Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Iemand wil je bedrijf kopen, wat nu?

In samenwerking met Rembrandt Fusies & Overnames - Je krijgt een mooi overnamebod van een potentiële koper. Wat nu? Overnamespecialist Wouter Jolie over waar je zoal op moet letten. ‘Zorg voor de juiste informatie en laat je goed adviseren.’

bedrijf verkopen overnamebod
Mathieu Stern via Unsplash
Je leest nu: Iemand wil je bedrijf kopen, wat nu?

Het kan elke succesvolle ondernemer overkomen: op een dag word je benaderd door een partij die interesse heeft in je bedrijf en die graag zou willen praten over een eventuele overname. Wat nu?

De eerste stap is uiteraard om na te gaan of je er überhaupt voor openstaat, stelt Wouter Jolie van Rembrandt Fusies & Overnames. ‘Is dat het geval? Ligt het overnamebod in je straatje en is de timing goed? Dan kun je beginnen met het verder voorbereiden van de verkoop van je bedrijf.’

>> Lees ook hoe je je bedrijf goed verkoopklaar maakt

Smakenpalet uitbreiden

Die voorbereiding begint vaak met onderzoeken of er eventueel andere gegadigden zijn. Kijk daarbij vooral naar meerdere typen kopers, adviseert Jolie. ‘Het kan verstandig zijn om bijvoorbeeld een buitenlandse partij, een private equity-partij en een strategische partij te benaderen. Vaak verschillen die bedrijven nogal voor wat betreft de koopsom en de voorwaarden die ze stellen.’

‘Een strategische partij kan bijvoorbeeld een hogere bieding doen dan dat je had verwacht, omdat zij synergievoordelen kunnen realiseren. Private equity-partijen hebben dan misschien weer een interessante andere zienswijze. Zorg ervoor dat je deze verschillen goed inzichtelijk hebt voordat je besluit het proces in te gaan met één partij. Door het smakenpalet uit te breiden, kun je vaak een betere keuze maken. Met welke partij heb je de beste klik? En wie biedt de beste voorwaarden?’

‘Bijkomend voordeel is dat je op deze manier concurrentie creëert. Zo kun je de waarde van je onderneming verder opdrijven; overnamekandidaten zullen vaak toch een stapje extra zetten als ze voelen dat er meer gegadigden zijn.’

Zorg voor de juiste informatie

Of je nu 1 op 1 onderhandelt of het proces ingaat met meerdere partijen, zorg in deze voorbereidende fase verder altijd voor een goede informatievoorziening, benadrukt Jolie. ‘Een potentiële koper zal op enig moment in je boeken willen duiken.’

‘Dan wil je uiteraard voorkomen dat een overnamekandidaat na een due diligence-onderzoek zijn bieding naar beneden bijstelt. Door zelf op voorhand de benodigde informatie te verzamelen en dit te bundelen in een duidelijk informatiememorandum, wordt de kans op een reële, kwalitatief hoogwaardige bieding een stuk groter.’

Informatiememorandum

Een goed informatiememorandum zal er per bedrijf anders uitzien, schetst Jolie. ‘Een IT-bedrijf is anders georganiseerd dan een productiebedrijf, en een tech scale-up weer anders dan een traditioneel bedrijf uit de ‘oude economie’.’

‘Tegelijkertijd bevat een goed informatiememorandum in elk geval informatie over je activiteiten, de belangrijkste klanten en leveranciers, de organisatie en huisvesting. Daarnaast bevat zo’n memorandum uiteraard een financieel hoofdstuk: je balans, de winst- en verliesrekening, en een prognose over de te verwachten omzet.’

Kracht van je bedrijf

‘Een goed informatiememorandum laat de kracht van je bedrijf zien, en minimaliseert de kans dat een potentiële koper uiteindelijk alsnog afhaakt omdat hij na onderzoek toch te veel beren op de weg ziet. Als je aan de voorkant goed je huiswerk doet, verklein je de kans dat de koper in het boekenonderzoek nog tegen onverwachte zaken aanloopt.’

Emotie uit het proces halen

Volgens Jolie is het verder verstandig om je goed te laten adviseren en begeleiden door een ervaren partij. ‘Een goede externe adviseur kan de emotie uit het proces halen en weet hoe je je bedrijf op een zo goed mogelijke manier kunt presenteren en verkopen. Zelf begeleiden we als extern adviseur jaarlijks tientallen overnames. Wij weten dus ook precies hoe zo’n proces verloopt.’

>> lees ook hoe emoties invloed hebben op het overnamebod

Verkoopklaar maken

Ontvang je onverwacht een bieding en sta je open voor een overname? Bereid je dan goed voor en breng je informatie op orde, benadrukt Jolie nogmaals. ‘Vervolgens kun je beginnen met het verder verkoopklaar maken van je onderneming. Op die manier wordt de kans een stuk groter dat je een zo goed mogelijke prijs en overige voorwaarden kunt bedingen.’

De verkoop van uw onderneming begint vandaag.

Want de beste deal begint met een goed plan. Begin daar op tijd mee! Download nu de checklist voor het verkoopklaar maken van uw onderneming.

Meer info
/