In de nieuwe videoserie ‘Business versnelling’ stappen verschillende managers in de auto. Ze worden aan de tand gevoeld over digitale transformatie en de zichtbare en blijvende verandering in besturing, proces, systemen én mensen. Waar zit die vijfde versnelling in hun organisatie en hoe is hun ervaring tot nu toe?
Dit keer zit Managing Partner Bert Bakker van Mobilee achter het stuur, met als bijrijder Martin van der Lugt, voorheen directeur Informatievoorziening Gegevensdiensten en vanaf september dit jaar Teamlead Klantreizen bij het UWV. Hij is het afgelopen jaar de motor geweest achter het professionaliseren van de informatievoorzieningsorganisatie van gegevensdiensten bij het UWV. Hiermee bracht hij een zichtbare en merkbare versnelling aan in zijn IV-organisatie.
Echt zaken verbeteren voor de maatschappij en burger
Wat drijft Martin om de dienstverlening van het UWV te professionaliseren? ‘Wat mij persoonlijk drijft, is dat ik écht zaken wil verbeteren. Voor de maatschappij en voor de burger. En dat geldt ook voor het UWV. Wij hebben veel stakeholders, partijen die afhankelijk zijn van ons. Wanneer wij ervoor zorgen dat de dienstverlening echt beter en sneller is, heeft iedereen daar voordeel bij. Wij zorgen ervoor dat iedereen zich gezien, gehoord en geholpen voelt.
Verkeerde afslag
Bert vraagt zich af of Martin weleens fouten heeft gemaakt in de transformaties die hij doorvoerde. Heeft hij weleens een verkeerde afslag genomen? ‘Jazeker, ik heb een aantal keer een verkeerde afslag genomen. Een voorbeeld daarvan is dat ik op een gegeven moment te snel ben gegaan met het doorvoeren van veranderingen. Ik ontdekte dat onze medewerkers gewoon niet meegingen in het tempo. Dat gaf heel veel strubbelingen en ruis op de lijn. Dat vertraagde eerder, dan dat het versnelde.’
Lees ook: Bloopers in verandermanagement: 5 leerzame fouten
Het verschil maken door middel van klantreizen
Waarom is het zo belangrijk om te veranderen? En hoe vliegen ze bij het UWV de nodige veranderingen aan, zodat er versnelling ontstaat? Martin: ‘We zien dat de maatschappij verandert en dat we veel betere dienstverlening moeten leveren. Sneller, actueler en door middel van klantreizen willen we daar het verschil maken.’
Wat is portfoliomanagement en waarom agile?
Agile, Scrum en SAFe: bij de meeste organisaties kun je er niet meer omheen. In dit artikel gaan we er dieper op in en delen we onze visie op basis van ervaringen bij verschillende opdrachtgevers.
lees verderVijfde versnelling
Waar zit bij UWV de vijfde versnelling? Gaat Martin liever in de hoogste versnelling of in zijn achteruit? Of geeft hij de voorkeur aan een Formule 1-auto of juist een elektrische fiets? Versnellingsbak of automaat? Zelfrijdende auto? En liever wendbaar of koersvast op een doel af? Bert van Mobilee gaat samen met Martin op zoek naar de vijfde versnelling en legt hem enkele prikkelende stellingen voor. Nieuwsgierig? Bekijk nu de video.
Bekijk ook: Walter Kraan (Nictiz): ‘Een business-versnelling maak je niet alleen’