Meer dan 95 procent van de huiseigenaren die in 2022 en 2023 een warmtepomp hebben laten installeren, is tevreden en beveelt deze technologie aan bij anderen, zo blijkt uit een enquête van de De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Techniek Nederland en Netbeheer Nederland. Toch heerst er aan de kant van consumenten nog steeds de nodige angst, constateert Martijn van de Ven, ceo en mede-oprichter van warmtepomp-producent Weheat.
‘Een warmtepomp is goed voor het milieu, maar kan ik hier mijn huis wel comfortabel mee warm krijgen? Hoe weet ik zeker dat de pomp goed functioneert? Veel mensen zijn nog onwetend over hoe een warmtepomp precies werkt. Een warmtepomp moet een naadloos onderdeel zijn van het huishouden, zonder in te leveren op comfort.’
Slimme warmtepompen
Het Brabantse Weheat positioneert zijn warmtepompen als de slimste ter wereld. ‘Met onze AI-gedreven technologie zorgen we ervoor dat je huis efficiënt verwarmd wordt, zonder dat je hier zelf over hoeft na te denken. Onze algoritmes monitoren voortdurend het energieverbruik en passen zich aan op basis van het gedrag en de warmtebehoefte van de bewoners, zodat je het hele jaar door comfortabel woont en bespaart op energiekosten.’
‘We hebben ook gekeken naar hoe de installateur in plaats van één warmtepomp in twee dagen, er twee op één dag kan installeren’, voegt Van de Ven toe. ‘Om het installatiewerk te vereenvoudigen, hebben we bijvoorbeeld de werkschakelaar geïntegreerd in de warmtepomp. Daarnaast hebben we digitale tools ontwikkeld waarmee de installateur de pompen in het veld kan monitoren en eventuele problemen snel, op afstand, kan verhelpen.’
Blanco begonnen
Het ontstaan van Weheat, onderdeel van de Wefabricate-holding, vertoont volgens Van de Ven parallellen met Tesla. ‘Tesla begon met een blanco vel papier en stelde de vraag: hoe moet een elektrische auto eruitzien? Vanaf dag één hebben ze het radicaal anders aangepakt, zoals het plaatsen van een groot scherm in het midden van het dashboard voor een optimale user experience, in plaats van de knoppen die tot dan toe gangbaar waren.’
Die gebruikservaring is voor Van de Ven en Weheat dan ook consequent het startpunt bij de ontwikkeling van warmptepompen. ‘We zijn écht blanco begonnen met het design. Prima dat de grote spelers het op hun manier doen, maar wij doen het anders. Onze warmtepompen hebben twee tot tweeënhalf keer minder componenten dan die van gevestigde leveranciers. Dit zorgt voor een hogere betrouwbaarheid van het product, maar ook voor een hogere productie-efficiëntie. Door op een slimme manier materiaal te laten verdwijnen kun je de productie enorm opschalen.’
Esthetisch verantwoord
Inmiddels heeft de scaleup vier modellen in het assortiment, waaronder de Blackbird, naar eigen zeggen de enige warmtepomp voor woonhuizen met een horizontaal ontwerp. ‘Daardoor blijft het esthetisch ook een beetje verantwoord’, lacht Van de Ven. ‘Omdat het een plat ontwerp is, kan de warmtepomp discreet op het dak kan liggen. Daardoor is zij nauwelijks zichtbaar.’
Autonome cellen
Het geheim schuilt volgens Van de Ven ook in de organisatiestructuur van het in 2020 opgerichte moederbedrijf Wefabricate, gespecialiseerd in de productie en het ontwerp van hoogwaardige oplossingen voor onder andere de hightech-, energie- en medische sector. De meest innovaties worden volgens een incubatormodel ondergebracht in zogeheten ‘cellen’.
‘Weheat is één zo’n cel’, zegt Van de Ven. ‘De cellen opereren autonoom, wat betekent dat ze onafhankelijk kunnen groeien én snel kunnen opschalen bij succes. We zijn van plan om straks op meerdere locaties in Europa warmtepompen te produceren. Zo behouden we de autonomie per locatie, terwijl we tegelijkertijd profiteren van schaalvoordelen zoals centrale inkoop en distributie.’
Systemen die meegroeien
Die ambities zijn niet mogelijk zonder de juiste inzichten, ondergebracht in het juiste systeem. Zo koos Wefabricate al vroeg voor voor SAP S/4HANA Cloud Public Edition. Het bedrijf maakte daarbij gebruik van GROW with SAP, een programma dat scaleups tegen een vaste prijs per maand alle benodigdheden biedt voor een succesvolle digitale transformatie.
‘Het mooie van GROW with SAP is dat de functionaliteit meegroeit met de behoefte van het moment’, zegt Jan Laros, die namens SAP-partner McCoy de implementatie begeleidde. ‘Tijdens de implementatie hebben we telkens kritisch gekeken: hebben we dit écht nodig? Zo niet, dan bouwden we het niet.’
‘Doel is om in 20230 de grootste te zijn’
Met het SAP-systeem heeft het bedrijf nu inzicht in de prestaties van élke cel en kan tijdig bijsturen waar nodig. Bovendien biedt het een veel betere controle over de logistieke processen. ‘Door die keuze kunnen we nu snel opschalen. De groei die we nu doormaken, is daar het bewijs van. Zonder SAP zou die groei nooit mogelijk zijn geweest en hadden we waarschijnlijk al met een leveringsstop te maken gehad.’
Binnenkort moeten de warmtepompen niet alleen op Nederlandse daken te vinden zijn. ‘Wij vinden dat een warmtepomp voor iedereen beschikbaar moet zijn’, zegt Van de Ven. ‘We zien dat de vraag uit het buitenland snel toeneemt. Het doel is om voor 2030 de grootste warmtepompleverancier van Europa te zijn.’