokken, Martijn Boomsma, die als cco de boer op gaat voor business development en partnerships. Het idee achter Kinder is dat het goede doelen doorlicht op hun impact en effectiviteit en een ranking aanbrengt in de vele doelen rond thema’s als plastic soep of pakweg kinderhandel. Zo kan het de beste doelen rond elk thema bij elkaar brengen, zodat je als donateur kunt investeren in het goede doel, zonder al het geld op één organisatie te zetten. Het is in feite vergelijkbaar met een beleggingsfonds rond een thema als duurzaamheid.
Kinder op de B2B-markt
‘Met name de grote goede doelen zijn heel goed in marketing en binden graag donateurs aan zich. Maar als gever sla je niet aan op een bepaalde club, je wordt geraakt door een probleem dat je de wereld uit wilt hebben. Als je via onze United Actions doneert, weet je dat de impact op dat thema maximaal is.’
Met die propositie, en met alle inzichten en data rond goede doelen, gaat Kinder de boer op. Om te beginnen op de B2B-markt. ‘Particuliere donateurs zijn meer dan welkom, maar we hebben er honderdduizenden nodig om voldoende omzet binnen te halen.’ Naar de afdelingen CSR (corporate social responsibility) van multinationals. ‘Ze moeten allemaal iets met de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN, de SDG’s. Via de eigen bedrijfsvoering, maar het kan natuurlijk sneller door de juiste doelen te vinden, en daar helpen wij bij.’
Koppeling met webshops
‘We noemen het SMART giving. We bouwen communities rond verschillende thema’s, koppelen ook veel verhalen over de goede doelen terug, kunnen medewerkers van die bedrijven aanhaken en acties in gang zetten.’
Een ander B2B-aanbod is de mogelijkheid voor webshops om te koppelen met een bepaald goed doel. Bij elke aankoop maakt de verkoper dan een x-bedrag over via Kinder. ‘Zo’n technische koppeling, en ook de deals met grote bedrijven, zijn natuurlijk heel goed schaalbaar. Het moet voldoende snel omzet opleveren om over 10 maanden break-even te zijn.’
Wat een jaar heeft Van Abbe achter de rug. En gevraagd naar een hoogte- en een dieptepunt zegt hij: die vielen eigenlijk samen met de doorstart van Kinder. ‘Het was een van de zwaarste jaren uit mijn carrière als ondernemer. Ik ben supertrots, ook op alle mensen die het hebben mogelijk gemaakt, dat het is gelukt. Maar tegelijkertijd voelt het ook alsof het faillissement helemaal niet nodig was geweest. Dat we onze pivot ook zonder hadden kunnen maken, en dat niet al die tijd verloren was geraakt met die formaliteiten rond de doorstart.’
Relatie met investeerders
Maar de oprichter kan nu dus weer vooruitkijken. ‘Met nieuwe energie en een deels nieuw team vieren we al de eerste succesjes.’ En misschien heeft 2021 Van Abbe ook sterker gemaakt. Wijzer in ieder geval: ‘Ik ben het nog op een rijtje aan het zetten wat ik hiervan heb geleerd. Dat gaat vooral over hoe ontzettend belangrijk en ingewikkeld een goede relatie met je investeerders is.’
‘Je moet er ontzettend veel tijd en energie in steken om ze mee te nemen in je verhaal. Terwijl je er anders in kunt staat: een investeerder wil rendement zien en let op alle risico’s, als ondernemer zie je vooral kansen, en geloof je in je bedrijf waarover je misschien soms een te rooskleurige toekomst schetst. Je kunt alles wel dichttimmeren in contracten, maar uiteindelijk gaat het erom dat je open bent naar elkaar over wat er speelt.’
2022 begint voor Van Abbe in elk geval met een vakantie, de eerste in drie jaar tijd. Op de ski’s in Frankrijk kan het zomaar zijn dat hij weer wat nieuwe frisse ideeën opdoet. ‘Ja, Kinder is niet iets waarvan ik vakantie neem, dit zit 24/7 in mijn hoofd. Alle problemen de wereld uit helpen is ook nogal een ambitie, haha! En ik word er ook gewoon blij van. Dus als pappa blij is, vindt mijn gezin het allang prima.’