Je hebt een geroemde websitebouwer in de arm genomen en een vormgever die belooft de huisstijl in acht te nemen. De tekst neem je voor eigen rekening. Schrijven kan immers iedereen?
“Dat denken veel mensen”, zegt copywriter en schrijftrainer Liesbeth Chamuleau-Moolhuysen. “Maar er is een groot verschil tussen zomaar wat schrijven, of een pakkende tekst maken die de lezer raakt en aanzet tot actie. Schrijven is wel degelijk een vak’.
Zij geeft 5 tips:
1. Wat wil je zeggen?
Houd jouw doel voor ogen. Wat wil je met de tekst bereiken? Dat bezoekers de tekst alleen lezen of ook iets gaan doen? En wat wil je als eerste overbrengen op je lezer? Zorg ervoor dat je in één alinea één boodschap overbrengt en niet drie tegelijk. Dat verwart de bezoeker waardoor hij afhaakt.
2. Maak navigatie simpel
De bezoeker moet steeds weten waar hij zich bevindt en waar hij naartoe kan. In een brochure of tijdschrift kun je snel zien welke pagina en welk katern je leest. Webpagina’s zijn minder overzichtelijk. Bezoekers kunnen op elke pagina beginnen met lezen. Daarom is het goed om elke webpagina te schrijven alsof het de eerste pagina van jouw website is.
Je kunt dus niet veronderstellen dat de bezoeker de informatie van de overige webpages kent. En het is raadzaam om elke pagina af te sluiten met een call-to-action zoals: ‘Wil je meer over dit onderwerp weten, ga dan naar…’
3. Pak de lezer meteen in
Bezoekers van websites hebben weinig tijd en willen snel geïnformeerd worden. Als de tekst niet meteen boeit, klikt hij weg. Zorg daarom voor pakkende, korte kopjes en veel tussenkoppen. Schrijf per kopje drie tot vier regels informatie en houd je zinnen kort. Zorg ook voor een goede indeling van je tekst. Maak voldoende witregels en structureer je informatie bijvoorbeeld met opsommingtekens.
4. Wees goed vindbaar door Google
Het is slim om van tevoren goed te bedenken op welke termen jouw doelgroep jouw dienst of product zal zoeken. Gebruik die zoekwoorden in de tussenkoppen en met beleid in de tekst. Maar pas op; als je te veel nadruk legt op SEO krijg je een geforceerde en onleesbare tekst. Je wordt misschien wel gevonden, maar jouw bezoekers haken snel weer af. Dat gaat je weinig conversie opleveren. Een goede tekst levert een betere conversie op dan een tekst die zich alleen door SEO laat leiden.
5. Zelf doen of uitbesteden
Schrijf alleen zelf als je vindt dat je dat goed kunt, als je het leuk vindt en als je in jouw teksten de boodschap kort en bondig kunt overbrengen. Als je er tegenop ziet, of van jezelf weet dat je nogal kunt uitweiden, besteed het dan uit aan een externe tekstschrijver. Schrijven kost tijd omdat elke tekst zorgvuldig moet worden geformuleerd.
Als ondernemer gebruik je vaak te veel vakjargon en zit je te diep in de materie om die duidelijk en aansprekend over te kunnen brengen op je doelgroep. Ook daarom kan de frisse blik van een tekstschrijver verhelderend zijn.