Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Maak kennis met de 5 finalisten van de EY Emerging Entrepreneur of the Year

In samenwerking met EY - De finalisten voor de EY Emerging Entrepreneur of the Year award zijn bekend. Even voorstellen: Bernadette Wijnings (Blanco), Milan Daniels (Otrium), Ohad Maiman (Kingfish Company), Loes Daniels (Experiencegift) en Anupam Nayak ( Eindhoven Medical Robotics).

Je leest nu: Maak kennis met de 5 finalisten van de EY Emerging Entrepreneur of the Year

EY organiseert alweer 25 jaar de verkiezing van de Entrepreneur Of The Year, waarin de meest inspirerende ondernemers van Nederland strijden in twee categorieën: Emerging (ondernemers met bedrijf jonger dan 10 jaar) en Entrepreneur Of the Year (de gevestigde marktleiders). In september vonden in Utrecht de pitchrondes plaats voor beide titels, op een zonovergoten dag die bruiste van ondernemerschap. De aftervideo vind je onderaan dit artikel, maar lees vooral eerst even verder.

Goede bekenden

Bij die ‘gevestigde’ orde kwamen in het verleden winnaars langs als Atilay Uslu (Coredon), Jan-Renier Swinkels (Bavaria) en Roland ‘Coolcat’ Kahn. Dit jaar zijn de kanshebbers op de titel Henri en JeannetteVeldsink (Veldsink Groep) Bing Go (Go-Tan) Nils Clement (Euro Caps) Stijn Nijhuis (Enreach) en Rob Hermans (Fletcher Hotels). Met name de Emerging-ondernemers waren altijd goede bekenden van MT/Sprout. Wat te denken van Paul Eggink, founder van Temper, die in 2019 de titel pakte, of Michiel Muller, die met Picnic inmiddels een unicorn drijft?

Zweten voor de jury

Op de pitchdag traden ook de genomineerden voor de titel Emerging Entrepreneur of the Year aan voor de 5 plekken in de finale. Voor de jury werd dat zweten: EY stelt elk jaar weer een top shortlist met kanshebbers samen. Nou kun je deze jury wel om een boodschap sturen: Charlie MacGregor (The Student Hotel), Janneke Niessen (CapitalT), Heleen van Oord (Peak Capital/Future Food Fund), Claudia Willemsen (Kleertjes.com), Frans Jonker (Ticketscript) en Rishi Kartaram (Jeffcommerce). Zij beoordelen de kandidaten op onder meer visie, passie, ondernemerschap, strategische richting, innovatie, waardecreatie en financiële prestaties.

Class of 21

De hardere criteria voor de emerging categorie zijn verder onder meer: het bedrijf moet drie jaar bestaan, ondernemer moet minimaal vijf procent aandelen hebben, van onbesproken gedrag zijn, een minimale omzet van drie miljoen euro draaien en/of substantieel funding (minimaal vijf miljoen euro) hebben opgehaald. Dat leidde voor de class of 21 tot het volgende lijstje:

Bedrijf Voornaam Achternaam Activiteit
Experiencegift Loes Daniels giftcards
RED Company Nanne de Ru vastgoedontwikkeling
Blanco Fintech Bernadette Wijnings vermogensbeheer
Otrium Milan Daniëls fashion outlet
Medical Robotics Anupam Nayak chirurgische robots
Ledstores Kemal Tas verlichting
MDV Europe Evelien de Vries business development
Proforto Rik Burgersdijk bedrijfskleding
Aix-en-Provence Eric Kurver wijn
Crisp Michiel Roodenburg online supermarkt
BridgeFund Julian van de Steeg online krediet
Kingfish Ohad Maiman kweekvis

Na een besloten Q&A-sessie met de jury en een pitch plus Q&A ten overstaan van het ondernemerspubliek had de jury voldoende gezien en gehoord om de vijf finalisten aan te wijzen. Maar EY houdt graag de spanning erin: op woensdag 13 oktober aanstaande wordt pas de winnaar bekendgemaakt, gelijk met de winnaar in de ‘hoofdcategorie’ Entrepreneur of the Year’.

We stellen hieronder de finalisten alvast aan je voor:

Anupam Nayak – Eindhoven Medical Robotics

Deze finalist heeft ontegenzeggelijk het meest indrukwekkende cv: ingenieur Anupam Nayak groeide op in India, volgde opleidingen aan Harvard en MIT Sloan maar werkte vanaf 1999 voor Philips Conductors in Nederland, waar ze meehielp aan de ontwikkeling van bluetooth en andere hightech. Later bracht die hightech haar ook binnen ziekenhuizen.

Nayak was al actief met fondsenwerven voor operaties die blind- en doofheid bij jonge kinderen voorkomen of genezen. In 2018 telde ze 1 en 1 bij elkaar op: ze startte ze Eindhoven Medical Robotics, gespecialiseerd in chirurgische robotica: systemen die chirurgen beeldgestuurde mechanische handen geven om complexe operaties uit te voeren. Hiermee worden operaties veiliger en betrouwbaarder, verbeteren herstelkansen en perspectief voor patiënten, wordt de chirurg minder belast en stijgt de workflow van ziekenhuizen.

‘Het gaat erom iets achter te laten. Ik ben ingenieur, en mijn hele leven bezig met het naar de markt brengen van techologie.  Technologie kan echt het verschil maken, we maken van chirurgen superchirurgen. Zo geven we elk kind meer dan 80 jaar extra kwaliteit van leven. Maar dit is deep tech, en dan ook nog medtech, dat vergt veel tijd om dit uit te bouwen tot een leidend bedrijf in onze markt.’

Milan Daniels – Otrium

Milan Daniels kennen we allemaal als medeoprichter van Otrium, de fashion outlet waarvoor hij en zijn compagnon Max Kleinsma afgelopen maart nog 120 miljoen dollar ophaalden. Otrium ontstond toen Daniels een online sweatermerk Breaking Rocks dreef en omhoog zat met onverkochte voorraden. Waar laat je die? Precies: grote merken kunnen daar nu via Otrium – gecontroleerd – vanaf.

De fashionoutlet heeft inmiddels 300 designermerken in de aanbieding, en heeft een duurzame missie doordat het ervoor zorgt dat de (over)productie van de industrie ook echt gedragen wordt. De markt van onverkochte voorraad in de mode-industrie is 400 miljard euro per jaar en zal blijven groeien, Daniels wil met data en inzichten de merken helpen hun aanbod beter af te stemmen op de vraag.

‘Ik vind het tofste aan ondernemen dat je met een team aan een heel groot doel kunt werken. Voor ons is dat: zorgen dat elk stuk kleding dat wordt geproduceerd, ook gedragen wordt. We zijn niet zo erg bezig met of we een unicorn zijn. Groeifinanciering is voor ons een middel tot een doel.’

Ohad Maiman – Kingfish Company

De Israëliër Ohad Maiman stuitte in Nederland op een viskwekerij die wat hem betreft de toekomst kan worden: in Zeeland is na jaren onderzoek en ontwikkeling de zoutwatervis Dutch Yellowtail gereed om de wereld te veroveren, als alternatief voor onder meer tonijn. Minstens zo belangrijk is de manier waarop de vis wordt gekweekt: met een slim en duurzaam filtratiesysteem dat zo weinig mogelijk energie en water gebruikt.

Maiman stuurt als ex-militair Kingfish Company aan met een enorme focus en gedrevenheid, die inmiddels hebben geleid tot flinke investeringen en een Amerikaanse ‘fabriek’ in aanbouw. “If we can control a submarine then we can control a life support system for fish as well,” vindt hij. Kingfish Company levert in heel Europa aan retailers en chefs. ‘Ik wil het bedrijf tot zijn volledige potentie uitbouwen. Het was een worsteling om het systeem werkend te krijgen, het opschalen ervan is veel gaver en misschien iets minder stressvol.’

Loes Daniels – ExperienceGift

Loes Daniels werkte jaren als consultant, voordat ze in 2014 overstapte naar de wereld van ondernemers, met HotelGift: cadeaukaarten voor overnachtingen. Het idee daarvoor was ontstaan, toen ze iemand een hotelovernachting cadeau wilde geven en dat niet zomaar bleek te kunnen. Nadat ze uitbreidde met Flightgift (2017) en Activitygift (2019) staat er met de naam Experiencegift een aanbieder van cadeaucheques voor unieke ervaringen die goed schaalbaar bleek. Experiencegift opereert met een bescheiden team wereldwijd in 50 landen, met de grootste markten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië.

Daniels wil doorgroeien naar 100 miljoen euro omzet, maar de coronacrisis zorgde er wel voor dat dat doel later – 2 jaar vanaf nu – in zicht zal komen. Want ook dat is ondernemerschap: snoeien in de kosten  als de omzet wegvalt door zo’n mondiale klap, inclusief het afscheid nemen van mensen. ‘Het was eerst alle hens aan dek voor onze klantenservice doordat vluchten werden geannuleerd of mensen zelf niet meer naar een hotel durfden. Maar we zijn er doorheen gekomen en nu gaat het weer goed.’

Uiteindelijk wordt Daniels het meest blij van successen behalen, en de samenwerking met haar team. ‘Ik ben iemand die groot denkt, en ook het team uitdaagt: kunnen we niet harder, sneller beter? Maar ik droom niet alleen, ik kan het ook goed vertalen naar acties’, zegt Daniels over zichzelf als ondernemer. ‘Ik hou het hoofd ook koel: dit is nu de situatie, maak je niet teveel zorgen, focus je en dan komt het goed. Voor mij is ondernemen echt de mooiste ervaring van mijn leven tot nu toe.’

Bernadette Wijnings – Blanco Fintech


Strategieconsultant Bernadette Wijnings had al twee adviesbureaus (Het Strategiekantoor, Het Recruitingkantoor) opgericht en verschillende advies- en interimklussen gedaan bij (fin)techbedrijven voordat ze in 2015 samen met Joost Walgemoed Blanco Fintech oprichtte. Dat is een SaaS-platform dat als one-stop-shop vermogensbeheerders ‘aan de achterkant’ ontzorgt en inmiddels marktleider claimt te zijn in Nederland. Denk aan het al langer bestaande cloudbankingplatform Ohpen, maar dan veel breder opgezet.

Met 140 klanten in zes landen zit bij Blanco de groei er lekker in, ondanks (waarschijnlijk eerder dankzij) corona ging de omzet ook in 2020 ruimschoots drie keer over de kop. Mede dankzij kapitaal van vc’s – tot nu toe is ongeveer 10 miljoen opgehaald – kan Wijnings ook doorgroeien via acquisities. De ‘super daadkrachtige en gedreven’ ondernemer is overigens co-ceo naast haar compagnon Walgemoed, die net als zij ooit werkte voor Binckbank. ‘Ik word blij van resultaten, van groei creëren, van goed gesprekken met klanten en investeerders.’

‘Tijdens corona kon ik voor het eerst mijn scenarioplanning-skills loslaten op een echte situatie, in plaats van een theoretische. Maar uiteindelijk heeft het ons veel goed gedaan: een vrij conservatieve markt ging ineens over tot online sales. Het is wel lastig om je mensen bij elkaar te houden met deze afstand: we hadden 3 dagen voor de lockdowns een bedrijf gekocht, dus de mooie integratieplannen konden de prullenbak in.’

Geniet even na van de jurydag met deze aftermovie:

Lees ook:

Van berichtenservice voor disco’s tot internationaal techbedrijf

De CEO van CM.com verdiepte zich in het coronavirus en zorgde ervoor dat zijn mensen niets tekortkwamen. Intussen groeit het bedrijf gestaag door. ‘Het is niet gemakkelijk, maar je moet het lef hebben steeds betere mensen aan te nemen dan jezelf.’

Lees meer

Hoe Ticketswap omgaat met hun grootste crisis ooit

Van alles naar niets in een paar weken tijd. Ticketswap gebruikt een festival- en concert loos seizoen om zich op technologisch gebied klaar te maken voor de toekomst.

Lees meer
/