People en Planet als belangrijkste stakeholders
Jumbo Cargo Products verkoopt gecertificeerde ladingzekeringproducten zoals spanbanden en sleepkabels. Monique: “Wij zijn ooit begonnen met internationaal ondernemen omdat wij in een nichemarkt zitten. Inmiddels zijn we actief in maar liefst 24 landen. Om dichtbij de bron van de grondstoffen – waaronder natuurrubber – te produceren, opende het bedrijf in 2010 een eigen productielocatie in Vietnam.
“Op dat moment werden de Vietnamese medewerkers ineens collega’s. We wilden voor hen dezelfde arbeidsomstandigheden creëren als voor onze collega’s in Nederland en hebben toen de P van People in ons beleid geïntegreerd”, aldus Monique. “Vervolgens namen wij de P van Planet als belangrijke stakeholder op in ons bedrijf. Dit helpt om de juiste kaders te definiëren waarbinnen bijvoorbeeld innovatie plaatsvindt. Zo wordt bij elke productintroductie eerst getoetst of dit de planeet ten goede komt.”
Maatwerkadvies om internationale groei mogelijk te maken
Niet elk bedrijf is al zo ver als het gaat om IMVO, benadrukt RVO-adviseur Shanti. “Of zij ervaren zijn of niet: RVO is er om ondernemers te ondersteunen en mee te denken. Bedrijven die nog niet bezig zijn met IMVO maak ik bewust van het belang en de impact ervan op hun marktkansen. Bijvoorbeeld op het gebied van energiegebruik, recycling of lokaal personeelsbeleid. Ik kijk daarbij wat past bij de specifieke ondernemer. Adviseren rondom IMVO is maatwerk.”
“Zo benaderde Tony’s Chocolonely ons over het duurzaam betreden van de Amerikaanse markt. Ik match op zo’n moment de klantvraag met onze RVO-tools. Ik kijk wat past, attendeer hen daarop en breng hen in contact met de juiste instanties en bewindspersonen – in dit geval het DGGF, Fonds Bestrijding Kinderarbeid, Oranje Handelsmissiefonds en organisatoren van een VS-handelsmissie. Tony’s ging vervolgens mee op handelsmissie en maakte gebruik van beschikbare fondsen, waarna hun VS-business in de VS kon groeien.”
Whitepaper: Economische veiligheid voor ondernemers
Wat houdt economische veiligheid in, en hoe kun je als ondernemer weerbaarder worden?
In deze gratis whitepaper van RVO beschrijven we hoe je als bedrijf weerbaarder kunt worden tegen dit soort praktijken.
Sparren met bewindspersonen op het Nationaal Export Event (NEX)
“Een ander bedrijf, dat hars en gom uit Somalië wilde importeren, adviseerde ik om de ‘MVO Risicochecker’ te doorlopen, een kosteloze risicoanalysetool. Daaruit kwamen 16 risicofactoren naar boven. Ik adviseerde om die reden de ‘IMVO-voucher’, waarmee zij tegen gereduceerd tarief extern advies konden inwinnen. Bijvoorbeeld om een transparantere keten in te richten. Ook bracht ik hen in contact met de Nederlandse ambassade, om te sparren.”
Dat laatste kan ook op het jaarlijkse Nationale Export Event, NEX, zo benadrukt Shanti: “Daar vind je veel ambassadeurs en consulaten onder één dak, waarmee je kunt speeddaten. Heel waardevol voor een ondernemer.” Monique beaamt dit: “Wij hadden bij vorige NEX-edities ontzettend goede gesprekken met ambassades, die leidden tot belangrijke organisatie-inzichten.” Zij is dit jaar spreker bij NEX, dat op 12 oktober plaatsvindt in Nieuwegein. Shanti is er aanwezig om te sparren met ondernemers over internationaal duurzaam ondernemen.
Ambitieuze missie
Monique: “Omdat we zijn aangesloten bij Amfori BSCI, een organisatie die gericht is op duurzame en eerlijke handel, worden we periodiek gecontroleerd op onze IMVO-prestaties. Bijvoorbeeld als het gaat om veilige arbeidsomstandigheden, ziektekostenverzekering, het recht van (in)spraak, leefbaar loon en uitbannen van corruptie, discriminatie en kinder- en dwangarbeid. We behaalden vorige keerde de een-na-hoogste score, daar zijn wij trots op!”
De belangrijkste bedrijfsdoelstellingen zijn inmiddels afgeleid van de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN. Monique: “Wij leggen zelf de focus op drie SDG’s: gendergelijkheid, eerlijk werk en economische groei en verantwoorde productie & consumptie. Onze missie is 300 toekomstbestendige banen te creëren, die minimaal 70% door vrouwen worden ingevuld. Daarnaast is onze hoofdstakeholder, de aarde, leidend bij innovaties. Niet alle landen en consumenten zijn hier klaar voor, maar stapsgewijs volgen er steeds meer.”
Transparante keten levert winst op
Vastgesteld IMVO-beleid geldt niet alleen in je eigen fabriek maar in de hele keten, benadrukt Monique: “Eerst brachten we onze eigen fabriek op orde; stap twee waren onze leveranciers. Inmiddels proberen we hun toeleveranciers ook te bereiken.” Shanti beaamt het belang van ketentransparantie. “De consument wordt steeds kritischer. Die wil weten waar een bepaald product vandaan komt. Hoe transparanter je keten, hoe beter je imago en hoe groter je marktkansen.”
Shanti: “De klant rekent jou af op jouw ecologische footprint – en dus levert IMVO uiteindelijk winst op.” Monique beaamt dit: “IMVO levert winst op voor medewerkers, stakeholders en de aarde. Medewerkers worden daarnaast meer gedreven door inspirerende IMVO-doelen dan door een platte verkoopdoelstelling. Tevreden medewerkers zijn essentieel voor een succesvol bedrijf.”
Een vliegende start met tools, subsidie of een lening
Shanti: “RVO biedt diverse IMVO-tools om een vliegende start te maken. Zo zijn er de e-learning Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in China” en de podcastserie ‘No Harm – Do Good’. Daarin hoor je IMVO-verhalen van mede-ondernemers – heel inspirerend.” Monique: “Wij hebben WBSO-subsidie gebruikt om ons innovatieproces te optimaliseren en onze Vietnamese fabriek IMVO-proof te maken.”
Een andere ondersteunende IMVO-tool is de ‘DGGF quickscan’, waarmee een lening kan worden aangevraagd. Shanti: “SweepSmart is een onderneming die hier gebruik van maakte. CEO Silvia de Vaan ontwikkelde in India een loopbandsysteem voor het efficiënt sorteren van afval op afvalbergen. Met de verkregen lening kon zij vaststellen of het systeem kostentechnisch én praktisch haalbaar zou zijn. Met positief resultaat: in India én Indonesië heeft zij inmiddels diverse goed werkende sorteerstations.”
Met het Koninklijk Huis in Vietnam
Ook handelsmissies kunnen bijzonder veel opleveren, zo benadrukt Shanti. “Denk bijvoorbeeld aan matchmaking met relevante zakenpartners en bewindslieden. Voor vrouwen die zaken willen doen in landen waar dat minder gangbaar is, kan dit extra nuttig zijn”. Monique is zelf twee keer op handelsmissie geweest; zij heeft hier veel aan gehad. “In Vietnam ondertekenden we de samenwerkingsovereenkomst met onze Vietnamese (vrouwelijke) aandeelhouder, in het bijzijn van onze Koning en Koningin. Dit heeft onze samenwerking zeker bekrachtigd.”
Voor Nederlandse ondernemers met duurzame internationale ambities heeft Monique een tip: “Gewoon doen! Durf, ga op reis en start. Want juist ook met internationaal ondernemen kunnen wij een positieve bijdrage leveren aan planet en people. Dat geeft ons heel veel voldoening!”