Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 tips voor succes met AI

In samenwerking met SAP - Er was in 2023 niet aan te ontkomen: generative AI. De techniek wordt steeds meer verweven in ons leven. Ook zakelijk zijn er inmiddels diverse voorbeelden van de succesvolle toepassing van AI. Scott Russell, Head of Customer Success bij SAP, zet 7 tips voor succes met AI op een rijtje om je op weg te helpen.

Succes met AI

Bedrijfsmodellen radicaal transformeren

Generative AI wordt nu al breed ingezet in sectoren als de gezondheidszorg, de landbouw, het onderwijs, de productie en de detailhandel. Het heeft de potentie om bedrijfsmodellen en waardeketens radicaal te transformeren. De gerenommeerde AI-onderzoeker Geoffrey Hinton zei in 2016 zelfs ‘dat we moeten stoppen met het opleiden van radiologen’. Algoritmes zouden afwijkingen volgens hem straks beter herkennen dan mensen.

Productiviteit en zakelijke resultaten

SAP heeft zelf diverse AI-oplossingen in de vorm van SAP Business AI. Een van de nieuwste voorbeelden is de generatieve AI-copiloot Joule. Joule verbetert productiviteit en zakelijke resultaten. Dit doet het door veilig en compliant bedrijfsgegevens te doorzoeken en je aan de hand daarvan duidelijke inzichten te geven. Daarmee maken we gebruik van relevante data en technologie aan de ene kant en onze jarenlange kennis van het bedrijfsleven en processen aan de andere kant. Een tool die niet alleen je werk makkelijker maakt, maar ook je bedrijf echt begrijpt.

Zo maken we onze producten beter met behulp van de kracht van AI. Onze klanten profiteren daarvan. Met de implementatie van AI in onze producten hebben we veel ervaring opgedaan met werken met AI. We delen onze kennis graag met je. Als je AI succesvol toe wilt passen in je organisatie, hou je rekening met deze elementen:

1. Stel duidelijke doelen

Bedrijven die AI succesvol integreren, hebben doorgaans helder voor ogen welk probleem of kans zij met AI willen aanpakken. Het succes van AI begint dan ook met het duidelijk definiëren van specifieke, meetbare doelstellingen. Denk aan het verbeteren van de klantenservice, het optimaliseren van logistieke processen of efficiënter voorraadbeheer.

Door AI-oplossingen actief toe te passen op bedrijfsproblemen en voortdurend te streven naar verbetering, benut je het volledige potentieel van AI. Duidelijke doelstellingen zorgen er niet alleen voor dat AI-initiatieven gefocust en relevant blijven, maar stimuleren ook optimale bedrijfsresultaten.

2. Zorg voor betrouwbare data

AI moet niet alleen ‘relevant’ zijn, maar ook ‘reliable’. Betrouwbare data is het levensbloed van elk AI-project. Dit geldt zowel voor de data die worden gebruikt om taalmodellen te voeden, als voor de output die deze modellen genereren. Zonder kwalitatief hoogwaardige data is elke AI-toepassing gedoemd te mislukken.

Waar AI-‘hallucinaties’ misschien amusant zijn in de consumentenwereld, zijn ze absoluut onaanvaardbaar in zakelijke toepassingen. In de zakelijke wereld kunnen beslissingen die worden genomen met AI duizenden klanten, collega’s en de langetermijnstrategie van je bedrijf beïnvloeden. Klopt de data niet? Dan zijn de gevolgen enorm.

3. Creëer draagvlak op hoog niveau

Alphabet-topman Sundar Pichai vergeleek de impact van AI met ‘vuur of elektriciteit’, wat de strategische betekenis ervan onderstreept. Voor het realiseren van een dergelijke gamechanger in jouw organisatie is leiderschap vanuit de top nodig.

Een stuurcomité op CEO-niveau verzekert dat AI-initiatieven aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen, voldoende middelen krijgen en vertrouwen wekken binnen de organisatie. Dit comité speelt een sleutelrol in het vertalen van AI’s potentieel naar effectieve en impactvolle bedrijfsoplossingen.

4. Kies voor een bimodale aanpak

In de wereld van AI is het omarmen van een tweeledige aanpak essentieel. Dit betekent dat je het samenspel zoekt tussen het verbeteren van betrouwbare, stabiele processen en het verkennen van nieuwe ideeën en het snel reageren op veranderingen.

Het draait allemaal om het vinden van de juiste balans tussen het optimaliseren van bestaande producten en processen, en tegelijkertijd openstaan voor innovatie en het verkennen van nieuwe trends in de markt. Deze tweeledige strategie stelt bedrijven in staat om hun huidige succes te behouden, terwijl ze actief nieuwe mogelijkheden verkennen.

5. Investeer in bijscholing

Medewerkers moeten al die nieuwe AI-technologieën begrijpen en kunnen toepassen. Bijscholing is in het huidige GenAI-tijdperk dan ook niet weg te denken. Zo is ‘prompt engineering’ een sleutelvaardigheid die nodig is voor optimale resultaten.

Zo heeft SAP de doelstelling om tegen 2025 twee miljoen professionals te hebben bijgeschoold via SAP Learning. Ook heeft SAP de AI Foundation gelanceerd, een centrale hub met AI-diensten en -tools, om ontwikkelaars te ondersteunen in het creëren van AI-gestuurde toepassingen.

6. Plaats ethiek voorop

AI moet rekening houden met aspecten als privacy en auteursrecht en mag niet discrimineren. Een ‘grijze zone’ is zeker in de bedrijfswereld onacceptabel. Het waarborgen van ethisch verantwoorde AI vereist duidelijke richtlijnen, interne bestuursstructuren en advies van externe experts. Zo verzekeren bedrijven dat de kwaliteit en integriteit van AI-resultaten voldoen aan de hoge verwachtingen van klanten bij belangrijke zakelijke beslissingen.

Een inspirerend voorbeeld is het Rotterdamse Breeze, dat proactief het College voor de Rechten van de Mens benaderde met een ethische vraag over hun zelflerende dating-app. De vraag die ze hadden: mogen we het algoritme van onze zelflerende dating-app aanpassen zodat mensen met een donkere huidskleur en van niet-Nederlandse afkomst net zo vaak worden voorgesteld aan andere gebruikers als mensen met een lichte huidskleur en van Nederlandse afkomst? Of zou dat juist voorkeursbeleid zijn?

7. Blijf innoveren

De toekomst van generative AI draait niet alleen om technologische vooruitgang, maar vooral om hoe organisaties innoveren om tastbare impact te realiseren. Het gaat erom creativiteit te ontplooien en nieuwe mogelijkheden te ontdekken.

Om het volledige potentieel van generatieve AI te benutten, is het belangrijk een cultuur van continue innovatie te omarmen. Innovatie moet verweven zijn met de organisatiecultuur, waarbij een voortdurende leerhouding en de bereidheid om van zowel successen als mislukkingen te leren, centraal staan. Door het stimuleren van een innovatieve mindset open je de deur naar ongekende mogelijkheden en blijf je vooroplopen in een snel veranderende technologische wereld.