Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo denkt Facebook over je bedrijfsberichten

Waarom ziet niet iedereen de berichten die jij op je Facebook-pagina plaatst? Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw berichten wel verschijnen bij de mensen die jij wilt bereiken? Weten en begrijpen hoe Facebook ‘denkt’, brengt je al een stuk verder.

Wereldwijd 1,7 miljard mensen, 60 miljoen bedrijven, in Nederland 9,6 miljoen mensen. Facebook is alleen al door het aantal gebruikers een interessant medium voor elke marketingcampagne. Maar er zit wel een aantal haken en ogen aan dit ‘kanaal’.  Als je een nieuw bericht op je zogenaamde fanpage post, valt direct op dat het lang niet iedereen bereikt die jou volgt. Facebook bemoeit zich intensief met wat (wel of juist niet) zichtbaar wordt op de tijdlijn van gebruikers. Noodzakelijk, vindt het bedrijf, omdat het aantal berichten dat gepost wordt enorm is. Met uitgebreide algoritmes wordt aan de hand van duizenden factoren bepaald hoe een bericht wordt verspreid. 

Betrokkenheid van volgers is het doel

Een zeer belangrijke factor is het zogenoemde engagement van je volgers. Hoe reageren zij op jouw berichten? Hoe lang bekijken ze die voor ze wegklikken? Liken of delen ze je content? Reageren ze erop? Scoort een bericht goed op dit soort factoren, dan zullen de betrokken mensen vaker berichten van jou op hun tijdlijn zien. De kwaliteit van je content, net als regelmaat en interactie, zijn dus heel belangrijk. 

Origineel en persoonlijk wordt beloond

Facebook wil zelf ook de betrokkenheid van mensen optimaliseren. Daarom geven de algoritmes voorrang aan originele berichten, eigen content en nieuwswaardigheid op het gebied van tekst en beeld. Geen stockfoto’s dus, en liefst videofragmenten. Filmpjes scoren altijd goed. En hoe persoonlijker de inhoud van je boodschap, hoe beter. Interactie wordt beloond. Zorg er ook voor dat de content overal en altijd te volgen is. Ondertiteling van je filmpjes werkt goed, een responsive opmaak voor zowel tablets als smartphones is essentieel.

Het einde van de ‘Like, deel en win-acties’ 

Met de laatste aanpassingen van zijn algoritmes heeft Facebook ook een rem gezet op het lukraak verzamelen van likes. Specifieke ‘like, deel en win’-berichten worden tegenwoordig zelfs actief geweerd. Waarom? Omdat ze geen relevante content bevatten en geen volgers opleveren die echt geïnteresseerd zijn. Hetzelfde geldt voor de zogenoemde clickbaits, berichten die in de kop iets waanzinnigs beloven (“deze vrouw geeft een dakloze een hand en wat er dan gebeurt houd je niet voor mogelijk”), maar vervolgens slechts reclame bevatten. De kans dat je branded content op een organische manier je volgers bereikt wordt geschat op 2 tot 3 procent. Dat is dus niet groot. 

Adverteren is een weg om jouw doel te bereiken

Wil je toch een grote groep mensen bereiken en niet alleen je betrokken, trouwe volgers? Dat kan door te adverteren. Uiteraard wil Facebook ook gewoon geld verdienen. Maar ook jou kan het zeker veel opleveren. Er zijn veel mogelijkheden, voor campagnes op maat en voor elk budget. Bedenk van tevoren wel goed wat je doel is. Waarom wil je deze volgers? Waarom is het belangrijk met hen in contact te treden? En wie wil je specifiek bereiken? Het positieve is dat je op Facebook heel gericht doelgroepen kunt benaderen. Als je een bericht aanmaakt en op de ‘promoot’-knop klikt, krijg je vragen over je doelgroep en budget. Voor een paar euro per bericht zijn er al mogelijkheden. Hoe meer mensen je wilt bereiken en hoe specifieker je ze selecteert, hoe meer je uiteraard betaalt.