Blunder 1: Geen duidelijke doelgroep
Als je je op iedereen richt, voelt niemand zich aangesproken. En het ‘niet-geschoten-altijd-mis’ – principe kent ook een keerzijde: als je mensen bombardeert met informatie die zij oninteressant en irrelevant vinden, krijgen zij een negatieve associatie met je merk.
Tip: Zoek goed uit wie je ideale klanten zijn. Richt je op hen, met op hen toespitste boodschappen die je via kanalen verspreid die zij gebruiken.
Blunder 2: Een slechte mailinglist
Hoe recent is je adressenbestand? Wie staan er op? Zijn dat de mensen die je inderdaad wilt benaderen? Is de aanhef correct? Het irriteert een vrouwelijke klant om met ‘de heer’ aangesproken te worden. En wat te denken van het mailen van overleden klanten? Met dit soort fouten in de adressering sta je al 1-0 achter.
Tip: Check je mailinglist heel regelmatig. Kloppen de voorletters en de adressen? Behoren de mensen nog tot je doelgroep? Anders blijf je deze fout steeds herhalen.
Blunder 3: De klant staat niet (altijd) centraal
Benadruk de winst voor de klant, niet de eigenschappen van een product. Dat is toch een gouden marketingregel? De praktijk blijkt gecompliceerder. Zeker in B2B situaties waarbij je specialisten benadert met bepaalde diensten of producten, kan het zijn dat zij juist getriggerd worden door specifieke eigenschappen.
Tip: Ook hier geldt dus: ken je doelgroep en weet wat zij nodig hebben.
Blunder 4: Niets uitleggen
Regelmatig sturen bedrijven pakketjes of bestanden met hun marketingcontent of aanbieding, zonder begeleidende brief. Dikke kans dat het geheel direct in de prullenbak verdwijnt.
Tip: Schrijf altijd een begeleidend briefje. Juist de introductie creëert het gevoel van persoonlijke communicatie en dat trekt mensen eerder over de streep er iets mee te doen.
Blunder 5: Onopvallende, onduidelijke of zelfs slechte content
Mensen worden dagelijks overladen met berichten. In een paar seconden beoordelen ze of ze het jouwe echt zullen bekijken en lezen. Een doodzonde zijn lange lappen tekst vol vaag taalgebruik waarin de boodschap tot het laatst bewaard wordt. Dan is iedereen al afgehaakt. Niet zelden zijn foto’s en plaatjes onduidelijk en verwarrend en corresponderen niet met je content.
Tip: Investeer in kwaliteit en verzamel veel interessante feiten en informatie. Laat pakkende, goede teksten schrijven die verrassen en waarbij de boodschap meteen helder is. Zet een goede artdirector op de lay out, laat er catchy woorden of streamers uitspringen die meteen opvallen. 80 procent van je ontvangers leest alleen de headlines, 20 procent het geheel.
Blunder 6: Geen aanbod, geen call to action
Berichten met geweldige content over hoe jouw business de klant kan helpen of iets kan voor hem kan opleveren, zullen misschien wel worden gelezen, maar leiden zelden tot actie.
Tip: Zorg daarom altijd voor een call to action is. Bied je klant iets aan; een testproduct, brochure, consult of boekje met meer informatie. Zo’n gratis aanbod, hoe bescheiden ook, zal mensen veel eerder bewegen om erop in te gaan dan de tip om naar de winkel of webstore te gaan om direct iets te bestellen. Let wel: het aanbod moet relevant zijn en het moet echt niets kosten, anders sla je alsnog de plank mis.
Blunder 7: Geen of een slechte follow-up
Oké! mensen gaan in op je aanbod en bestellen je brochure of catalogus. Vervolgens duurt het weken voor deze arriveert. Of hij wordt snel bezorgd, maar daarna gebeurt er niets mee. Dan laat je een mooie kans voorbijgaan om iemand ervan te overtuigen dat nú het moment is om je product aan te schaffen.
Tip: Bel binnen twee of drie dagen de klant die informatie heeft besteld na. Als er interesse getoond is, maar er komt niet direct een vervolg, geef dan niet op. Houd het contact warm en benader klanten na een tijdje opnieuw, eventueel met een nieuw aanbod. Uiteraard op een sympathieke en zeker niet dwingende manier (want mensen onder druk zetten, zodat ze zo snel mogelijk van je af willen, dat is blunder nummer 8).