Een goede manier om te leren in welke valkuilen je als ondernemer niet in wilt trappen is om de verhalen van persjongens en -meiden te volgen via de hashtag #prfail. Neem hun tips ter harte, want journalisten zijn continue op zoek naar relevante verhalen. Als je dat kan leveren dan is de kans dat je raak schiet groot.
1. Ken je journalist
Pro Tip: Don’t pitch stories saying they’d be great for a publication I left 5 years ago. Basic research is important. #PRFail
— Lylah M. Alphonse (@WriteEditRepeat) 9 juni 2016
2. Ken het medium
Can people please stop sending me fur and leather press releases? We are a vegan magazine – do your research! #PRfail
— Sascha Camilli (@saschacamilli) 15 juni 2016
3. Eenmaal in de wereld, is het nieuwsmoment al voorbij
Dat je bijna 24 uur nadat het nieuws internationaal bekend werd gemaakt een Engels persbericht stuurt “omwille van de snelheid”. #prfail
— Colin van Hoek (@colinvanhoek) 25 mei 2016
4. De journalist bepaalt de relevantie van het nieuws (ook al vind je zelf dat je echt een te gek en niet te missen verhaal hebt)
For the love of media gods, stop sending your press releases with high priority! It only encourages journalists to bin them faster. #PRFail
— Tanya Andreasyan (@TanyaBankTech) 4 juli 2016
5. Verleid de journalist om jouw nieuws te lezen
Pro Tip: If your emailed pitch is just “Please see attachment for press release,” your press release isn’t getting read. #PRFail
— Lylah M. Alphonse (@WriteEditRepeat) 28 juni 2016
6. Maar let wel: je krijgt maar 1 kans om het goed te doen (en snel)
Pro tip for pr: If I can’t determine why your pitch is relevant to me from subject line or first two sentences of your email, you’ve failed.
— Kim Zetter (@KimZetter) 6 april 2016
7. Maak het de journalist zo makkelijk mogelijk
Dear PR industry, Attaching a release as a pdf, rather than a doc or in the body of the email, makes me 63.4% less likely to use it
— James Andrews (@FinanceJames) 18 april 2016
8. Druk niet te snel op ‘send’
Email pitch opens with: “Hi, ExampleContactFirstName -” #PRFail Automatic delete.
— Carla K. Johnson (@CarlaKJohnson) 1 juni 2016
9. Wees relevant als je belt
Advice for any PR person considering calling me to let me know they’re about to email me: don’t.
— Denham Sadler (@denhamsadler) 6 mei 2016
10. Spam de journalist niet
Dear PR folk – If you’ve sent at least 5 “Hey just wondering” emails – The idea may just not be for us. Thanks. #reporterlife
— Michael Lumsden (@MLumsden770) 31 mei 2016