Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe insurtech-pionier Alicia Insurance sneller groeide met een remote team in Sri Lanka

In samenwerking met Gapstars - Nadat Alicia Insurance alsmaar nul op het rekest kreeg van Nederlandse developers, besloot het Rotterdamse insurtech-bedrijf buiten de grenzen te werven. Zo werd Destination Sri Lanka geboren, waar in de hoofdstad Colombo een offshore team werd samengesteld. 'Ik zie het als één geheel: onze Nederlandse en Sri Lankaanse teams zijn betrokken bij zowel de conceptfase als de uitvoering', zegt mede-oprichter Richard Arnold.

alicia insurance insurtech gapstars richard arnold

Alicia Insurance is ontstaan uit de fusie van expertise uit de verzekeringswereld en de techindustrie. Het bedrijf, opgericht door de tech-savvy Richard Arnold en verzekeringsexpert Marijn Moerman, biedt verzekeringsproducten aan via een gebruiksvriendelijk digitaal platform. ‘We brengen verzekeringen naar plekken waar mensen ze nodig hebben’, stelt Arnold. ‘Zoals een freelancer met diverse banen.’

Dat doet Alicia op een manier die past bij de moderne tijd. ‘We dichten een gat tussen nieuwe doelgroepen, bijvoorbeeld freelancers die verschillende beroepen uitoefenen. De verzekeringen worden geëmbed in de platforms die zzp’ers al gebruiken, zoals Knab, Temper en HeadFirst Group. Zo hoeven zzp’ers niet zelf op zoek naar verzekeringen en weten ze zeker dat ze goed verzekerd zijn.’

Snelle groei en uitdagingen

Sinds de oprichting in 2019 is Alicia Insurance hard gegroeid. Dankzij een solide startkapitaal kon het bedrijf een sterke basis leggen. ‘Dat is in de verzekeringsindustrie nog best lastig, maar we zijn snel gegroeid om het fundament te kunnen leggen’, vertelt Arnold. ‘Op dit moment is zowel het product als onze technologie schaalbaar. We zijn begonnen met núl en nu, drie jaar later, hebben we ruim boven de 100.000 verzekerden.’

Dat aantal gebruikers kwam niet zomaar aanwaaien. Zoals voor ieder techbedrijf geldt: technische expertise ligt niet voor het oprapen. ‘Ik heb in het verleden eerder platforms gebouwd, maar deed dat eigenlijk áltijd met een team dat op de fiets naar kantoor kon komen. We kwamen in 2020 dan ook direct in een soort dieptepunt in de war for talent terecht. Er was geen aanbod. Ik kreeg vrijwel niemand op bezoek voor een gesprek.’

Van plan B naar plan C

Zo ging Arnold met Alicia over naar plan B: nearshore. Oftewel: een team dat misschien niet op de fiets naar kantoor kon komen, maar in ieder geval in dezelfde tijdzone zou zitten. ‘Ik had contact met twee of drie agencies die dat konden verzorgen, maar kwam er al vrij snel achter dat ze daar exact dezelfde wervingsproblematiek hadden. Er waren geen mensen om het werk te doen.’

En zo werd plan C in stelling gebracht: offshore. ‘Dat wilde ik eigenlijk voorkomen, op basis van mijn eerdere ervaringen hiermee’, lacht Arnold. ‘Ik weet hoe ingewikkeld het is om verschillende tijdzones en culturen te managen. Achteraf heeft het geresulteerd in de beste techomgeving waarin ik óóit heb gewerkt.’

Developers werven in Sri Lanka

Het technische team van Alicia is verdeeld tussen Nederland en Sri Lanka. Die geografische spreiding werd gefinetuned door Gapstars, specialist op het gebied van het bouwen, onderhouden en ontwikkelen van remote IT-teams. ‘In eerste instantie hadden wij met een aantal partijen gesprekken gevoerd’, vertelt Arnold. ‘Met Gapstars kwamen we tot een verdiepingsslag en kregen we ook het nodige huiswerk mee om ons klaar te maken voor de geografische spreiding.’

Die samenwerking bleek dan ook een goede zet om het tekort aan lokaal talent te overbruggen. ‘Eén van de eerste stappen was het aanwijzen van een product owner’, zegt Arnold. ‘We zijn niet wild begonnen met het werven van developers. We hebben eerst veel tijd en aandacht besteed aan het vormgeven van de juiste aanpak.’

Na het identificeren van de product owner kwam de volgende stap: in Sri Lanka de juiste developers zoeken. ‘We hadden de ambitie om bij iedere kandidaat er zelf iets van te vinden’, zegt Arnold. ‘We hebben ze zelf getest en onze eigen vragen kunnen stellen. Gapstars heeft duidelijke richtlijnen voor het bepalen wat en wie er voor ons team nodig was. Om tot een succesvolle match te komen hebben wij hun adviezen opgevolgd, maar wel toetsend aan onze eigen randvoorwaarden en kernwaarden. Hierdoor paste onze nieuwe collega’s naadloos bij de organisatie en ons DNA.’

Geen onderscheid in teams

In tegenstelling tot eerdere ervaringen, waarbij er een scheiding was tussen bedenken en uitvoeren, werkt Alicia nu als één geheel. ‘Dit betekent dat zowel de Nederlandse als Sri Lankaanse teams betrokken zijn bij zowel de conceptfase als de uitvoering. De scrum-methodiek die we gebruiken, gebaseerd op korte cycli en tussenproducten, leent zich daar uitstekend voor. De opbouw van een team op afstand vraagt om een geïntegreerde aanpak.’

Teamcohesie is voor Arnold en Alicia een sleutelbegrip. ‘Je moet álle teamleden betrekken bij de missie en visie van het bedrijf. We organiseren gezamenlijke kennissessies, techdemo’s en bedrijfsbrede presentaties, die helpen om de verbondenheid te behouden. Welke missie en welke visie heb je? En wat is de rol van een developer om dat te verwezenlijken? Dat moet je blijven voeden, wat betekent dat je elkaar moet blijven zien.’

Drie keer per jaar naar Colombo

Arnold en product owner Vincent van Roon zitten dan ook ‘minimaal drie keer per jaar’ in het vliegtuig naar de hoofdstad, Colombo. ‘Dat speelt echt een cruciale rol in hoe het bedrijf functioneert’, zegt Arnold. ‘Dan kun je namelijk nóg meer de diepte in en connecties voorbij het werk maken. Je kunt niet zeggen dat je één team dichtbij hebt zitten in Rotterdam en één team ver weg hebt in Colombo.’

‘Je moet luisteren naar developers’, zegt Arnold. ‘In wezen maakt het niet uit of hij of zij in Sri Lanka of in Nederland werkt. Het mag gewoon geen saai en repetitief werk zijn. Je moet ze uitdagen, regelmatig andere doelen geven en met de nieuwste technologieën laten experimenteren. Het moet één team zijn, maar dat vergt wél tijd, aandacht én de juiste strategie.’

Arnold adviseert andere bedrijven met soortgelijke offshore strategieën dan ook om geen overleggen op de ‘randen van de dag in te plannen’. ‘Zoek naar momenten die voor beide tijdzones goed werken. Maar zorg dat je de geplande overleggen áltijd opvolgt. Je moet namelijk met elkaar blijven communiceren.’

Productiviteitsboost

Terwijl het aantal gebruikers flink toeneemt, zit meer dan de helft van de capaciteit van Alicia bij Gapstars in Sri Lanka. ‘Als we zouden doorgroeien, wil ik dat in dezelfde verhouding doorzetten’, zegt Arnold. ‘Ik vind het namelijk ideaal dat het een tijdzone is die een halve dag eerder begint. Dat betekent dat je op het moment dat je aan je ochtendkoffie zit, er al heel wat werk gedaan is. Het geeft je toch een soort productiviteitsboost, alsof je meer hebt kunnen doen.’