Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo trek je meer traffic naar je webwinkel

Je hebt een prachtig product, een indrukwekkende webshop en voldoende voorraad om een fijne omzet te kunnen draaien. Dus kom maar op met de klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat zij jouw winkel weten te vinden? En, belangrijker nog, er ook aankopen doen? Stel je zelf de zeven onderstaande vragen en trek meer relevante traffic.

1. Ken je klant

Natuurlijk wil je graag veel bezoekers, maar dan wel bezoekers die geïnteresseerd zijn in jouw producten. Geen ongedefinieerde massa dus. Verder is het goed om te weten wat die bezoekers in jouw webwinkel doen. Hoe lang blijven ze en wat bekijken ze? Met Google Analytics of ClickTale krijg je inzicht in het gedrag van je bezoekers.

2. Wees goed vindbaar

Als je winkel eenmaal online is, wil je gevonden worden. Maar hoe scoor je hoog in de zoekmachine van Google? Met andere woorden, hoe zorg je voor een optimale SEO? De (geheime) selectiecriteria van Google zijn nauwelijks te achterhalen en veranderen regelmatig. Wel bekend is dat unieke afbeeldingen van jouw producten en relevante titels hoog scoren. Google kijkt ook naar het gemak voor de bezoekers.

Zorg voor een goed leesbare, informatieve en originele tekst en probeer er niet te veel SEO-termen in te stoppen. Het maakt je tekst ontoegankelijk en bovendien prikt Google daar zo doorheen.

Met Google Webmaster Tools kom je erachter hoe vindbaar jouw website is op Google. En als je meer over SEO-trucs wilt weten, besteed dan eens wat tijd op internet; daar vind je volop tips en workshops die je verder kunnen helpen.

3. Werk aan je naamsbekendheid

Voor een startende webwinkelier is het opbouwen van naamsbekendheid van groot belang. Als je iets kunt investeren, denk dan aan adverteren via Google AdWords, AdMarkts of Facebook Ads. Ben je al wat langer bezig, maak dan gebruik van affiliate campagnes; jij adverteert op (partner-)websites en in ruil daarvoor krijgen zij een percentage van de omzet als ze via hun website jouw producten verkopen.

Je kunt je webshop ook aanmelden bij zoekmachines en vergelijkingssites zoals Marktplaats.nl, Beslist.nl, Vergelijk.nl, Shopwiki.nl, Yahoo.com, Bing.com en Kieskeurig.nl. Zeker als je een prijsvechter bent, kunnen ze de verkoop verhogen. En maak serieus werk van sociale media. Zet minimaal een keer per week een bericht op Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Twitter of YouTube.

Met Hootsuite kun je jouw sociale media plannen en beheren. Bezoek ook discussiefora die een link hebben met jouw producten. Expliciet reclame maken mag hier niet, maar je kunt je wel met een intelligente opmerking in de discussie mengen. In je handtekening kun je wellicht een link naar jouw webshop verwerken.

4. Zoek ook offline naar klanten

Zorg dat je je klant bereikt waar hij is. Iedereen is ook weleens offline en is daar te bereiken via folders, flyers, stickers of QR-codes. Een flyer met de boodschap: ‘wie onze website bezoekt, krijgt een cadeautje’, werkt vaak goed.

5. Zo houd je je klanten vast

De vaste klant is de beste klant. Hij durft meer uit te geven en zorgt voor vaste omzet. Beloon hem daarom voor zijn trouw. Handel zijn bestellingen met de grootste zorg af en stuur hem regelmatig persoonlijke aanbiedingen. Verzamel reviews van vaste klanten en deel ze met nieuwe of potentiële klanten. Wat helpt om het vertrouwen van nieuwe klanten te winnen: een keurmerk op je website zoals Webshop Keurmerk of Thuiswinkel Waarborg.

6. Kies tussen meer bezoek of hogere omzet

Een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is wat je de hoogste prioriteit geeft; het trekken van meer bezoekers of het verhogen van de conversie (het percentage bezoekers dat daadwerkelijk iets koopt)? De meeste webshopeigenaren zetten in op meer bezoekers en hogere vindbaarheid bij Google.

Maar wat heb je daaraan als die bezoekers vervolgens niets kopen? Dan is het raadzaam in te zetten op de verhoging van de conversie.  Aan jouw conversie valt af te lezen of het product goed ligt bij je doelgroep, of het prijsniveau in orde is en hoe gemakkelijk een bezoeker het product kan bestellen.

7. Wat is een goede conversie?

Je conversieratio bereken je zo: deel het aantal verkopen door het aantal bezoekers en vermenigvuldig dit met honderd. Kom je uit op tussen de 2 en 5, dan zit je goed en kun je je energie steken in trekken van meer bezoekers. Meer bezoekers bij een gelijkblijvende conversie betekent verhoging van de omzet. Kom je niet boven de 1 procent, dan is het zaak om extra aandacht te besteden aan de conversie.