Waarom zou je op sociale media adverteren?
De afgelopen vijf jaar is het aantal socialemedia-gebruikers enorm toegenomen. In Nederland steeg het gebruik tussen 2012 en 2014 van 65 naar 81 procent. Het loont dus om op sociale media te adverteren. Bijkomend voordeel is dat je, vergeleken met traditioneel adverteren in bijvoorbeeld de krant of op de radio, beter inzicht hebt in de kosten; het rendement van onlineadvertenties is goed meetbaar. Daar komt bij dat je zelf kunt bepalen waar en wanneer je wilt adverteren en kun je je doelgroep heel precies afbakenen.
Maar het leuke van sociale media is toch juist dat ze gratis zijn?
Bij sociale media draaide het aanvankelijk om organische – gratis – content. Het ging om het aanbieden en uitwisselen van interessante informatie aan en met de achterban en relaties. Nu zie je steeds meer betaalde content en advertenties op sociale media. Vooral Facebook doet dat goed. Dit heeft waarschijnlijk als reden dat meer dan 54 procent van de Facebookgebruikers op een advertentie klikt, zo blijkt uit onderzoek van Invesp. Datzelfde onderzoek laat zien dat ruim 90 procent van de adverteerders op Facebook betaalt. Ook voor advertenties op Twitter, YouTube en LinkedIn wordt steeds vaker geld neergelegd. Betaalde content en advertenties vormen de voornaamste bron van inkomsten voor de aanbieders van sociale media.
Wat is het verschil tussen organische en betaalde content?
De strategie achter betaald en organisch adverteren verschilt. Organisch adverteren is gratis, voor de lange termijn en niet direct gericht op actie of verkopen. Het heeft als doel om de doelgroep aan het merk te binden door aantrekkelijke en relevante content aan te bieden. Betaald adverteren is geschikt voor onlinecampagnes waarmee je snel een grote groep wilt bereiken. Het zet aan tot actie: het kopen van een product of deelname aan een workshop of training.
Waarom zou je kiezen voor betaald adverteren?
Ten eerste omdat je met een wervende tekst en aantrekkelijk beeld opvalt tussen de rest van de posts. En omdat bijvoorbeeld Facebook alleen informatie op de tijdlijn zet die relevant is voor de doelgroep. Facebook let goed op ‘sluikreclame’: organische berichten die te wervend zijn. Als de content direct aanzet tot kopen, meedoen aan een actie of cursus, zet Facebook het niet op de tijdlijn. Dit dwingt adverteerders om te gaan betalen voor hun advertentie. Vaak is de beste optie om organisch en betaald adverteren te combineren. Voor de lange termijn bind je je achterban met organische content en voor het snelle resultaat – zoals het uitbreiden van de doelgroep door middel van acties en promoties – kun je betaalde advertenties inzetten. In beide gevallen is het slim om een combinatie van sociale media in te zetten.
Hoe valt jouw boodschap het meest op?
Zorg ervoor dat zowel de organische als de betaalde content interessant en relevant is voor de doelgroep. Posts met beeld worden beduidend vaker bekeken en gedeeld dan die met alleen tekst. Vooral als de content een filmpje bevat. Wat het ook goed doet op sociale media is storytelling: het vertellen van het verhaal achter een bedrijf. Storytelling wordt meer gedeeld dan een puur wervende boodschap. Ook hier geldt weer: lardeer je verhaal met mooi beeld of een filmpje.