Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips om beter te scoren met mobiele marketing

Met een mobiele marketingcampagne kun je goed scoren. Maar zorg er dan wel voor dat de website en landingspagina snel laden én voor alle mobiel gebruik geschikt zijn.

Een autogarage die ruim 30 procent aan annuleringen had, zette een sms-campagne op om klanten aan hun afspraken te herinneren. Het resultaat: zo’n 80 procent van de klanten verscheen hierna wél op de afspraken.

Het toont aan: mobiele marketingcampagnes kunnen belangrijke effecten hebben. Een mobiele campagne werkt ook bij bijvoorbeeld een flash sale, waarbij producten voor een korte tijd met grote kortingen worden aangeboden, meestal aan vaste klanten. Per sms kun je jouw doelgroep op de hoogte stellen. Ook kun je speciale ‘VIP-klanten’ een uur voordat de sale begint al toelaten door hen een unieke code te laten gebruiken.

Hoe kun je ervoor zorgen dat mobiele marketing ook voor jou werkt?  5 Tips.

1. Beloon de klant

Roep in al je uitingen op om je in te schrijven voor jouw campagne. Hoe meer geïntegreerd, hoe beter.  Noem in elke e-mail , elke flyer en alle tv- of radiocommercials die je maakt de mogelijkheid om je in te schrijven. Leg uit hoe je dat doet en beloon de klant. Geef hem ook een goede reden om zijn gegevens achter te laten. Hij moet immers actie ondernemen om zich in te schrijven. Bovendien moet hij erop vertrouwen dat je geen misbruik maakt van zijn gegevens. Geef hem daarvoor dus iets in ruil. Denk aan: exclusieve aanbiedingen, kortingen of een cadeau.

2. Maak een gebruiksvriendelijke mobiele webpagina

Als je een leuke mobiele campagne hebt opgezet, zorg er dan wel voor dat de website of actiepagina waar de mobiele gebruiker naar doorklikt, snel en goed werkt. Volgens onderzoek (van Mobile marketing engine) wacht 74 procent van de bezoekers 5 seconden tot een webpagina geladen is. Daarna vertrekken ze. Van de mensen die op hun telefoon een site bezoeken die niet mobielvriendelijk is, vindt 48 procent dit onprofessioneel. En 46 procent van de bezoekers is dit een reden om niet meer terug te keren.

Dat is jammer, want 36 procent van de mobiele bezoekers doet een aankoop. Ook Google vindt snelheid voor zowel desktops als mobiele devices belangrijk. Laadsnelheid kan invloed hebben op de ranking door Google. 

Zorg ook ervoor dat het ontwerp geschikt is voor elk soort mobiel gebruik. Een ontwerp voor een website kan supergoed werken op een iPhone, maar problemen ondervinden bij Android smartphones. Gebruik het liefst kleine, niet te zware beelden, die worden sneller geladen.

Ook belangrijk: gebruik mobielvriendelijke e-mail. Bijna 80 procent van de mensen gebruikt zijn smartphone om e-mail te lezen, dus ook jouw e-mailing. Maak daarom de ontwerpen voor e-mail ook geschikt voor de mobiele telefoon, zorg dat telefoonnummers en links aanklikbaar zijn en leiden naar goed werkende landingspagina’s.

3. Denk na over je social-mediastrategie

Denk bij het maken van jouw social-media-agenda ook aan de haastige mobiele gebruiker die onderweg is. Of liever nog: denk voorál aan die gebruiker die onderweg is. Post dus berichten voor de mensen die snel de newsfeed van hun sociale media scannen. Pinterest is een goed voorbeeld van hoe een sociaal medium aansluit bij het mobiele gebruik. Van al het Pinterest-verkeer bestaat 64 procent uit gebruikers van mobiele telefoons of tablets.

Dat is niet voor niets. De Pin-links linken door naar mobielvriendelijke websites, laden snel en zijn makkelijk en snel leesbaar op een mobiele telefoon. De gepinde beelden en beschrijvingen leiden de gebruiker snel naar een website. Pins die naar irrelevante websites leiden, zorgen vooral bij mobiel gebruik voor grote irritatie: tijdverspilling weegt zwaar voor de haastige mobiele gebruiker.

4. Timing is everything

De kunst van de juiste timing is cruciaal voor marketeers die mobiele teksten versturen. Van de verstuurde sms’jes wordt 90 procent binnen 3 minuten geopend. Dat is razendsnel, zeker als je het vergelijkt met een e-mail die soms dagen ongeopend in een inbox zit. Daarom moet je jouw strategie voor mobiele marketing aanpassen aan het last-minutekarakter van bijvoorbeeld een sms-campagne.

Als je een evenement op vrijdag wilt promoten, stuur dan niet al op maandag een bericht. Ontvangers zijn het evenement op vrijdag dan alweer vergeten. Een sms versturen op de ochtend van het evenement is veel effectiever.

5. Benader een specifieke doelgroep op social media

Zowel Instagram als Twitter en Facebook bieden de mogelijkheid om mobiel te adverteren. Ze bieden ook de mogelijkheid voor gerichte doelgroepbenadering. Denk aan het zogeheten geotargeting, oftewel: het plaatsen van advertenties op basis van de geografische locatie van de gebruiker. Dat kan een grote rol spelen in de groei van conversie. 

Afhankelijk van hoe lokaal je als bedrijf opereert kun je je bijvoorbeeld richten op een doelgroep die binnen een actieradius van 5 kilometer van jouw bedrijf woont. Als locatie geen rol speelt, kun je de reikwijdte van jouw advertentie vergroten.