Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Deze fashion-ondernemers groeien dwars door coronacrisis heen

In samenwerking met EY - De branche waarin ze beiden al jaren opereren, is hard geraakt door de coronacrisis. Toch zien Monique Maissan van Waste2Wear en Claudia Willemsen, bekend van Kleertjes.com en HippeKippe, de toekomst van hun modemerken rooskleurig tegemoet.

Je leest nu: Deze fashion-ondernemers groeien dwars door coronacrisis heen

Zeg je Claudia Willemsen, dan denk je aan Kleertjes.com. Het bedrijf dat ze in 2003 op haar zolderkamer startte en in de jaren erna wist uit te bouwen tot online mode-imperium voor spruiten van 0 tot 16 jaar. Ze bezit nog steeds 1/3 van de aandelen. De meeste tijd steekt ze tegenwoordig echter in het coachen van andere ondernemers én een nieuw online merk voor dames, HippeKippe.nl.

Monique Maissan is hier in Nederland iets minder bekend. Met Waste2Wear pioniert ze met de productie en verkoop van circulair textiel: kleding, tassen, meubel stoffen en gordijnen,  gemaakt van gerecycled plastic flessen en tegenwoordig zelfs ook van binnenkanten van koelkasten, wasmachines en etensbakjes. Haar uitvalsbasis? Shanghai, dichtbij de productielijnen. Ze verkoopt de Waste2Wear-producten aan steeds meer bekende spelers in de modebranche zoals Oilily, Claudia Sträter, Fabienne Chapot, O’Neill en Joolz.

Wat merken jullie van de coronacrisis?

Maissan: “Veel, al kent het verhaal meerdere kanten. Enerzijds kregen we te maken met klanten die orders cancelden, uitstelden of in sommige gevallen zelfs schaamteloos voor de helft betaalden. Dat heeft een enorme impact op onze cashflow. De andere kant is dat we een deel van onze productiecapaciteit hebben kunnen inzetten om mondkapjes te maken. Onze kwaliteitsdienst heeft zelfs een aantal regeringen kunnen helpen met advies over het volgen van de juiste procedures. Daarnaast ziet de toekomst er geweldig uit, omdat steeds meer merken nu echt beseffen dat je een duurzaam verhaal nodig hebt. Wij hebben hier al meer dan 10 jaar ervaring in en dus komen ze nu naar ons.”

Willemsen: “Kleertjes is de afgelopen maanden gigantisch boven budget gegroeid. Dat is ook wel logisch als je bedenkt dat veel mensen de winkelstraten een poosje hebben gemeden. HippeKippe groeide ook, maar minder hard. Als er geld moet worden uitgegeven, dan gaan de kinderen toch voor.”

Zie jij ook dat duurzaamheid een prominentere rol gaat spelen in jullie branche?

Willemsen: “Absoluut. Zo hebben we bijvoorbeeld een leverancier die de hele levensduur van een kledingstuk in kaart heeft gebracht, van productielijn tot en met het moment waarop het in de afvalbak belandt. Als klant zie je precies hoeveel CO2-uitstoot daarmee gemoeid is. Het is onze taak als B2C-speler om de communicatie over deze kleding op gang te brengen, zodat mensen bewuster gaan shoppen.”

Maissan: “Het berekenen van het water- en energieverbruik plus de CO2-impact doen wij al jarenlang, met behulp van blockchain. Een goed verhaal, vinden veel mensen, maar altijd is er dan die discussie over de kostprijs. Nu we hard groeien, gaat die gelukkig snel naar beneden. Schaal is alles voor recycling.”

Hoe belangrijk is het om in deze onzekere tijden contact te onderhouden met andere ondernemers?

Willemsen: “Ik heb daar veel aan en zoek dat contact ook bewust op, onder meer via het netwerk van EY. Het zijn met name de gesprekken met ondernemers uit je eigen branche die waardevol blijken, omdat zij precies begrijpen met welke uitdagingen je zit.”

Maissan: “Mijn netwerk is vooral internationaal. Zo heb ik eens per maand contact met een groep ondernemers waar iedereen dan zijn of haar learnings deelt. Verder heb ik veel profijt gehad aan Scaling Up, het boek van Verne Harnish dat laat zien hoe je aan de hand van een aantal duidelijke regels de groei van je bedrijf kunt organiseren.”

Als ondernemer hebben jullie allebei al flink wat meters op de teller. Voor welke fout wil je andere ondernemers behoeden?

Willemsen: “Choose your battles, zou ik willen zeggen. Ik ben ooit de strijd aangegaan met een groot merk dat één van mijn andere bedrijven had gedagvaard, wegens het zogenaamd schenden van merkrecht. Ik won weliswaar het juridisch gevecht, maar stond uiteindelijk met lege handen. Het bedrijf had twee jaar stil gestaan en ik was twee ton kwijt aan advocaatkosten. Ze hebben dat project gewoon kapot gemaakt.”

Maissan: “Ik heb iets soortgelijks meegemaakt in China, waar ik zelf een leverancier dagvaardde die de boel had belazerd. De rechter gaf ons weliswaar gelijk, maar geld kregen we niet. Dat hadden ze in de tussentijd handig weggesluisd. Dit soort trajecten kosten zoveel negatieve energie, dat ik er mijn vingers niet meer aan wil branden. Een tweede tip: geef medewerkers vertrouwen, maar ook weer niet té lang het voordeel van de twijfel. Ik heb veel kansen en geld verloren door verkeerde mensen op belangrijke posities te lang hun gang te laten gang. Dat doe ik nu niet meer.”

Voor veel fashion-retailers zijn het moeilijke tijden. Welk advies wil je ze meegeven?

Maissan: “Verkoop in je winkel niet alleen kleding, verkoop vooral een lifestyle. Neem een merk als Brandy Melville. Zo geweldig is die kleding niet, maar de generatie van mijn 18-jarige dochter loopt ermee weg. Ze vertellen met name via social media een verhaal dat aanslaat en dat is iets waar veel winkeliers een voorbeeld aan kunnen nemen.”

Willemsen: “Daar ben ik het helemaal mee eens. In een fysieke winkel kun je iets creëren dat je online nooit voor elkaar krijgt: een bijzondere ervaring. Een winkelketen dat dit bijvoorbeeld goed voor elkaar heeft is Only for Men. Daar is het shoppen een feestje.”

EY
Het artikel is een productie van MT/Sprout in samenwerking met EY – Entrepreneur Of The Year.

Lees ook:

Hoe Ticketswap omgaat met hun grootste crisis ooit

Van alles naar niets in een paar weken tijd. Ticketswap gebruikt een festival- en concert loos seizoen om zich op technologisch gebied klaar te maken voor de toekomst.

Lees meer

Van berichtenservice voor disco’s tot internationaal techbedrijf

De CEO van CM.com verdiepte zich in het coronavirus en zorgde ervoor dat zijn mensen niets tekortkwamen. Intussen groeit het bedrijf gestaag door. ‘Het is niet gemakkelijk, maar je moet het lef hebben steeds betere mensen aan te nemen dan jezelf.’

Lees meer
/