Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Webinars: dit zijn de 7 meest gemaakte fouten

Een webinar is een effectieve manier om je klanten iets van waarde te geven, je content onder de aandacht te brengen, nieuwe leads te genereren en direct in contact te komen met je doelgroep. Maar je kunt de plank ook behoorlijk misslaan. Dit zijn de meest gemaakte fouten.

1. Haperende techniek

Je presentatie kan qua format en inhoud nog zo goed zijn, je webinar gaat de mist in als je niet over de juiste software en hardware beschikt om die te ondersteunen. Als je tegelijkertijd geluid en beeld wilt streamen en chats en polls gebruiken voor interactie met je doelgroep, dan heb je relevante technische ondersteuning en een stabiele internetverbinding absoluut nodig. 

2. Je vergeet je publiek

Een webinar presenteren is iets anders dan een live presentatie houden. Je kijkt je publiek niet aan, maar ziet alleen een beeldscherm. Toch moet je inspelen op de reacties van je luisteraars die bijvoorbeeld via de chat binnenkomen. Veel meer nog dan bij een live presentatie moet je je toehoorders ook visueel prikkelen en een dialoog kunnen aangaan met je publiek. Een goede spreker is dus niet per definitie ook een goede online presentator.

3. Saai onderwerp

Hoewel sommige onderwerpen ongetwijfeld belangrijk zijn om kennis van te nemen, en jij er zelf misschien door gefascineerd bent, luistert het nauw hoe je dat onderwerp aankondigt. Prikkel je doelgroep met een pakkende titel. Het gebeurt regelmatig dat mensen niet eens beginnen aan een webinar omdat het onderwerp hen doet gapen, terwijl het wel degelijk boeiende materie is.

4. Geen marketing

De uitnodiging voor het webinar is verstuurd naar de doelgroep, dus jij kunt je puur richten op de inhoud? Niet dus. Ondersteunende contentmarketing in blogs, nieuwsbrieven en whitepapers is van belang om de aandacht en interesse van mensen te trekken. Herinneringen sturen en banners met een aankondiging op je website plaatsen zijn absoluut geen overbodige luxe.

5. Onvoldoende voorbereiding

Ook als je een expert bent in je vak, van de hoed en de rand weet, en goed online kunt presenteren, is het essentieel dat je je gedegen voorbereidt. Net als een goede speech schud je een goed webinar echt niet zomaar uit je mouw. Wat is je doel? Wat ga je vertellen en op welke manier? Welke visuals pas je toe? Komen er ook anderen aan het woord? Hoe lang duurt het? Wat vraag je van je publiek?  Hoe breng je de materie leuk en begrijpelijk over? En werkt de techniek goed? Oefenen en testen, ook als je het al vaker hebt gedaan, zijn sleutelwoorden.

6. Zelfoverschatting

Tijdens een webinar gebeurt er van alles tegelijk. Als presentator moet je je verhaal houden, je visuals mee laten lopen en op je publiek reageren. Soms komen er veel vragen tegelijk binnen die je wilt en moet beantwoorden. Ook vragen over de techniek. Doe het niet alleen, is ons devies. Zorg voor minimaal één moderator die de technische ondersteuning doet en het directe contact met je publiek onderhoudt. Zo kun jij je helemaal op je verhaal focussen.

7. Geen follow-up

Iedereen heeft geboeid gekeken en geluisterd naar jouw verhaal. En dan? Gaan ze weer over tot de orde van de dag. Wat een gemiste kans! Het slot van je presentatie is bij uitstek een moment voor een call-to-action. Bied de mogelijkheid om vragen te stellen, vraag je publiek om een korte survey in te vullen over het webinar. Dat geeft veel inzicht in wat wel en niet goed is overgekomen. Kondig alvast je volgende webinar aan en laat weten waar ze zich kunnen inschrijven. Bied de mogelijkheid een van je producten eenvoudig en eventueel met korting aan te schaffen.

Een succesvolle webinar organiseren is dus niet zo simpel. Maar laat je er vooral niet van weerhouden deze vorm van contentmarketing in te zetten. Bereid je goed voor en investeer erin, want als je het goed aanpakt, kan een webinar je zeker veel opleveren.