1. Zorg voor een opvallende opt-out
Het klinkt misschien flauw, maar zorg er allereerst voor dat je nieuwe abonnee zich gemakkelijk weer kan uitschrijven. Maak meteen duidelijk dat er een opt-out in jouw nieuwsbrief zit en waar hij aangeklikt kan worden. Dat kweekt goodwill en vertrouwen bij de ontvanger, zeker als hij erachter komt dat jouw brief toch niet relevant voor hem is. Het werkt ook in jouw voordeel: de kans op opens en clicks wordt groter als ongeïnteresseerde ontvangers zich afmelden.
2. Kies voor een uitnodigende opmaak
Zorg ervoor dat jouw teksten helder en toegankelijk zijn geschreven. Vermijd wollige, lange zinnen en vakjargon; kies voor kort en bondig. Zorg ervoor dat de ontvanger jouw nieuwsbrief zowel op zijn telefoon als laptop kan lezen. Pagina’s met tekst die buiten het beeldscherm vallen klikken mensen snel weg. Gebruik een kop die uitnodigt tot lezen en meteen helder maakt waar de nieuwsbrief over gaat.
Dus niet: ‘Nieuwsbrief 4 van Fruity Fresh’, wel: ‘Voel je fitter door fris zonder kunstmatige toevoegingen’.
Wat ook werkt is een vraag stellen in de kop en het antwoord geven in je tekst. Gebruik tussenkopjes om structuur in je tekst aan te brengen, varieer door bijvoorbeeld een top-5 te maken met goede tips en zorg dat er witruimte tussen de alinea’s zit. Een lange lap tekst stoot af.
Gebruik je logo en huisstijl zodat mensen die jouw bedrijf kennen de brief meteen kunnen plaatsen. En zet de contactinfo duidelijk in je nieuwsbrief.
3. Bepaal je doel
Wat wil je met je nieuwsbrief bereiken? Naamsbekendheid creëren? Uitnodigen tot actie? Moeten de ontvangers naar jouw webshop komen om aanbiedingen te kopen of wil je dat ze jouw nieuwsbrief doorsturen? Wat je doel ook is; formuleer het voordat je begint.
Zorg er ook voor dat je weet wie jouw doelgroep is. Zijn dat koopjesjagers, vakgenoten of relaties? Weet wat jouw doelgroep bezighoudt en belangrijk vindt. Verkoop je frisdrank zonder kunstmatige toevoegingen, dan is jouw doelgroep waarschijnlijk geïnteresseerd in gezond leven en wellicht ook in milieu en natuur. Dan kun je ze mailen dat je nu een variant hebt zonder suiker, of dat uit onderzoek blijkt dat het basis-ingrediënt van jouw drankje goed is voor het concentratievermogen.
Als je wilt dat ontvangers reageren, zorg er dan ook voor dat de links die je in je brief opneemt, werken. Geef ook duidelijk aan wat het doorklikken oplevert. Bijvoorbeeld: Klik hier voor productinformatie of: klik hier als je gebeld wilt worden.
4. Wees persoonlijk
Spreek de ontvangers persoonlijk aan en gebruik daarvoor de info die je van ze hebt. Hebben ze kinderen op de lagere school, dan kun je voordelige uitjes tijdens de schoolvakanties aanbieden. Maak geen gebruik van no-reply, maar zorg dat de ontvanger kan terugmailen naar iemand van jouw bedrijf, die persoonlijk antwoordt. Dat komt sympathieker over en kan weer een lead opleveren.
Let op: Persoonlijk is niet hetzelfde als joviaal of intiem. Dat kan, afhankelijk van het imago van jouw bedrijf, de ontvanger juist gaan irriteren.
5. Bied een gebruikersvriendelijk bestand aan
Zorg ervoor dat de nieuwsbrief gebruiksvriendelijk is. Maak het bestand niet te zwaar, zodat de website het bestand snel kan uploaden. Je kunt van een Word-bestand een pdf maken en die doorsturen naar jouw doelgroep. Als je speciale lettertypes, achtergronden en beelden wilt gebruiken, is HTML handiger. Kan de ontvanger geen HTML openen, zorg dan voor een goed alternatief.
6. Hoe vaak en wanneer?
Verstuur je nieuwsbrief op vaste tijdstippen, maar niet te vaak. Een keer per maand of per week is genoeg, anders beland je al snel in de prullenbak. Gebruik voor dagelijkse berichten aan jouw doelgroep liever social media. Over het algemeen geldt dat je vlak voor de lunchpauze en aan het eind van de werkdag het best zit. Dan checken mensen vaak of ze nog mails hebben gemist.
Dinsdag en donderdag gelden als favoriete dagen om nieuwsbrieven te lezen, maar dat is zeker geen wet van Meden en Perzen. Als je zeker wilt weten wanneer jouw nieuwsbrief gelezen wordt, kun je dit het best (laten) meten.
7. Varieer in onderwerpen
Het is niet nodig om je tot één onderwerp te beperken. Je kunt ook een aantal ‘nieuwsberichten’ brengen, bijvoorbeeld een stukje over een nieuw product, een weetje over jouw branche en een verwijzing naar een actie op jouw website.
Het is ook leuk om je kennis en expertise te delen. Beloon je lezer door hem aan nieuwe inzichten te helpen, te inspireren of te motiveren en adviezen aan de hand te doen die hij snel kan toepassen.