Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verbeter je vindbaarheid met deze (bijna allemaal) gratis tools

Wil jij ook dat je website beter wordt gevonden? Begin dan met het verbeteren van je SEO (Search Engine Optimalization). Dat kan een flinke klus zijn. Maar gelukkig zijn er tal van tools (bijna allemaal gratis) die je daarbij kunnen helpen.

1. Doe een content audit

De eerste stap in het verbeteren van je vindbaarheid op het world-wide-web is het in kaart brengen van wat er eigenlijk op je website staat. Welke content is er al en wat is de kwaliteit ervan? Met een content audit, een gedegen expert review, krijg je inzicht in de gehele inhoud van je website, van tekst en beeld tot scripts en meta data.

Een goede tool daarvoor is Screaming Frog SEO Spider. Tot 500 URL’s is deze gratis. Voor een grote website heb je een licentie nodig. Deze kost 173 euro per jaar, maar is de investering zeker waard. Een alternatief is het gratis Quick Sprout. Daarmee analyseer je hoe je SEO er voor staat en je vindt er veel tips om die – per pagina – te verbeteren.

2. Verbeter je keywords

Heb je inzicht in welke content je hebt, dan kun je deze gaan structureren en verbeteren. Een manier om dat te doen is door de keywords te bepalen die je doelgroep gebruikt. Ook daarvoor zijn verschillende hulpmiddelen.

Weet je eigenlijk niet precies welke taal je doelgroep spreekt en welke keywords je dus moet hebben? Het gratis Keywordtool.io kan helpen de juiste woorden te vinden. Wanneer je één woord intypt, krijg je een lijst met gerelateerde woorden. Serps.com – ook gratis – biedt een gebruikersvriendelijke keyword-zoeker.

3. Gebruik de kennis van Google

Google heeft tal van gratis diensten die op verschillende gebieden ingezet kunnen worden en die allemaal gratis zijn, zoals Google Adwords, dat ook helpt de juiste woorden te vinden en laat zien hoe vaak er op die woorden wordt gezocht.

Met Google Trends ontdek je hoe populair een bepaald zoekwoord is in een bepaalde regio en periode, en met Google Keyword Planner kun je uitvinden welk zoekwoord het beste scoort en hoe groot de concurrentie op dat woord is.

4. Blijf controleren

Is de inhoud van je website aangepast op basis van je keywords, dan is het aan te raden regelmatig te blijven checken hoe je nieuwe content scoort. Serps.com biedt ook hier uitkomst. Met hun Keyword Rank Checker kun je controleren op welke positie jouw bedrijf staat. Met Webpagetest.org, ook gratis, krijg je inzicht in de performance van een pagina en waar het eventueel fout gaat.

Met Google Analytics haal je snel en gemakkelijk je statistieken boven water, en weet je bijvoorbeeld razendsnel hoeveel bezoekers je site trekt, waar ze vandaan komen, hoe lang ze blijven en hoeveel conversies ze je via welke kanalen opleveren. Google Search Console laat zien op welke zoektermen jouw website wordt gevonden, welke websites naar de jouwe linken, en toont overzichtelijk eventuele gebreken in je technische SEO.

5. Niet gratis, wel goed

Ook heel goed is de SEO Site Checkup, een soort persoonlijke SEO-assistent die op tal van gebieden inzicht en advies geeft om je vindbaarheid te verbeteren. Deze is niet gratis maar kost rond de 18 euro per maand. Vergelijkbaar zijn de diensten van Moz.com. Ook heel uitgebreid en goed, maar niet gratis. Een jaarabonnement kost ongeveer 75 euro.

Foto: Dashmote