Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Samenwerken met remote teams: dit zijn de 6 valkuilen

In samenwerking met Gapstars - Remote teams bouwen in het buitenland kan een aantrekkelijke optie zijn om kosten te besparen en toegang te krijgen tot IT-talenten over de hele wereld. Maar voordat je een remote strategie omarmt, moet je je bewust zijn van de valkuilen van werken met teams op afstand. We hebben de 6 belangrijkste op een rij gezet.

samenwerken remote team

Nederland telt ongeveer 580.000 werkzame mensen in IT-functies, maar ze zijn over het algemeen behoorlijk honkvast. Die krapte resulteert in een omzetstagnatie, zo blijkt uit onderzoek van Linden-IT. Zo is bijna een kwart (23 procent) van de bedrijven de afgelopen twee jaar minder hard gegroeid door een gebrek aan IT-medewerkers.

Met financiële gevolgen van dien: 20 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun organisatie in diezelfde periode minder winst heeft behaald door een tekort aan IT-talent. Wanneer het talent niet in eigen land beschikbaar is, vormen nearshore of offshore teams een passend antwoord op de grote schaarste aan IT-talent. Maar voor welke valkuilen moet je opletten?

 1. Niet genoeg aandacht voor werving

Wanneer je aan een team wilt bouwen in het buitenland, is een integrale aanpak de eerste stap, ziet Hugo Hemmen, ceo bij Gapstars, specialist op het gebied van het bouwen, onderhouden en ontwikkelen van remote IT-teams. ‘Begin met het aanwijzen van een hiring manager, die verantwoordelijk is voor het coördineren van het wervingsproces en het vormgeven van de juiste aanpak. Investeer vervolgens genoeg tijd en aandacht in het vormgeven van een duidelijke strategie voordat je begint met werven.’

Die strategie omvat het vaststellen van de criteria en richtlijnen voor de ideale kandidaten. ‘Het is belangrijk om zelf betrokken te zijn bij het selectieproces. Test de kandidaten persoonlijk en stel je eigen vragen om hun geschiktheid te beoordelen. Werk samen met wervingspartners en volg hun adviezen, maar zorg ervoor dat de uiteindelijke beslissingen overeenkomen met de eigen randvoorwaarden en kernwaarden van je organisatie.’

2. Gebrekkige communicatie

Slechte communicatie is één van de grootste valkuilen bij offshoring. Door de taalbarrière en culturele verschillen kan het lastig zijn om effectief te communiceren met je offshore team. Dit kan leiden tot misverstanden, vertragingen en nog vervelender: fouten. ‘Het succesvol managen van een remote team vereist voortdurende aandacht voor communicatie, betrokkenheid en de juiste strategische aanpak’, zegt Hemmen.

Gebruik daarom zowel synchrone als asynchrone communicatiemethoden. ‘Maak gebruik van videoconferenties, instant messaging en projectmanagementsoftware om in contact te blijven met je team. Zorg ervoor dat iedereen weet hoe, wanneer en waar te communiceren en plan regelmatig meetings om de voortgang te bespreken en problemen op te lossen.’

3. Geen oog voor tijdverschillen

Ook van groot belang: vergaderingen op tijden die voor álle teamleden werkbaar zijn. ‘Het plannen van bijeenkomsten op ongemakkelijke tijden voor bepaalde tijdzones moet worden vermeden om ervoor te zorgen dat alle teamleden even betrokken en productief kunnen zijn’, zegt Hemmen. ‘Daarnaast is het belangrijk om consistent te zijn in de opvolging van geplande overleggen en ervoor te zorgen dat iedereen op de hoogte blijft van de voortgang en eventuele veranderingen binnen het project.’

4. Te weinig betrokkenheid en ondersteuning

Doe je dat niet, dan volgt de volgende valkuil: remote teams worden te weinig betrokken bij de day-to-day. ‘Je moet één gevoel van eenheid creëren, ondanks de fysieke afstand’, zegt Hemmen. ‘Organiseer bijvoorbeeld online gezamenlijke kennissessies, demo’s en bedrijfsbrede presentaties.’

En vergeet ook het fysieke element niet, waarschuwt Hemmen. ‘Je hoeft niet iedere maand naar een nearshore of offshore locatie te vliegen. Maar fysieke bijeenkomsten, ook al zijn ze beperkt in frequentie, kunnen de teamcohesie verder versterken. Je bouwt zo aan een diepere connectie.’

Zorg ook dat je consequent bent in de ondersteuning voor je remote werknemers. ‘Bied trainingen en leermogelijkheden aan die hen helpen groeien en zich aan te passen aan nieuwe technologieën en methoden. Blijf investeren in je mensen, zowel als persoon als professional. Zorg voor de nodige ondersteuning, maar geef teamleden tegelijkertijd de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor hun resultaten.’

5. Geen kwaliteitsnormen óf controle

Of je nu een team van developers op afstand óf een inhouse team hebt werken aan softwareprogramma’s, websites, apps of applicaties, je moet ervoor zorgen dat alles voldoet aan de juiste kwaliteit. Lage kwaliteitsnormen vormen in ieder softwareproject een risico. Het kan leiden tot software met bugs, beveiligingsproblemen en compatibiliteitsproblemen.

Stel daarom strenge kwaliteitscontroleprotocollen op, zegt Hemmen. ‘Definieer duidelijke standaarden voor code, testen en documentatie. Gebruik code review tools om fouten in de code te vinden vóór deze wordt geproduceerd. Test je software grondig om bugs en problemen op te sporen.’

6. Te veel micromanagement

Kwaliteit is iets dat je hoog wilt houden, maar het leidt ook regelmatig tot de laatste valkuil: micromanagement. ‘Het draait om wederzijds vertrouwen’, ziet Hemmen. ‘Kies daarom voor een duidelijke structuur waarin je bepaalde leidinggevenden binnen het remote team aanwijst om de dagelijkse beslissingen te nemen. Dit voorkomt dat je alles continu moet controleren. Door deze aanpak krijgen teamleden op afstand een beter gevoel van eigenaarschap over hun werk, wat bevorderlijk is voor de werkcultuur.’