Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wie niet rijk is moet creatief zijn

Een goede reclamecampagne hoeft niet duur te zijn. Wie mensen weet te verrassen of aan het denken zet, weet zich verzekerd van aandacht.

“Duurder is zeker niet altijd beter”, zegt Cees Wijnnobel, directeur van VEA, de vereniging van communicatieadviesbureaus in Nederland. “Veel meer dan je budget gaat het om een creatief idee en hoe je dat brengt. Dat geldt voor iedereen, van de kleine zelfstandige tot de multinational. En van een reclame in het lokale sufferdje tot de meest gelikte tv-campagne.”

Hij noemt als voorbeeld de slager bij hem in het dorp, die als een van de eersten vlees van het Japanse Wagyu-rund verkocht. “Hij startte een discussie op Facebook over dit gemasseerde, Japanse vlees, vertelde hoe bijzonder het is, hoe mals en hoe lekker het smaakt. De nieuwsgierigheid werd gewekt, en veel mensen wilden dat Wagyu vlees graag zelf een keer proberen. Hij gaat creatief om met zijn producten en met de manier waarop hij die onder de aandacht brengt.”

Geen Paul Verhoeven nodig

Bij dit soort acties is het belangrijk dat je weet waar je publiek uithangt. Als je je doelgroep kent, weet je waar je potentiële klanten kunt bereiken en dus ook welk middel je daarvoor in moet zetten. Zo blijf je snel en efficiënt en bespaar je kosten. “Lukraak dure campagnes de wereld in slingeren is echt zonde van het geld,” stelt Wijnnobel. “Investeren in het in kaart brengen van je doelgroep loont vaak meer.”

De slager van Wijnnobel kan het zelf, zijn doelgroep is duidelijk en hij vindt het leuk om op het gebied van reclame van alles uit te proberen en zelf te doen. Dat heeft niet iedereen in huis. “Huur in dat geval iemand in, die vooral creatief is en jouw dienst of product kan vertalen in een verrassende boodschap”, raadt Wijnnobel aan.

“Ook hiervoor geldt: dat hoeft niet per se bij een duur bureau. Blijf vooral dicht bij huis. Wil je als mkb’er een mooi filmpje, dan heb je echt geen Paul Verhoeven meer nodig. Met de huidige technieken kun je ook met een klein budget al een eind komen. Er zijn talloze kleine ondernemers die zich hierin hebben bekwaamd.”

Innovatieve Rembrandt

Dat een goede reclame niet duur hoeft te zijn, bewijst ook de The Next Rembrandt, een campagne van ING, waarbij iedereen op de computer een nieuwe Rembrandt kan creëren. “Het project is gebaseerd op een algoritme en ING heeft geïnvesteerd in de ontwikkeling van de software. Maar dat was het dan ook,” weet Wijnnobel. “Het programma is zo interessant en leuk dat het door veel media werd opgepikt en geen reclame meer nodig had.”

Het idee is creatief en slim en sluit haarfijn aan op het doel: ING wil te boek staan als innovatief, en daarbij is de bank sponsor van het Rijksmuseum, wat zij ook onder de aandacht wilde brengen.”
ING is natuurlijk een grote speler, maar volgens Wijnnobel kan elke bedrijf, groot of klein, iets dergelijks doen. “Als het maar klopt, grappig, ontroerend of interessant is, dan werkt het op elk niveau.”

Wat kost dat?

De kosten van reclame hangen van veel factoren af, zoals de vorm, het medium, de oplage, zendtijd, et cetera. Om toch een idee te krijgen, geven we een paar voorbeelden. En bedenk: onderhandelen is altijd een optie!

Emailmarketing: Een e-mailcampagne waarbij je 1 standaard nieuwsbrief per maand verzendt aan tussen de 2000 en 5000 adressen, kost voor één jaar gemiddeld 595 euro. Een responsive mail kost 795 euro. Op www.mailcamp.nl/prijzen/e-mailmarketing-aanbieders-vergelijken/ kun je prijzen vergelijken tussen verschillende e-mailmarketingaanbieders.

Online video: Een hard groeiende marketingmiddel, waarbij tarieven worden bepaald door verschillende factoren, zoals het in-huis maken of uitbesteden, de wensen die je hebt, de kwaliteit die je verlangt, schaalgrootte, de verhouding opnames/montage, de benodigde apparatuur, de omvang van de crew en uiteraard hoeveel tijd het geheel kost. Je kunt het zo duur maken als je wilt, maar vanaf 800 euro heb je ook al een behoorlijk filmpje.

Bannering: Meestal betaal je per 1000 vertoningen (impressies), de prijs is afhankelijk van de grootte van je banner, de plaats in de content, het medium dat je kiest, het aantal bezoekers en het aantal pageviews. Hoe groter het bereik of hoe specifieker het bereik, hoe hoger de kosten. De prijzen variëren daardoor enorm, van een tientje tot honderden euro’s. Op www.bannerprijzen.nl kun je een banner-mediaplan maken en wordt direct berekend wat de kosten zijn. Een redelijke bannercampagne begint bij zo’n 500 euro.

Op Google Adwords betaal je per klik; hoe meer kliks, hoe groter je bereik.

Tijdschriften tellen per pagina; van rond de € 1.000 tot soms wel € 10.000. De prijs hangt van de plaats in het tijdschrift en de oplage ervan.

Outdoor Advertising begint bij ongeveer € 2.000 voor mobiele billboards op voertuigen tot € 8.000 per maand voor grote billboardreclame in drukke winkelstraten of langs de weg.

De kosten van radioreclames liggen bij een slot van 25 seconden tussen de € 250 en € 1000 per week, afhankelijk van de frequentie, het aantal luisteraars, het tijdvak en de lengte van advertentie.

Tv-reclame is verreweg het duurst. Je bent al gauw tienduizenden euro’s kwijt, op populaire tijdstippen en rondom populaire programma’s nog veel meer. En daar zitten de kosten van het maken van een goede commercial nog niet bij.

(met dank aan Adverteerdirect.nl)